• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39640
+
-

شهرداری برازجان پیشگام در امور فرهنگی

شهردار برازجان: اقدامات توده‌ای و پرحجم در حوزه فرهنگی نیازمند ساختار قوی و منسجم و چابک است

فرهنگی
شهرداری برازجان پیشگام در امور فرهنگی

علیرضا برازجانی|‌  بوشهر - خبرنگار:


شهرداری برازجان در یکسال اخیر برنامه‌های فرهنگی مختلفی اجرا کرده و نگاه راهبردی این نهاد در سالیان اخیر به مقوله فرهنگ سبب شده از سازمانی صرفا خدماتی عبور کرده به نهادی تاثیرگذار در حوزه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود. 


تعیین اولویت‌ها در مدیریت یکپارچه فرهنگی

شهردار برازجان با اشاره به ضرورت تحقق ماموریت‌های اصلی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و با تاکید بر این‌که اصلاح ساختار و مدیریت یکپارچه فرهنگی در دستور کار این نهاد قرار دارد، به همشهری می‌گوید: حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری برازجان مجموعه حساس و مهمی است که همگان از اهمیت و جایگاه آن مطلع هستند و تلاش برای ارتقای این جایگاه با برنامه‌های اجراشده و در دست اقدام، ادامه دارد.

«محمدحسن محمدی» می‌افزاید: در دوره مدیریت‌های گذشته برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی گام‌هایی برداشته شده اما لازم است متناسب با نیازهای فعلی و مطالبات آینده شهروندان، برنامه‌‌ریزی دقیقی برای اصلاح ساختار، بهره‌برداری بهتر و شتاب بیشتر فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مدنظر قرار گیرد.
وی اضافه می‌کند: در یک‌سال اخیر فعالیت‌های پراکنده مجموعه اجتماعی و فرهنگی بازنگری شده و در مسیر مدیریت یکپارچه فرهنگی جهت‌گذاری شده است، زیرا اقدامات توده‌ای و پرحجم در حوزه فرهنگی نیازمند ساختار قوی و منسجم و چابک است. 


اقدام فرهنگی تاثیرگذار

محمدی با اشاره به این‌که در بحث‌های اجتماعی و فرهنگی شهر برازجان تعداد زیادی از دستگاه‌های فرهنگی و متولی مستقیم وجود دارد اما بار اصلی بر دوش مدیریت شهری قرار دارد، تاکید می‌کند: ما متولی فرهنگ عمومی شهر هستیم. وظایف مختلفی در این حوزه برای خود تعریف کرده‌ایم که فرهنگ‌سازی در عرصه‌های مختلف، اصلاح سبک زندگی، ترویج امور دینی و فعالیت‌های قرآنی، آموزش شهروندی، ارتقای سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای فرهنگ حقوق شهروندی، احترام و تکریم شهروندان اعم از سالمندان، زنان و کودکان، توجه به اخلاق شهروندی و بهبود فرهنگ رانندگی از جمله ماموریت‌هایی است که در مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده تعریف شده‌اند و با جدیت به دنبال تحقق این رویکردهای مهم هستیم.

وی ایجاد فضای مشارکتی و همفکری از طریق ایجاد اتاق‌های فکر و گروه‌های تخصصی، سهیم کردن صاحبنظران دانشگاهی و متخصصین و استفاده از نظر تخصصی آنان در کاهش مشکلات شهر را از دیگر رویکردهای حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری می‌داند که منجر به افزایش مشارکت شهروندان، اعتمادسازی و جلب رضایت شهروندان می‌شود. محمدی می‌گوید: معیار همه فعالیت‌های شهرداری باید رضایت مردم باشد. شهر متعلق به مردم است و از این منظر الگوی توسعه انسانی در شهر باید مبتنی بر رضایت اجتماعی مردم باشد.



بودجه فرهنگی امسال؛۱۰میلیارد ریال

شهردار برازجان ادامه می‌دهد: اجرای همه برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی پیش‌بینی شده بر اساس تقویم فرهنگی شهر برازجان در سال جاری ۱۰میلیارد ریال اعتبار مصوب شورای اسلامی برازجان را به همراه داشت که از این مقدار ۳۵۰میلیون تومان برای پشتیبانی و حمایت مالی از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی و توسعه ورزش همگانی اختصاص یافت. همچنین کلنگ احداث سالن بزرگ همایش با گنجایش ۸۰۰ هزار نفر در حاشیه جاده سلامت به زمین زده شد تا آرزوی دیرینه شهروندان برای برخورداری از فضای مسقف با گنجایش بالا محقق شود. همچنین رویکرد توسعه‌محور در محلات محروم و کم‌برخوردار شهر از برنامه‌های حمایتی شهرداری است که با اجرایی و عملیاتی شدن آنها به دنبال تحقق این سیاست هستیم و بر این اساس، سرای محله گرمسیری در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. افزون بر این در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های متنوع و متعددی برای ایجاد طراوت و نشاط شهروندان به‌ویژه کودکان در فضاهای شهری تا پایان سال برپا می‌شود.


حفظ رویکرد فرهنگی و ملی در اجرای برنامه ها

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری برازجان نیز با تاکید بر تاثیر محیط بصری بر اعمال و رفتار انسان و ایجاد هویت برای شهروندان، به اهمیت و جایگاه فضاها و مراکز شهری در فرایند فرهنگ‌سازی و هویت‌بخشی اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در تقویت هویت فرهنگی، هویت‌بخشی به شهر و حفظ رویکردهای ملی و فرهنگی موثر است و از مهم‌ترین اهدافی است که در اجرای برنامه‌های مختلف دنبال می‌کنیم. 

«محمدرضا کوهکن» تصریح می‌کند: در زمینه تولید آثار و محصولات فرهنگی با هدف توسعه و ترویج پیام‌های شهروندی، ۴ عنوان کتاب کودک با موضوعات فرهنگی و اجتماعی با تیراژ۱۰ هزار جلد منتشر و بین دانش‌آموزان مدارس سطح شهر توزیع شد. ساخت انیمیشن و بازنشر درفضای مجازی، تهیه بیش از 5هزار بسته فرهنگی و توزیع بین شهروندان، ساخت کمد کتابخانه و توزیع بین صنوف مختلف با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، برگزاری کارگاه آموزشی فرهنگ شهروندی در محلات و مدارس سطح شهر و برگزاری ایستگاه نشاط اجتماعی در محلات مختلف شهر به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: در حوزه کودکان نیز برای ایجاد نشاط در آنها برنامه‌های مختلفی مثل ایستگاه‌های نقاشی، ایستگاه شادمانه ویژه کودکان در پارک‌های سطح شهر و جشن بادبادک‌ها اجرا شده است. مجوز خانه بازی کودک و کانون خلاقیت مادر وکودک هم به تازگی صادر شده است تا در کنار سایر خانه‌های بازی کودکان گام دیگری برای توسعه فضاهای فرهنگی اختصاصی کودکان در شهر برازجان برداشته شود‌.

کوهکن ادامه می‌دهد: برگزاری بازی‌های بومی و محلی، برگزاری مسابقه کتابخوانی، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تاثیر مطالعه بر افراد جامعه، حمایت از هنرمندان و ورزشکاران در رشته‌های مختلف هنری و ورزشی، تولید پازل با موضوع پیام فرهنگ شهروندی، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی و همایش دوچرخه‌سواری و تجلیل از قهرمانان ورزشی عمده برنامه‌هایی بودند که در ۱۲ماه گذشته اجرا شده و تا پایان سال برنامه‌های دیگری هم به اجرا در می‌آید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید