• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39553
+
-

تأمین مالی علیه سونامی‌کشتار جاده‌ای

با امضای تفاهمنامه میان سازمان بورس و راه‌آهن، تأمین مالی حمل‌ونقل ریلی آغاز شد


سازمان بورس و راه‌آهن با امضای یک تفاهمنامه، اجرای برنامه مشترکی را برای تامین مالی حمل‌ونقل ریلی، با هدف مقابله با بروز 2سونامی کشتار جاده‌ای و افزایش مصرف سوخت آغاز کردند.

به گزارش همشهری، ایران یک میلیون و 648هزار کیلومتر وسعت دارد. با این حال حمل‌ونقل ریلی به‌دلیل مشکلات مالی چندان توسعه پیدا نکرده. هم‌اکنون سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار کمتر از 13درصد است. این عقب‌ماندگی در حوزه ریلی عمدتا ناشی از کم‌پولی و نبود سرمایه‌گذاری کافی است.

اکنون شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی دست به‌کار شده تا بتواند بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای توسعه حمل‌ونقل ریلی را از طریق بازار سرمایه تامین کند. بر همین اساس دیروز تفاهمنامه مشترکی میان شرکت راه‌آهن و بازار سرمایه امضا شد تا دو طرف بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. چنانچه این تفاهمنامه نتواند به سرانجام مطلوبی برسد، پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک مشکلاتی در بخش حمل‌ونقل به‌وجود بیاید، به‌طوری که دیروز سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن هم در همایشی به این موضوع اشاره کرد و گفت: اگر توجه کافی به حمل‌ونقل ریلی نشود، زندگی آینده ما و نسل‌های بعدی حتما دچار آسیب خواهد شد. اشاره او به ابعاد زیست‌محیطی، مصرف سوخت و همینطور بروز مشکلات در حمل کالا بود که می‌تواند کشور را دچار بحران کند.

او برای توضیح این موضوع گفت: در سال۹۵، ۶۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که ۴۰میلیون تن آن از طریق جاده و ۲۰میلیون تن از طریق ریل جابه‌جا شد. اگر طرح‌های توسعه‌ای فولاد در ۱۰سال آینده تکمیل نشود، ۱۱۰میلیون تن فولاد باید از طریق جاده جابه‌جا شود که به‌معنای این است که ایران با 2سونامی کشتار جاده‌ای و مصرف سوخت مواجه خواهد شد اما اگر سفر‌های حومه‌ای به ریل منتقل شود، به‌معنای این است که هم هوای پاک داریم و هم از تصادفات در اطراف شهرها کم می‌شود.

محمد‌زاده با اشاره به اینکه یک تن‌کیلومتر حمل بار وقتی از جاده به ریل منتقل می‌شود، ۳۵سی‌سی صرفه‌جویی سوخت دارد، توضیح داد: هم‌اکنون می‌توانیم ۳۰میلیارد‌تن‌کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل کنیم که ۷۵۰میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت با احتساب هر لیتر گازوئیل ۷۰سنت به‌دنبال دارد. او افزود: متوسط قیمت انتقال هر تن‌کیلومتر بار از طریق جاده ۱۴۰تومان و ریل ۸۰تومان است، اما چرا بار به ریل منتقل نمی‌شود؟ زیرا ذهن سرمایه‌گذاران به این موضوع حساس نشده است. محمد‌زاده تأکید کرد: در سال۹۶ معادل ۱۳۳میلیون تن کالا از کشور صادر و ۴۰میلیون تن وارد شده اما سهم ریل از این میزان تجارت کالا فقط ۱۵میلیون تن بوده درحالی‌که ما به کشورهای مختلف ازجمله چین از طریق کریدورهای مختلف متصل هستیم. مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه صنعت ریلی باید از حمل ۳۰میلیارد تن‌‌کیلومتر بار به ۱۳۳میلیارد تن‌کیلومتر برسد، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه آمده است سهم ریل از حمل‌ونقل کالا باید به ۳۰درصد برسد اما تا دستیابی به این هدف فاصله زیادی داریم.


بازار سرمایه آماده تأمین مالی است
در ادامه این همایش شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم که در سخنانش مشخص بود بیشتر تمایل دارد در حوزه ریلی، اوراق منفعت منتشر شود، گفت: اگر راه‌آهن بتواند تضمین مورد انتظار خریداران را به سازمان بورس ارائه کند، قطعا از طریق بازار سرمایه تامین مالی در حجم بسیار بالاتری محقق می‌شود.

دبیر شورای بورس با بیان اینکه طی سال‌های اخیر حجم تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه افزایش داشته است، گفت: ارزش کل اوراق بدهی بازار سرمایه در 2سال گذشته تا 7برابر افزایش یافته و اکنون به 90هزار میلیارد تومان رسیده است. رئیس سازمان بورس تأکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در بخش ریلی از طریق بازار سرمایه تاکنون بسیار اندک بوده و معادل 160میلیارد تومان است، با این حال بازار سرمایه این انعطاف را دارد که با استفاده از ابزارهای مالی مختلف در تامین مالی بخش‌های مختلف حمل‌ونقل به‌ویژه ریلی مشارکت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید