• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39672
+
-

نرده‌ها ماندند

تجمع ۱۲‌گروه مردمی در چهار‌راه ولیعصر برای برداشتن نرده‌های پیاده‌رو به خاطر حضور پلیس نتیجه‌ای نداشت

گزارش
نرده‌ها ماندند

سید‌محمد فخار/خبر‌نگار

نرده‌های چهار‌راه ولیعصر پس از تجمع دیروز ۱۲گروه مردمی باز هم برداشته نشدند. این نرده‌ها اگرچه نماد خودرومحوری در پرترددترین تقاطع تهران محسوب می‌شوند، اما هنوز هستند مدیرانی که نخواهند تردد پیادگان در پایتخت آسان شود.
ابتدای سال ۱۳۹۳ و در پی دستور شهردار سابق پایتخت و رئیس اسبق نیروی انتظامی، درحالی‌که مردم در دید و بازدیدهای نوروزی بودند، چهارراه ولیعصر با نصب نرده‌های ممتد به روی پیاده‌ها بسته شد تا بزرگ‌ترین نماد خودرومحوری پایتخت پس از ساخت پل صدر، در مرکز شهر شکل گیرد. در این تفکر شهرداری تهران حاضر به پرداخت ۴۰میلیاردتومان از بودجه سالانه شهر شد تا حضور پیاده‌ها و معلولان و سالمندان به زیرزمین منتقل شود و به جای آن خودروها بتوانند تردد سریع‌تری داشته باشند و در راه آلوده‌کردن هوای شهر مزاحمی نداشته باشند. در این طرح نرده‌هایی به بلندی ۱۲۰سانتی‌متر در برابر تردد عابران پیاده نصب شد تا علاوه بر شهروندان پیر و جوان، ویلچر معلولان و کالسکه کودکان هم نتواند تردد آسانی داشته باشد.
دیروز عصر ۱۲ گروه مردم‌نهاد ازجمله باهمستان، باور، بازچرخ، ندای دوچرخه و... به چهار‌راه ولیعصر آمدند تا صدای خود را به گوش مسئولان شهری و پلیسی برسانند که روز شنبه بازگشایی گوشه‌ای از این نرده‌ها را هم نپذیرفتند و آن را با زنجیر بستند.
حجت نظری تنها عضو شورای شهر و رئیس ستاد توان‌افزایی گروه‌های مردم‌نهاد تهران بود که در میان گروه‌های مردمی حاضر شد. او در این‌باره به همشهری گفت: در روز جهانی معلولان این تجمع ترتیب داده شده چرا‌که در تقاطع چهارراه ولیعصر بزرگ‌ترین مشکل در ضلع شرقی این چهارراه وجود دارد و متأسفانه تردد برای عابران و به‌ویژه سالمندان و معلولان دردسرساز شده است. به گفته این عضو شورای شهر تهران، مشکل نرده‌ها باید با همکاری پلیس راهور، ناجا و مدیریت شهری مرتفع شود. او اضافه کرد: شهر باید انسان‌محور باشد و اجرای این نرده‌ها مشکلاتی را برای عابران و به‌ویژه سالمندان و معلولان ایجاد کرده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تمهیداتی برای برچیده‌شدن نرده‌ها صورت گیرد.
نظری گفت: البته از سال گذشته اقداماتی برای بازگشایی این معبر و برداشته‌شدن نرده‌ها انجام و آغاز شد و درصورتی که نتوانیم این نرده‌ها را برداریم، باید تدابیر دیگری اتخاذ شود که از آن جمله می‌توان به زیرگذر و یا استفاده از آسانسور یا بالابر در این تقاطع اشاره کرد.
طبق برآوردها، روزانه ۸۰ تا ۲۰۰هزار تردد در چهارراه ولیعصر توسط عابران انجام می‌شود که باید برای عبور آسان عابران، خودروها توقف داشته باشند و نرده‌های پرترددترین تقاطع پایتخت برچیده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید