• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39634
+
-

چالش‌های گردشگری زیارت در قم

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم: در میدان آستانه که محل تردد زائران و مسافران است، پارکینگ مجهزی ساخته می‌شود

شهری
چالش‌های گردشگری زیارت در قم

هیفاء پردل|‌   قم- خبرنگار:


برای مدیران کلان‌شهری که در طول سال میزبان ۲۰ برابر جمعیتش و در معرض آمد و شد میلیون‌ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی است، مهم است که برنامه‌ریزی و خدمات شهری با تدبیر و حساسیت بیشتری پیگیری شود. 
قم یک شهر گردشگرپذیر است و مناسبت‌های زیستی و شهرنشینی ساکنان آن به‌ویژه هسته مرکزی شهر و بافت‌های تاریخی با اقتصاد شهری و خدماتی گره خورده است. 

تحولات زیستی و موقعیت جغرافیایی ایجاب می‌کند برخی محله‌های شهری دستخوش تغییرات شوند. طبیعی است که مدیریت شهری باید این تغییرات را پیش‌بینی و برای مدیریت آن برنامه‌ریزی کند.
 در این بین همراهی شهروندان مهم‌ترین الزام برای اجرای طرح‌های شهری است. 

نشست خبری رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم نیز با همین محور برگزار شد. «سیدمجتبی سبحانی‌ثابت» در این نشست با بیان گزارشی از فعالیت‌های این کمیسیون، به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ داد. 


بررسی معضلات میدان آستانه

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مشکلاتی که میدان کهنه به همراه داشت، گفت: میدان آستانه به عنوان یک معضل شهری با چالش‌هایی مواجه بود و برای برطرف کردن مشکلات این میدان نیاز به یک پروسه زمانی طولانی است تا به کسب و کار افراد آسیب نرسد. 

وی افزود: مشکلات را بررسی کردیم و فضایی را که مورد تصرف و تعرض بود، گرفتیم و بهسازی کردیم. اکنون این میدان ماشین‌رو است و به دنبال تجهیز یک پارکینگ مناسب و مطلوب هستیم. 
به گفته سبحانی‌ثابت در اطراف این میدان 1300 مغازه وجود دارد و هرگونه تصمیم‌گیری بدون برنامه و بی‌تدبیری، مسئولان شهری را با چالش مواجه خواهد کرد. 

وی اظهار کرد: در یک زمان‌بندی مشخص به متجاوزان اخطار داده شده، از حجم تخلفات فیلم‌برداری شده و با مسئولان و کارشناسان آتش‌نشانی هم جلسه‌هایی برگزار شده تا با توجه به مشکل تردد خودروهای آتش‌نشانی و امدادی در مواقع ضروری، تدابیری اندیشیده شود. 
سبحانی‌ثابت افزود: در نشست‌هایی که با آتش‌نشانی برگزار شده مقرر شد برای معتمدان و نمازگزاران مساجد محله بازار یک دوره آموزش مقابله با حوادث برگزار شود. 
وی بیان کرد: از آن جایی که شهر قم به واسطه قرار گرفتن حرم حضرت معصومه(س) از شهرهای مذهبی و گردشگرپذیر است باید مجتمع‌های تجاری شهر با همکاری خود بازاریان، بهسازی و زیباسازی شود. سبک‌های بازاریابی در مجتمع‌های تجاری قم هم ضعیف است و باید به سمتی هدایت شود که زائران، مجتمع‌ها را بشناسند و با طی مسافتی به این بازارها روانه شوند. 


مشارکت نهادها در اجرای طرح‌های گردشگری

سبحانی‌ثابت با اشاره به وضع و جایگاه صنعت گردشگری در شهر قم گفت: شهر قم ظرفیت‌های مهم و خوبی در زمینه گردشگری دارد ولی برای توسعه و ارتقای آن نیاز به نهادینه کردن فرهنگ گردشگری در بین مردم، بازاریان و رانندگان تاکسی و دیگر قشرهای این استان داریم. 
این عضو شورای اسلامی شهر اظهار کرد: با توجه به نشست‌ها و جلسه‌هایی که با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان داشتیم، برنامه‌هایی برای توسعه گردشگری مطرح شده ولی برای اجرای مطلوب آن نیاز به همکاری خوب دیگرنهادها به‌ویژه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی داریم. 

وی بیان کرد: البته در زمینه گردشگری کارهای خوبی شده که یکی از آن‌ها پذیرش و میزبانی از بیش از 88 هزار زائر اربعین حسینی از استان‌ها و کشورهای دیگر به‌ویژه کشور پاکستان بود که با خدمات مطلوب به شکل خوبی از آن‌ها میزبانی شد. رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: اختصاص پارکینگ‌های اختصاصی، اسکان مناسب و تشکیل تور قم‌گردی از دیگر برنامه‌های قرارگاه اربعین برای میزبانی از زائران اربعین بود که قابل تقدیر است. 

کند بودن انتقال صنف‌ها به شهرک

سبحانی‌ثابت در مورد انتقال صفوف مزاحم به شهرک صفوف قم افزود: صنف‌هایی مانند آهن‌فروشان، صافکاران و غیره که موجب مزاحمت در محدوده شهری هستند باید در شهرکی به نام «شهرک صنوف» ساماندهی شوند. تاکنون بعضی از این صنف‌ها برای انتقال به شهرک رضایت داشتند. 
وی از اختصاص ۷ میلیارد تومان برای تأمین برق مورد نیاز شهرک صنوف خبر داد و گفت: آهن‌فروشان به این شهرک منتقل شدند و غرفه‌هایی را خریدند. فرایند انتقال به آرامی در حال انجام است. به صنف مکانیک‌ها و صافکاران هم اخطار داده شده ولی برای تبلیغ و روش‌های جلب مشتری و رونق کسب و کارشان باید هزینه کرد. 


تخریب غرفه‌های اطراف میدان ۷۲ تن 

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم در مورد اعتراض مالکان غرفه‌های میدان 72 تن گفت: با توجه به اجرای طرح تفصیلی شهری یک خیابان از این محل عبور می‌کند و باید این غرفه‌ها مانند همه طرح‌های شهری که در مسیر طرح قرار دارند، تخریب شوند. 
 «سیدمجتبی سبحانی‌ثابت» افزود: شهرداری با غرفه‌دارانی که مجوز داشته باشند مذاکره می‌کند تا حق مالکان ضایع نشود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید