• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39308
+
-

سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی با معرفی اعضای شورای مرکزی برگزار شد

توسعه، عملگرایی سازندگی

احزاب
توسعه، عملگرایی سازندگی

سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی با معرفی نیمی از اعضای شورای مرکزی و سخنرانی چهره هایی مثل غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب، محسن هاشمی رئیس شورای شهرتهران، سعید لیلاز و احمد زیدآبادی برگزار شد. طبق اساسنامه حزب کارگزاران، اعضای شورای مرکزی برای دو سال انتخاب می‌شوند و هریک از اعضا که مدت دوساله‌اش به اتمام می‌رسد برای عضویت مجدد در شورای مرکزی کاندیدا می‌شود.  بنابراین غلامحسین کرباسچی، فائزه هاشمی، حسین مرعشی، یدالله طاهرنژاد، علی‌محمد نمازی و پروانه مافی و محمد قوچانی به‌دلیل اینکه سال قبل انتخاب شده‌اند همچنان در شورای مرکزی حضور خواهند داشت. به گزارش تسنیم، برای انتخاب نیمی از اعضای شورای مرکزی هم رأی‌گیری شد که افراد زیر به‌ترتیب آرا انتخاب شدند: محسن هاشمی، سعید لیلاز، حامد منتظری، شهربانو امانی، فاطمه ترکان، فاطمه رمضان‌زاده، علی جمالی، محمد عطریانفر، غلامرضا پناه، احمد نقیب‌زاده، لیلا خوشکام، جهانبخش خانجانی، محمود علیزاده طباطبایی، علی هاشمی، اسفندیار عشوری، امیر اقتناعی، کامبیز مشتاق گوهری و سیدافضل موسوی. نسبت کارآمدی و مشروعیت نظام و واکاوی مشکلات امروز کشور در حوزه های سیاسی و اقتصادی محور سخنرانی اعضای این حزب بود. بسا اینکه در بیانیه پایانی این کنگره هم، حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد: بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی کشور در شرایط کنونی چالش «کارآمدی» است که مقبولیت حاکمیت از هر دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در همه‌ قوای مجریه، مقننه، قضاییه و نیز شوراهای شهر و شهرداری‌ها را تهدید می‌کند.

از اصولگرایی تا عملگرایی
به گزارش ایلنا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی در سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی گفت:حزب همواره معتقد است اگر کارآمدی وجود نداشته باشد می‌تواند نظام را از مشروعیت دور کند. می‌توان گفت کارگزاران طی این مسیر گاهی برای همراهی با سایر احزاب از این مسیر خارج شده‌اند که البته مشکلی نیست اما نباید این شعارمان را فراموش کنیم که در غیر این‌صورت دچار مشکل می‌شویم. 
 با نگاهی به مشکلاتی که امروز دچار آن شده‌ایم پی می‌بریم که ریشه آنها از ناکارآمدی است. اگر نتوانیم کارآمدی را تبیین کنیم می‌تواند باعث از بین رفتن مشروعیت ما شود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: برای خروج  از این وضعیت راهی جز توسعه کشور نداریم. در دوران مبارزه  قبل از انقلاب مشاهده می‌کنیم که آیت الله هاشمی رفسنجانی  یک چرخشی از اصولگرایی به سمت عمل‌گرایی دارند و معتقدند به غیر از این نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. آیت‌الله تفسیری را مطرح می‌کنند که عمدتا عمل‌گرایی است، در کنار دعا باید اراده و عمل هم وجود داشته باشد که اگر نباشد نمی‌توانیم وضع موجود را درست کنیم.هاشمی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم مشروعیت برای حاکمیت ایجاد می‌کند که اگر نباشد ما را با چالش ناکارآمدی  رو‌به‌رو می‌کند. 

کاری نکنیم مردم بگویند صد رحمت به دیکتاتوری
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم گفت: دمکراسی بازی تقسیم قدرت نیست. هدف از سیاست ورزی هم بازی انتخاباتی نیست. هدف از انتخابات اداره کشور و خدمت به ملت است. مبادا آن قدر در بازی دمکراسی افراط کنیم که مردم بگویند صد رحمت به دیکتاتوری.به گزارش ایلنا، غلامحسین کرباسچی با اشاره به اینکه دهه 70 یکی از شاداب‌ترین دوران سیاسی ایران بود، گفت: این شادابی را می‌توان در سیاست، فرهنگ، مطبوعات، اقتصاد و جامعه ایران یافت. جامعه شناسان گفته‌اند هر رشد اقتصادی به رشد اجتماعی و در نهایت به رشد فرهنگی و سیاسی منتهی می‌شود و این کلیت مفهوم توسعه را تشکیل می‌دهد.  مرحوم آقای هاشمی بنا به هوش سیاسی خود این رابطه را فهمیده بود،کرباسچی گفت: ما از دولت سازندگی، دوران آقای هاشمی و کارگزاران سازندگی چهره آرمانی و رویایی ارائه نمی‌کنیم. حتما به دهه ۷۰ انتقادات بسیاری وارد است. شاید عدم توجه مفاهیمی مانند تامین اجتماعی به عنوان معیار و ملاک عینی عدالت اجتماعی، عدم تفکیک آزادسازی از خصوصی سازی، بی‌توجهی به برخی رانت‌ها و فسادها و عدم توجه به روشنفکران سیاسی ایرادات آن دوران باشد اما جوهر حرف آن زمان درست بود؛ راه آزادی از سازندگی می‌گذرد. تا کار نکنیم حرف، بی‌فایده‌ است.
کرباسچی با اشاره به این موضوع که زمان به سرعت سپری می‌شود، گفت: دمکراسی برای ما طریقت دارد، یعنی ابزار کار آمدی ماست. من به صراحت می گویم چه در سطح نظام جمهوری اسلامی، چه در سطح دولت و قوه مجریه و چه در سطح جبهه اصلاحات فقط و فقط با کارآمدی است که می‌توان مشروعیت نظام، دولت و جبهه اصلاحات را نزد مردم حفظ کرد.
احمد زیدآبادی پژوهشگر مسائل سیاسی نیز در سخنرانی خود با اشاره به مسائل منطقه گفت: خاورمیانه از ۷۰ سال پیش محل مناقشه بوده است. یک دلیل آن وجود اسرائیل است که باید درباره‌ آن فکری شود، چون برای زیاده خواهی خود مدام در منطقه توطئه چینی می‌کند. مشکل بعدی خاورمیانه، مشکل خود کشورهای این منطقه است. به طور مثال هنوز رابطه ایران با شیعیان خارج از ایران تعریف نشده است که آیا باید به این مسئله به شکل ملت  - دولت نگاه کرد یا شکل دیگر . 



   اعتراض‌های دی ماه،مصنوعی ترین اعتراض بود 

سعید لیلاز در سخنرانی خود به تحلیل مسائل کشور  در بستر اقتصاد پرداخت و گفت: از سال ۹۲ تا ۹۶ درآمد دولت در بهترین حالت بود و در حوزه نرخ بیکاری و تورم گام‌های بسیار بزرگی برداشتیم. بارها و بارها اگر در مقطع اردیبهشت سال ۹۶ قرار گیرم با رقبایی که روحانی داشت، بازهم به وی رای می‌دهم.وی خاطرنشان کرد: تورم امروز ۴۰درصد است، بعد از اعتراضات سال ۹۶ سیاست اقتصادی دولت آقای روحانی تغییر کرده است. یادم هست در یک جلسه در سازمان برنامه و بودجه یک عزیزی گفت می‌خواهیم به قول جوانان بترکانیم اما بلافاصله شاهد اعتراضات دی ماه بودیم.لیلاز خاطرنشان کرد: اعتراضات سال ۹۶ مصنوعی‌ترین نوع اعتراضات بود و این پیام را به حسن روحانی داد که پایت را بیشتر از گلیمت دراز نکن. این شورش‌ها نه تنها ماهیت سیاست‌های اقتصادی دولت را عوض کرد، بلکه ۳۳ هزار میلیار پول پر قدرت را در جریان موسسات مالی از بین برد. این رذیلانه‌ترین دروغ است که بگوییم تورم ۴۰درصدی متعلق به تحریم‌هاست. در ۱۰ ماه گذشته ۳۰ میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیارد تومان در شبکه بانکی گم شد.این اقتصاددان گفت: از سال ۹۶ ما هشدارها را در خصوص تحریم‌ها دادیم اما به ما توجهی نکردند، متاسفانه مسئولان درک درستی از تحریم‌ها ندارند. موضع من در برابر آمریکا بر خلاف دوستان ایستادگی است.وی خاطرنشان کرد: این بی‌عملی موجود در مسئولان من را به یک پشت پرده سیاسی می‌برد، چرا چون در روز ۲۲ فروردین بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا این ساختمان فرو ریخت. چرا؟ وضعیت چیست؟ حتما یک ستون پنجم در میان ماست؟ نگاه کنید هیچ کشوری مانند ایران مورد هجمه قرار نمی‌گیرد.وی گفت: اقتصاد ایران را اگر به‌طور طبیعی رها کنیم، عملکرد بهتری از امروز خواهد داشت. اقتصاد ضربه خورده دخالت‌هاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید