• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40262
+
-

30‌ساله‌ها، قربانی نخست تصادفات جاده‌ای گلستان

همشهری از آمار بالای کشته‌شدگان در حوادث جاده‌ای استان گزارش می‌دهد

 فاطمه میرزایی|    گرگان- خبرنگار:  


مرگ و میر بر اثر حوادث رانندگی از مهم‌ترین معضلات گلستان است. نبود زیرساخت استاندارد از یک سو و رعایت نکردن قوانین رانندگی توسط برخی افراد موجب شده است تا این مساله نگرانی‌های فراوانی برای مردم استان به وجود بیاورد. با این حال اما مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ‌گلستان به تازگی اظهار کرده که در 7 ماه منتهی به آبان شاهد کاهش 21 درصدی تلفات جاده‌ای نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل هستیم. با این حال هنوز هم تعداد و هم میانگین سنی کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای گلستان نگران‌کننده است؛ 174 کشته طی 7 ماه.

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گلستان با تایید کاهش 21 درصدی تصادفات جاده‌ای منجر به فوت می‌گوید: پزشکی قانونی گلستان مجموع کشته‌های برون شهری و روستایی استان را طی این 7 ماه 174 نفر اعلام کرده است.
«مهدی میقانی» بیان می‌کند: موتورسواران و عابران پیاده با 108 کشته در صدر این آمار قرار دارند و بقیه کشته‌ها مربوط به سرنشینان خودروها و رانندگان وانت‌بارها و ادوات کشاورزی است. 

وی در تحلیل عوامل موثر در تصادفات جاده‌ای تصریح می‌کند: عامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده سه مثلث ترافیکی هستند که عامل انسانی بیشترین سهم را از میان آنها به خود اختصاص می‌دهد. متوسط سن متوفیان موتورسوار، مربوط به 30 ساله‌هاست که لازم است به ریشه‌ها، عوامل و راهکارهای بروز این تصادفات با تامل بیشتری نگریسته شود.
با این همه بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور گلستان تصادفات درون شهری گلستان طی همین مدت و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است. 

سرهنگ «ایوب شرافتی» می‌گوید: در سال‌های ۹۱ تا ۹۶ در حوزه تصادفات درون شهری و تعداد کشته‌شدگان روند کاهشی را شاهد بودیم، ولی در هفت ماه ۹۷ متأسفانه تعداد فوتی‌ها ۲۵ درصد نسبت به این دوره زمانی افزایش داشته است. در هفت ماه نخست امسال تعداد مجروحان فقط 2 درصد کاهش داشته است. از کشته‌شدگان ۱۳درصد زن و ۸۷ درصد مرد بودند و شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، علی‌آباد کتول، کردکوی و بندرگز نسبت به هفت ماه سال قبل با افزایش کشته‌شدگان مواجه بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین افزایش درصد کشته‌شدگان در علی آباد کتول با ۱۲۵ درصد بوده و از نظر تعداد نفرات گرگان با 8 نفر بیشترین تعداد کشته‌ها را داشته است. بی‌توجهی به جلو با ۳۶ درصد و رعایت نکردن حق تقدم با ۳۰ درصد بیشترین علت تصادف‌هاست. ۸۹ درصد کشته‌شدگان تصادفات درون شهری استان موتورسوار یا عابرپیاده بوده‌اند که از این رقم ۴۰ درصد آن به عابرپیاده و ۴۹ درصد به موتورسوار تعلق دارد. همچنین ۸۴ درصد رانندگان مقصر در تصادفات دارای گواهینامه و ۱۶ درصد آنها فاقد گواهینامه رانندگی بوده‌اند. ۷۶ درصد از رانندگانی که مقصر حادثه رانندگی هستند، بین ۱۵ تا ۴۵ سال داشته‌اند و بیشترین تصادفات یعنی حدود 60 درصد بین ساعات 9 شب تا 3 بامداد اتفاق افتاده است. 

 شرافتی درمورد اقدام‌های پیشگیرانه از سوی این دستگاه طی امسال می‌گوید: در هفت ماه ابتدای سال 7هزار وسیله نقلیه شماره‌گذاری شده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. ۲۰ هزار گواهینامه جدید هم در این هفت ماه صادر شده است. رئیس پلیس راهور گلستان ادامه می‌دهد: علت اولیه تصادفات همیشه ضعف آموزش است بنابراین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد. این فقط وظیفه پلیس نیست بلکه تمام دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش و صداوسیما و رسانه‌ها باید همکاری کنند.

شرافتی اضافه می‌کند: بیش از ۸۰ درصد خودروها تک سرنشین هستند و می‌توان با استفاده از وسیله حمل‌و‌نقل عمومی و دوچرخه به کاهش ترافیک کمک کرد.

 این مسئول که بارها و طی گفت‌و‌گوهای گوناگون با همشهری و سایر رسانه‌ها بر ضرورت ایمن‌سازی کمربندی گرگان به عنوان یکی از خطرناک‌ترین و پرتصادف‌ترین محورهای استان تاکید کرده بود، یک بار دیگر می‌گوید: در سال ۹۱ حدود ۳۰ درصد از کشته‌شدگان تصادف گرگان در کمربندی بود. این آمار در سال‌های ۹۲ و ۹۳ هرکدام ۴۰ درصد، در سال ۹۴ حدود ۳۶ درصد، در سال ۹۵ حدود ۲۲ درصد، در سال ۹۶ حدود ۴۸ درصد و در هفت ماه ابتدای امسال ۳۵ درصد بوده است. ضرورت دارد که کمربندی جدید گرگان هرچه زودتر احداث شود. 

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ای تحت عنوان کاهش حوادث ترافیکی در شورای ترافیک استان اعلام شده و اکنون در مرحله نظرخواهی از دستگاه‌های مرتبط قرار دارد و امیدواریم با اجرای آن شاهد کمتر شدن حوادث باشیم.


از بین رفتن سرمایه‌های انسانی  

با وجود تاکیدهای مکرر مسئولان راهداری و پلیس راه استان و همچنین کارشناسان حوزه ترافیک مدت‌هاست که طرح احداث کمربندی جدید گرگان با وجود تصویب، حتی به کلنگ‌زنی هم نرسیده است. شورای شهر گرگان بارها طی پیگیری‌های همشهری از این طرح، دلیل تعویق اجرای آن را نبود اعتبار کافی برای اجرا اعلام کرده است.

 محورهای پرخطر گلستان در حالی به تازگی در حال بهسازی و ایمن‌سازی هستند که طی بیش از یک دهه گذشته، آمار تصادفات بین جاده‌ای و شهری منجر به فوت، بدون این‌که سیر نزولی و کاهش معناداری داشته باشد، سالانه بر جوانان از دست رفته و خانواده‌های داغدار می‌افزاید؛ موضوعی که مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان آن را به عنوان یکی از موانع توسعه و علل از دست رفتن سرمایه‌های انسانی عنوان می‌کند. 

«عبدالرضا چراغعلی» در این باره می‌گوید: تولید و توزیع موتورسیکلت‌های غیراستاندارد مغایر با شاخصه‌های شناخته شده و استفاده غیرمتعارف آنها در استان خسارت سنگین و جبران‌ناپذیری به خانواده‌ها و جامعه وارد کرده است و موجب هدررفت سرمایه‌های انسانی می‌شود که نسل جوان و آینده‌ساز کشور هستند. علاوه بر هزینه‌های درمان، حجم قابل توجهی از کسانی که دچار حادثه می‌شوند از جنبه دیگری هم آسیب می‌بینند؛ قطع نخاع شدن و از کارافتادگی و در بعضی موارد فوت پدر خانواده از جمله آسیب‌هاست. وی ادامه می‌دهد: پیرو دستور استاندار پیگیر هستیم تا جلساتی با دستگاه‌های مرتبط برگزار کنیم تا پیشنهادات خود را برای کنترل خسارات موتورسواران ارائه دهند. سرعت بالا، استفاده نکردن از وسایل ایمنی مناسب و موتورسیکلت‌های غیراستاندارد از عوامل به وجود آمدن حوادث هستند.
توجه به این نکته نیز ضروری است که گلستان در آمار معلولیت رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. بنا به گفته مدیران اداره کل بهزیستی گلستان یکی از علل آن، وقوع حوادث رانندگی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید