• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3959
+
-

پلاسکوی جدید، نماد احترام به حقوق شهروندی باشد

تهرانگردی
پلاسکوی جدید، نماد احترام به حقوق شهروندی باشد

 بازدید از پارکینگ ضلع شمالی پلاسکو به نام «پارکینگ اکبر» و نیز بازدید از مدرسه هدایت،  کلیسای ژاندارک و خانه پیرنیا بخشی از مطالب و برنامه‌های دیروز تهرانگردان بود که به همراه احمد مسجدجامعی،  عضو شورای شهر و در آستانه سالگرد حادثه پلاسکو انجام شد. در این برنامه احمد مسجدجامعی و دیگر تهرانگردان شنونده سخنان مالک پارکینگ اکبر بودند که می‌گفت پلاسکو در زمان ساخت خود از رانت ویژه‌ای استفاده کرد و حقوق همسایگان در این میان نادیده گرفته شد چه آنکه این ساختمان با صددرصد سطح اشغال ساخته شد و در 4 طرف و به سمت خانه‌های پیرامون پنجره داشت؛ اتفاقی که موجب شد خانه باغ‌های اطراف این ساختمان تغییر کاربری دهند. اما نکته مهم دیگر در بازدید دیروز اظهار بی‌اطلاعی مسئولان پارکینگ اکبر و کسبه اطراف پلاسکو از بازسازی این مجموعه بود که مغازه‌شان در زمان امدادرسانی به دستور دادستانی تخریب شده بود. این در حالی است که مهدی حجت، معاون شهرسازی شهرداری تهران پیش از این خبر داده بود که کلنگ ساخت بنای جدید پلاسکو در مراسم سالگرد این حادثه دردناک به زمین خواهد خورد.

به گزارش همشهری، مسجدجامعی هم در‌این‌باره با بیان اینکه متأسفانه با ساخت پلاسکو آثار ارزشمند اطراف این بنا در یک بن‌بست قرار گرفت، گفت: ضمن آنکه باید به حقوق مالکان پلاسکو احترام بگذاریم، پیشنهاد می‌شود که در ساختمان جدید به بناهای ارزشمند پیرامونی دقت لازم صورت گیرد و حتی موزه یا المانی در ساختمان جدید درنظر گرفته و نشان داده شود که پلاسکوی جدید می‌تواند نماد احترام به حقوق شهروندی،  احترام به مقررات شهرسازی،  احترام به بناهای ارزشمند و... باشد. این عضو شورای شهر تهران همچنین با خانواده 2 شهید آتش‌نشان؛ شهید امیرحسین درویش و شهید محسن روحانی دیدار و گفت و گو کرد.  

مسجدجامعی در این دیدارها با یادآوری حماسه آفرینی شهدای آتش نشان گفت: رشادت و ایثار آتش نشانان حادثه ساختمان پلاسکو برای همیشه در باور جمعی مردم ایران و حتی افکار عمومی جهان ماندگار شد. وی با ذکر خاطره‌ای از یکی از خبرنگاران زن شاهد این حادثه که اصرار به عکاسی داشت، گفت: در اوج آتش سوزی یکی از آتش نشان‌ها مرا با سرعت به دوش کشید و از محل حادثه دور کرد.  وقتی در ساختمان جنبی به پلاسکو نگاه کردم ساختمان در آتش می‌سوخت که ناگهان فروریخت. عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبات شورای چهارم درباره رسیدگی به خانواده‌های شهدای آتش نشان گفت: چنانچه در انجام وظایف پیش‌بینی شده نارسایی وجود داشته باشد همچنان پیگیر خواهیم بود. بازدید از کلیسای ژاندارک بخش دیگری از تهرانگردی دیروز بود. در این بازدید یکی از خواهران این کلیسا توضیحاتی درباره آسیب‌های پلاسکو مطرح کرد. در بازدید از مدرسه هدایت یا همان ژاندارک سابق نیز مدیر مدرسه از وضعیت مدرسه انتقاد داشت. این مدرسه که زمانی برای لوکیشن سریال سرزمین کهن استفاده می‌شد بعد از پایان سریال با تخریب‌هایی روبه‌رو شد. 

احمدمسجد جامعی همچینین به ویژگی ضدزلزله بودن مدرسه  ژاندارک اشاره کرد که در زمان جنگ جهانی ساخته شده و برای حفاظت از دانش‌آموزان سقف مدرسه را چهاربخشی ساخته‌اند. این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد این مدرسه تبدیل به موزه مشاهیر آموزش و پرورش شود. خانه پیرنیا،  نخست‌وزیر زمان احمدشاه مقصد بعدی تهرانگردان بود.

مسجدجامعی در بازدید از این خانه نیز گفت: زلزله اخیر در تهران سبب شده که برخی از ترک‌های این خانه عمیق‌تر شود و باید نسبت به مقاوم‌سازی‌ این خانه اقدام شود. هر چند که این خانه هم‌اکنون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران است و آنها نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. وی با بیان اینکه پیرنیا کتاب تاریخ ایران باستان را در 3جلد به نگارش درآورده است،  گفت: این کتاب یکی از مهم‌ترین کتب تاریخی تهران بود که حالا هم از اعتبار بالایی برخوردار است. وی با بیان اینکه متأسفانه با خبر شدیم که خانه هرمز پیرنیا که هم‌اکنون در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است در حال تخریب است، گفت: در حوالی خانه پیرنیا سینما متروپل که حالا به سینما رودکی تغییر نام داده و هم‌اکنون نیز بسته است،  قرار دارد که براساس طرح تفصیلی مالک سینما متروپل می‌تواند 8طبقه بسازد که این سینما هم‌اکنون در معرض تهدید است و باید در بازنگری طرح تفصیلی فکری به حال طرح تفصیلی خیابان لاله‌زار کرد.

مسجدجامعی و تهرانگردان در ادامه به مسجد هدایت رفتند که در زمان حادثه پلاسکو پشتیبانی نیروها و امدادگران را انجام می‌داد. به گفته مسجدجامعی آیت‌الله طالقانی در این مسجد به منبر می‌رفته اما هیچ نشانی از وی در این مسجد وجود ندارد. وی در ادامه به سینما پارک که در جنب مسجد هدایت است رفت و گفت: در این سینما فیلم‌های عمدتا نامناسبی پخش می‌شده که در سر در مسجد نیز شعری با این مضمون که هرکسی می‌تواند راه خود را انتخاب کند، نوشته شده بود و حالا با وجود اینکه پرده این سینما حفظ شده اما به محلی برای یادگیری ورزش‌های رزمی بدل شده و خداوند نگهدار کسی باشد که این سینما را هرچند با تغییر کاربری حفظ کرده وگرنه حالا هزار‌باره تبدیل به پاساژ شده بود.

 

   پاسخ به ابهامات طرح «اختصاص مکانی برای تجمعات»

 

عضو شورای شهر تهران در مورد حواشی طرح شورا درخصوص اختصاص مکانی برای تشکیل تجمعات اعتراضی مردم توضیحاتی ارائه کرد. احمد مسجدجامعی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به حواشی موضوع طرح «اختصاص مکانی برای تشکیل تجمعات اعتراضی مردم در تهران» که اجرای این پیشنهاد محدود‌کننده آزادی‌های مصرح در قانون اساسی دانسته شده، گفت: به‌نظرم انتقاد از این طرح بیش از آنکه به‌خود طرح مربوط باشد ناشی از فضای بی‌اعتمادی و یأس ایجاد شده طی سال‌های اخیر باشد و اگر این بدبینی را کنار بزنیم، این طرح نه‌تنها محدود‌کننده نیست بلکه ایجاد یک امکان جدید است. وی با بیان اینکه تجمع در محل‌های دیگر بلامانع است، گفت: در تبصره مصوبه هم ذکر شده که تجمعات در محل‌های دیگر آزاد است و در واقع نیت ما به رسمیت شناختن عملی حق اعتراض است و ما این طرح را در شرایط فعلی مطرح کردیم؛ چراکه معتقدیم در شرایط ایده‌آل اگر این طرح مطرح می‌شد، شاید صورت دیگری داشت، اما به هر حال وضعیت فعلی را بهبود می‌بخشد. وی که پیشنهاد‌دهنده این طرح به شورای شهر بود با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه ممکن است تجمع معترضین در مکانی مشخص مانع آزادی آنها شود، گفت: نیروهای امنیتی از شناخت افراد عاجز نیستند و در عین حال این طرح می‌تواند امنیت معترضان را حفظ کند زیرا شهرداری قرار است با همکاری نهادهای ذیربط آن را عملیاتی کند و ما این طرح را برای اعتراضات قانونی پیش‌بینی کردیم و امیدواریم سازوکار حمایت قانونی از آنها فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید