چرخ تاکسیداران مترو گلشهر نمیچرخد
مدیر روابط عمومی سازمان حملونقل کرج از ساخت یک پایانه برای مترو گلشهر خبر میدهد
خدیجه ستارزاده| البرز-خبرنگار:
هر کس اگر حتی یک بار از ایستگاه مترو گلشهر و از محوطه خط تاکسیرانی عبور کرده باشد، اوضاع نابسامان و مشکلات آنجا را به چشم دیده و نبود نظارت و ساماندهی در جابهجایی مسافر را در این حوزه مهم شهری درک کرده است.
این ایستگاه پایانه ندارد و تعدادی از خودروهای مسافربری ون داخل محوطه مترو و تاکسیهای دیگر در بیرون محوطه و خیابان میایستند.
اما آنچه بیش از تاکسیها به چشم میخورد خودروهای شخصی هستند که مسافران ایستگاه مترو را جابهجا میکنند.
رانندههای تاکسی این خط از وجود خودروهای شخصی گلایه دارند و به گفته خود بارها به سازمان تاکسیرانی، پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی مراجعه کرده اما نتیجه نگرفتهاند.
نبود حمایت از رانندههای تاکسی
یکی از رانندههای تاکسی خط مترو به کیانمهر میگوید: تاکسیدارها از جانب سازمان تاکسیرانی کرج به عنوان متولی حمایتی نمیشوند و با وجود اینکه هر سال مالیات و عوارض میدهیم اما هیچ خدماتی دریافت نمیکنیم.
«حسین سپهری» میافزاید: ما حتی بیمه تکمیلی نداریم و برای لاستیک و قطعات خودرو هیچ حمایت یا رایانهای دریافت نمیکنیم، در حالی که تاکسیداران تهران هم از بیمه تکمیلی برخوردارند و هم برای تهیه قطعات خودرو از جانب شهرداری و تاکسیرانی حمایت میشوند. سپهری میگوید: ما در ایستگاه خودمان امنیت نداریم. خودروهای شخصی جلو ماشینهای ما را میبندند و نمیتوانیم مسافر سوار کنیم و متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بیشتر رانندههای شخصی قابل اطمینان نیستند، میگوید: بارها در این محدوده بین رانندگان تاکسی و رانندگان شخصی درگیری ایجاد شده و صحنههای بدی را به وجود آورده است.
سپهری میافزاید: برای حل این مشکل به نیروی انتظامی و پلیس راهور مراجعه کردیم که گفتند به دلیل نداشتن پایانه در این محدوده نمیتوانیم اقدامی بکنیم. اگر پایانه ایجاد و خودروهای سازمان در داخل پایانه مستقر شود، ما مسافرکشهای شخصی خارج از پایانه را کنترل و جمعآوری میکنیم.
مشکلات رانندگان تاکسی
یکی دیگر از رانندههای خط مترو میگوید: برخی مسافران که قصد سفر با تاکسی را دارند وقتی سوار میشوند و میبینند باید معطل شوند منصرف و پیاده میشوند. اینها باعث شده ما در روز 4 سرویس مسافر سوار کنیم و شب با شرمندگی و دست خالی به خانه برگردیم. «محمد قادری» میافزاید: با وجود گرانی چندبرابری قطعات و استهلاک خودرو در حالی که کرایهها فقط 10 درصد افزایش داشتهاند، حتی اقساط ماشین را هم نمیتوانیم بدهیم.
قادری میگوید: همه رانندههای تاکسی در خانه و خانواده چون درآمد ندارند و نمیتوانند نیارهای خانواده را تامین کنند، با مشکل مواجه شدهاند.
نبود کار و مسافرکشهای شخصی
قادری در ادامه اظهار میکند: چندی پیش که برای رسیدگی به موضوع خودروهای شخصی به پایانهها مراجعه کردیم، گفته شد دادستان کرج اعلام کرده به دلیل نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی نباید جلو مسافرکشی خودروهای شخصی گرفته شود، اما سوال من این است که آیا امنیت زن و بچه مردم و مشکلات اخلاقیای را که برخی از رانندهها ایجاد میکنند در نظر گرفته شده است؟
وی با اشاره به تاکسیهایی که بدون مسافر صف کشیدهاند، میگوید: حدود 400 تاکسیدار در این خط فعال هستیم که از 6 صبح تا زمان آخرین سفر مترو که 10 ونیم شب است باید در خط حاضر باشیم. سازمان اجازه نمیدهد حتی یک مسافر دربستی سوار کنیم. در حقیقت، مالیات و عوارض و حق خط را ما میدهیم و استفاده شخصیها استفاده میکنند.
راهاندازی پایانه در مترو گلشهر
مدیر اطلاعرسانی و روابط عمومی سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج میگوید: در ضلع جنوبی مترو گلشهر قطعه زمینی وجود دارد که شهرداری برای خرید آن در حال مذاکره و رایزنی است.
«محمد افشار» میافزاید: در صورت خریداری این زمین، پایانهای ایجاد و بسیاری از مشکلات این محدوده و تاکسیداران برطرف میشود.
افشار با بیان اینکه در صورت ایجاد پایانه، همه این موارد و بهویژه امنیت مسافران ساماندهی میشود، میگوید: در صورت طراحی این پایانه، مسافران باید الزاما از پایانه عبور کنند. هر کس از خودروهای داخل پایانه استفاده نکند، مسئولیت با خودش است. مدیر اطلاعرسانی و روابط عمومی سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج با رد اظهارات رانندگان مبنی بر دستور دادستان، میگوید: چنین دستوری مبنی بر نگرفتن جلو کار مسافربریهای شخصی از جانب دادستان دریافت نکردهایم.
برخورد قهری با خودروهای شخصی اشتباه است
مدیر اطلاعرسانی و روابط عمومی سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج با بیان اینکه گشت امور انتظامی دائمی داریم که هر روزه بر این محدوده و دیگر مناطق شهر نظارت دارد، میافزاید: گشت ما قوه قهریه ندارد و نمیتواند بر فعالیت خودروهای شخصی نظارت کند و فقط بر فعالیت تاکسیها نظارت میکند.
«محمد افشار» اظهار میکند: با پلیس راهنمایی و رانندگی رایزنی شده تا از ابتدای ماه یکی از ماموران خود را در اختیار ما قرار دهند تا مشکل مسافربریهای شخصی را حل کنیم. وی در مورد بیمه رانندگان میگوید: برای اخذ بیمه تکمیلی، اشخاص باید یک بیمه پایه داشته باشند. افشاری میافزاید: حق بیمهای که این افراد میریزند باید 700 هزار تومان باشد که ماهانه 180 هزار تومان آن را رانندهها و مابقی را دولت میپردازد. افشار با تاکید بر اینکه محدودیتی برای بیمه تکمیلی وجود ندارد، اضافه میکند: این افراد میتوانند با مراجعه به یکی از شعب بیمه برای گرفتن بیمه تکمیلی اقدام کنند، اما چون حقوقبگیر نیستند. بیمه میگوید: مبلغ بیمه یکساله را باید یکجا پرداخت کنند تا بتوانند بیمه تکمیلی بگیرند و این ایراد به ما مربوط نمیشود.