• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39639
+
-

توسعه زیرساخت‌های پایدار موجب شد تا طی یک سال ۴میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر از این منطقه بازدید کنند

منطقه آزاد انزلی؛ قطب گردشگری اقتصادی گیلان

گردشگری
منطقه آزاد انزلی؛ قطب گردشگری اقتصادی گیلان

مهسا طالبی|‌    انزلی-خبرنگار: 


منطقه آزاد انزلی را می‌توان به جرات قطب نوین گردشگری شمال کشور به حساب آورد. مناظر زیبا و امکانات نوین گردشگری موجب جذب بیش از پیش گردشگران در این نقطه از شمال کشور شده است. 
بر اساس آخرین آمار سازمان منطقه آزاد انزلی، طی ۸ ماه سال جاری تعداد گردشگران ورودی به فاز تجاری و گردشگری آن به ۴میلیون و 900هزار نفر رسید که در مقایسه با ۴میلیون و ۱۰۰هزار گردشگری که در مدت مشابه سال گذشته از این منطقه بازدید کردند، افزایش ۱۹درصدی را نشان می‌دهد.

در بازه زمانی 8 ماهه، تعداد توریست‌های خارجی ۲۱۱۲ نفر بود که در مقابل ۱۶۰۳ گردشگر خارجی که در مدت مشابه سال گذشته در فاز تجاری و گردشگری منطقه حضور یافتند، نشان‌دهنده رشد ۲۴درصدی است. امسال ۴۲۰ هزار و ۸۶۳ نفر نیز ساکن هتل‌ها و اماکن اقامتی منطقه آزاد انزلی شدند.


زیرساخت‌ها  در منطقه آزاد انزلی 

در ارتباط با این‌که چرا این منطقه تجاری، اقتصادی در حال حاضر یکی از قطب‌های مهم گردشگری در کشور است، باید نگاهی به امکانات منطقه آزاد انزلی بیندازیم تا دریابیم در استان محرومی همچون گیلان که هنوز سواحل آن در تصرف نهادهای رسمی است یا به شکل مناسبی ساماندهی نشده، چطور این منطقه توانسته رشد کند.

طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های مهمی در حوزه گردشگری، تفریحی و ورزش‌های ساحلی و دریایی در منطقه آزاد انزلی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به بهره‌برداری از اسکله قایق‌های تفریحی(مارینا) در جوار مجتمع بندری کاسپین، مجموعه ورزش‌های ساحلی قایقران، احداث پارک‌های جنگلی و خانوادگی و ساخت خانه‌های روستایی بومی استان، رستوران ساحلی، مجموعه بهشت پرندگان و پل چوبی روی آبگیر موجود در این مجموعه، فراهم کردن امکانات و تجهیزات ورزش‌های ساحلی و دریایی، تونل نور الوان و ایجاد آکواریوم و باغ خزندگان با سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد که منطقه آزاد را به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است. 


افزایش تعداد گردشگران 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: صنعت گردشگری از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است. 

«رضا مسرور» با اشاره به این‌که لازمه بهره‌برداری از ظرفیت‌های منطقه، ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف است، بیان کرد: به طور مثال در حوزه گردشگری، زیرساخت‌هایی همچون ایجاد مرکز تفریحات دریایی، مجموعه ورزش‌های ساحلی و مرکز نمایشگاهی با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های اکوتوریسم، توریسم ورزشی و تجاری در دستور کار قرار گرفت. با بهره‌برداری از آنها امکانات و زیرساخت‌های منطقه نسبت به سال 92 توسعه بیشتری یافت و قابل قیاس با گذشته نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به این‌که نظرگاه گردشگری انزلی در نوار ساحلی فاز تجاری و گردشگری آن در حال احداث است، اظهار کرد: این پروژه جذاب گردشگری دریایی توسط سازمان ساخته می‌شود و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مسرور با بیان این‌که متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌های گردشگری دریایی خزر بهره‌برداری مناسبی نشده، به ظرفیت‌های استان در این زمینه اشاره کرد و گفت: احداث زیرساخت‌ها براساس الگوی موفق طرح‌های گردشگری دریایی منطقه متبوع خود در سطح استان ضروری است.وی افزود: باید تنگ‌نظری را در این مسیر کنار گذاشت و توجه کرد که با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه، تعداد گردشگران افزایش یافته است. 

این مقام مسئول از ساخت و بهره‌برداری اسکله تفریحی در منطقه آزاد انزلی برای فعال‌سازی گردشگری دریایی خبر داد و تصریح کرد: ایجاد این اسکله تفریحی در سایر سواحل و بنادر استان هم الزامی است.


رویکردهای سازمان منطقه آزاد در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی 

در ادامه معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه ‌آزاد انزلی هم به رویکردهای حمایتی و پشتیبانی سازمان منطقه آزاد در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی را تشریح کرد و گفت: ایجاد نمایشگاه‌هایی برای فروش صنایع‌دستی، برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه تسهیلات بانکی با همکاری صندوق کارآفرینی امید و همچنین اجرای طرح‌های حمایتی برای سرمایه‌گذاران در حوزه هتل‌سازی و اماکن تفریحی و گردشگری از مهم‌ترین رویکردها و برنامه‌ها در منطقه آزاد است.

«مجید فاتحی» افزود: در حال حاضر ۱۵هتل، متل و ۲۰۰کاشانه‌مهمان مجوزدار از این سازمان با ظرفیت ۶ هزار تخت برای اقامت گردشگران وجود دارد. وی بیان کرد: سیل حضور گردشگر در منطقه آزاد انزلی و گیلان در چند سال اخیر تا حدودی توازن بین گردشگران ‌گیلانی و مازندرانی برقرار کرده است. فاتحی با اشاره به این‌که از موضوعات مهم در منطقه، توجه خاص به بومیان است، ادامه داد: در منطقه آزاد ۳۱هزار نفر سکونت دارند.
 بخش عمده‌ای از درآمد بومیان منطقه از گردشگری به دست می‌آید. آنها کاشانه‌مهمان دارند یا در اماکن اقامتی مشغولند.

این مسئول با بیان این‌که در منطقه آزاد بیش از ۵۵رستوران فعال داریم، گفت: یکی از بهترین رستوران‌های گیلانی در همین منطقه قرار دارند و به دلیل تنوع در غذاهای محلی که به گردشگران عرضه می‌کنند به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. 


توجه و تقویت حوزه صنایع‌دستی 

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه‌ آزاد انزلی گفت: حوزه صنایع‌دستی از مواردی است که از آن به عنوان حلقه وصل گردشگری یاد می‌کنیم.
«مجید فاتحی» اظهار کرد: در منطقه ۱۱۸۲ نفر را که اکثر آنان جزو بانوان هستند شناسایی کرده و با توجه به علاقه‌ای که به حوزه صنایع‌دستی داشته‌اند، آموزش داده‌ و برایشان گواهی‌نامه مهارتی صادر کرده‌ایم. تعدادی از آنان را هم به صندوق کارآفرینی معرفی کردیم. تسهیلات برای ایجاد و راه‌اندازی کارگاه هم به این بانوان اختصاص پیدا کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید