• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39685
+
-

طرح زوج و فرد در شهرهای جهان ناکارآمد است

ترافیک
طرح زوج و فرد در شهرهای جهان ناکارآمد است

بانک جهانی در مطالعاتی که بنا به درخواست شهرداری تهران انجام داد، اعلام کرد که اجرای طرح زوج و فرد در شهرهای مختلف جهان ناکارآمد بوده است.
به گزارش همشهری، مارتین هگر، دکتری اقتصاد از بانک جهانی مطالعاتی درباره طرح‌های ترافیکی مبتنی بر محدودیت تردد براساس شماره پلاک و روزهای هفته، انجام داده که همگی نشانگر ناکارآمدی این نوع طرح‌ها در شهرهای مختلف جهان بوده است.  معیار سنجش در یکی از مطالعات انجام شده پس از اجرای طرح، اندازه‌گیری میزان آلودگی 5آلاینده اصلی در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و مقایسه آنها با زمان مشابه در سال گذشته بود. در ابتدا طرح با کاهش 11درصد میزان مونواکسیدکربن مواجه شد که درحقیقت نشان از موفقیت طرح داشت اما رفته رفته افراد اقدام به خرید خودروهای ارزان‌قیمت دست دوم کردند که نتیجه اجرای طرح در بلندمدت افزایش 13درصدی مونواکسیدکربن بود. البته مزیت این طرح اجرای کم‌هزینه و نیازمند سرمایه‌گذاری محدود توسط بخش دولتی قبل از اجرا و اعمال قانون نسبتا آسان بود. جریمه درنظر گرفته شده در مکزیکوسیتی برای تخلف ورود به محدوده ممنوعیت تردد، معادل 200دلار درنظر گرفته شده بود. بررسی‌های انجام شده پس از اجرای طرح حاکی از عدم‌ بهبود آلودگی هوا، هم از لحاظ میانگین سطح آلودگی و هم ساعات اوج آلودگی روزانه بود.
 همچنین میزان آلودگی در روزهای آخر هفته و ساعات بعد از اتمام طرح نسبتا افزایش یافت و نه‌تنها بهبودی از نظر کاهش مصرف سوخت و افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی در سایر روزهای هفته حاصل نشد بلکه آمارهای دریافت شده از مراکز ثبت و فروش اتومبیل حاکی از این بود که اجرای این طرح منجر به افزایش تعداد خودروهای در گردش و افزایش خرید خودروهای فرسوده و آلاینده‌تر شد. همچنین نه‌تنها کاهشی در میزان مصرف سوخت مشاهده نشد بلکه میزان آلودگی در روزهای آخر هفته و بعد از اتمام طرح افزایش نسبی داشت. همچنین ارزیابی کلیه مدهای حمل‌ونقل عمومی نشان داد که با وجود پیش‌بینی‌های مدیریت شهری مبنی‌بر افزایش میزان پیمایش اتوبوس، مترو و تاکسی‌های عمومی، متأسفانه میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز افزایش نیافت. به‌طور کلی ضرورت ارزیابی پیش از اجرای طرح‌ها مورد تأکید قرار گرفت. اعمال طرح محدودیت تردد در پاریس در سال   2015به‌صورت ممنوعیت تردد خودروهای با پلاک فرد در روز دوشنبه بود که براساس آنالیز اطلاعات به‌دست آمده، حاکی از آن است که آلودگی هوا در درازمدت افزایش یافت. این در حالی ‌است که نتیجه اجرای طرح LEZ تأثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت در پاریس داشت. آمارها نشان می‌دهد که باتوجه به اعمال فشار بر رانندگان برای ارتقای خودروها، اجرای طرح LEZ نتایج مثبتی بر کاهش آلودگی هوا در اثر ترافیک دارد. اعمال طرحPico y Placa در بوگوتا، اعمال ممنوعیت تردد در ساعات اوج ترافیک 2 روز در هفته بود که نتایج حاکی از آن است که تمرکز ذرات معلق در هوا افزایش یافت چون تردد رانندگان در ساعات غیر اوج افزایش یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید