• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39635
+
-

خطرهایی در کمین ‌دانش‌آموزان

یک کارشناس: با توجه به آخرین نقشه خطرپذیری، ناحیه یک سنندج برای دانش‌آموزان بیشترین درجه آسیب‌پذیری اجتماعی را دارد

آموزش
خطرهایی در کمین ‌دانش‌آموزان

شیما صادقی|   سنندج- خبرنگار:

در گذشته بیشتر خانواده‌ها بر رفتار و باورهای فرد تاثیرگذار بودند، اما امروزه علاوه بر خانواده، مدرسه و رسانه‌هایی که فراگیر شده‌ نیز بر تربیت کودک و نوجوان اثربخش است و این تاثیرپذیری با افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی همراه و مرتبط بوده است. همزمان با افزایش میزان تاثیرگذاری رسانه‌ها بر شخصیت فرزندان، نقش خانواده بنا به دلایلی نسبت به قبل کاهش یافته است که همین امر دلیلی بر افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی است و انتظار از نهادهایی همچون آموزش و پرورش(مدرسه) برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد که نسبت به سایر آسیب‎ها وضعیت ویژه‌ای دارد، رو به افزایش است. 


فراگیری آسیب‌های نوپا

کارشناس مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان می‎گوید: ابتلای والدین یا هر یک از اعضای خانواده به اعتیاد می‌تواند آغاز آشنایی و حتی ورود دانش‌آموزان به این معضل اجتماعی باشد، بنابراین در آموزش و پرورش استان با هدف تامین سلامت جسمانی، روحی و روانی دانش‌آموزان با برنامه‌های مختلف درصدد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم. 
«افشین خوش‌گوار» ادامه می‎دهد: در سال یک‌بار طرحی تحت عنوان «نقشه خطرپذیری مدارس» اجرا می‎شود که مدیران مدارس در آن شاخص‌های مختلف را بررسی می‌کنند و بر اساس نتایج به دست آمده مقدار خطرپذیری به آسیب‌های اجتماعی تعیین می‎شود. 

وی همچنین می‎افزاید: با توجه به آخرین نقشه خطرپذیری تدوین شده، ناحیه یک سنندج بیشترین درجه خطرپذیری را برای دانش‌آموزان دارد.  خوش‌گوار با اشاره به گسترش مواد مخدر بین جوانان اظهار می‎کند: با توجه به فراگیر شدن آسیب‌های اجتماعی تنها نمی‌توان به مواد مخدر سنتی بسنده کرد، زیرا رشد تکنولوژی ماهیت و نوع آسیب‌ها را تغییر داده است که از آن به عنوان آسیب‌های نوپا یاد می‎شود. 
این کارشناس می‎گوید: فضای مجازی و استفاده نامناسب از گوشی‌های هوشمند به‌رغم منافع و کارایی مثبتی که دارند برای جوانان و نوجوانان ضد فرهنگ محسوب می‌شوند. 

وی با اشاره به دیگر آسیب‌های اجتماعی عنوان می‎کند: خشونت از دیگر آسیب‌های مشهود در مدارس استان است که می‌تواند دلایل مختلفی نظیر بی‌سرپرستی، بدسرپرستی و افراط در استفاده از بازی‌های خشن کامپیوتری و... را داشته باشد. 


نقش کلیدی مدارس و خانواده‌ها 

رئیس مراقبت از آسیب‎های اجتماعی آموزش و پرورش استان کردستان در‌این‌باره می‎گوید: در سال‎های اخیر کشیدن سیگار و قلیان بین جوانان و نوجوانان بنا به دلایلی افزایش یافته است و چون بین قشر جوان جامعه جاذبه زیادی دارد و قانون‎گذار نیز مجازاتی برای استفاده از آن تعیین نکرده، لذا استعمال انواع دخانیات به‎عنوان اولین گام شروع اعتیاد در حال گسترش است. 

«محمدرضا سورسوری» ادامه می‎دهد: خانواده نقشی کلیدی در پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب‎های اجتماعی دارد، زیرا اولین مکان رشد شخصیت، شکل‎گیری باورها و الگوهای رفتاری فرد است. بنابراین ارتباط مناسب والدین با دنیای نوجوانان و اطلاع‎رسانی و آموزش مناسب می‎تواند خطرات و زیان‎های ناشی از آسیب‎های اجتماعی و اعتیاد را برای فرزندان نمایان سازد.

وی با اشاره به نقش کلیدی آموزش و پرورش در تربیت کودکان و نوجوانان اظهار می‎کند: وضعیت نگران‌کننده آسیب‎های اجتماعی از جمله اعتیاد موجب شد از سال گذشته مقام معظم رهبری شخصا به آن ورود پیدا کنند، ‎طوری که هر 6 ماه یک‌بار جلسات صمیمی با مسئولان ذی‌ربط موضوع داشته باشند. 

رئیس مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش می‎گوید: آموزش و پرورش برنامه‌های آموزشی خود را در 3محور پیشگیرانه، نهضت فرهنگی و مراقبتی طراحی کرده است.

بنا داریم 3 دسته از مخاطبان شامل دانش‌آموزان، والدین و همکاران در پروسه اجرای این برنامه مورد آموزش قرار گیرند و آگاه شوند. به این منظور در سال تحصیلی جاری 50 درصد مدارس استان تحت پوشش برنامه‌های این بخش قرار می‌گیرند.  سورسوری می‌افزاید: علاوه بر آن در 2 سال اخیر طرحی تحت عنوان «نظام مراقبت اجتماعی و دانش‌آموزی» به‌صورت پایلوت و با همکاری بیش از 12 دستگاه اجرا می‎شود. سال گذشته کردستان موفق به کسب رتبه برتر این طرح شد. 


کاهش سن اعتیاد 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با اشاره به رسالت مهم این نهاد می‎گوید: دسترسی آسان به انواع مواد مصرفی یا تبلیغات سوء در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی مبنی بر القای باورهای غلط به نوجوانان و جوانان مانند این‌که حشیش، ماری‌جوانا و گُل اعتیاد نمی‌آورند و نیز برخی مواد برای ضریب هوشی خوب هستند، منجر به ایجاد نگرش مثبت به مواد مخدر در جوانان شده و همین امر از دلایل کاهش سن اعتیاد در کشور و استان است.  

«سلیم کریمی» ادامه می‎دهد: مشکلات معیشتی خانواده‌ها باعث شده آنها وقت چندانی برای تربیت فرزند و کنترل برخی رفتارهای فرزندان نداشته باشند و این کمبود کنترل و حتی کمبود محبت و برقراری ارتباط نادرست موجبات دوری فرزند از خانه و جذب او به گروه‌های همسال می‌شود. تاثیر برخی گروه‌های همسال می‌تواند در ایجاد نگرش مثبت به مواد موثر باشد. 


رویکرد پیشگیری در 7 کانون  

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر می‎گوید: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و به‌تبع آن شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، رویکرد پیشگیری را در 7 کانون هدف اجرا می‌کنند که از میان آنها می‌توان به کانون‌های هدف خانواده، محلات، محیط‌های آموزشی، محیط‌های کاری، صنعتی، کارگری اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده در همه دستگاه‌های عضو شورا نیز برنامه‌ها و طرح‎های فرهنگی و پیشگیری مانند طرح کاج (کاربست اعتیاد در محیط‌های کار) در کارگاه‌های بالای 50 نفر برگزار می‌شود که امسال مورد تشویق ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت. 

کریمی اظهار می‎کند: لذت‌طلبی، ریسک‌پذیری و همچنین برخورداری از روحیه کنجکاو و هیجان‌طلبی از جمله مواردی است که جوانان و نوجوانان را به سوی مواد مخدر سوق می‎دهد و مواد مخدر نیز به هر شکلی و در هر مکانی قابل عرضه است. به علاوه استفاده بی‌رویه از فضای مجازی که هیچ کنترلی روی آن نیست و دانش‌آموزان ما نیز فرهنگ کار در فضای مجازی و اینترنت را فرا نگرفته‌اند، ورود او را به هر آسیب دیگری آسان می‎کند، بنابراین ما باید هوشیار باشیم و دانش‌آموز یا هر قشر دیگری را در این‌گونه موارد توانمند سازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید