• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 21 دی 1396
کد مطلب : 3928
+
-

آغاز انتشار گزارش‌های مالی جدید در بورس

دیروز برای نخستین بار یک شرکت فعال در بورس گزارش تفسیری مدیریت را منتشر کرد

با انتشار نخستین گزارش تفسیری مدیریت از سوی شرکت لیزینگ صنعت و معدن، ارائه گزارش‌های مالی جدید در بورس با عنوان گزارش تفسیری مدیریت در بورس آغاز‌شد.

به گزارش همشهری، گزارش تفسیری مدیریت، تحلیل مدیران یک شرکت از صورت‌های مالی و دیگر داده‌های آماری است که به فهم و درک بیشتر سهامداران از وضعیت مالی و نتایج عملکرد آن شرکت کمک می‌کند. تغییر روش انتشار گزارش‌های مالی از سوی شرکت‌های بورس برنامه‌ای است که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای تحلیل بیشتر آنچه درون شرکت‌های بورس در حال انجام است، آغاز شده است.

ظرف 2هفته گذشته این تغییر رویه بازتاب‌های منفی زیادی را در بازار سرمایه به‌دنبال داشت اما بعد از آنکه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه در مورد نحوه انتشار این گزارش‌ها بیشتر اطلاع‌رسانی کردند، فعالان بازار سرمایه هم به ابعاد و اهمیت انتشار چنین گزارش‌هایی پی‌بردند؛ با این حال همچنان انتقاد‌هایی نسبت به منتشر نشدن گزارش پیش‌بینی سود وجود دارد، چرا که براساس رویه جدید قرار است به‌جای انتشار گزارش پیش‌بینی سود از سوی شرکت‌های فعال در بورس تهران و فرابورس گزارشی با عنوان گزارش تفسیری مدیریت منتشر شود.

این به این دلیل است که در 5دهه گذشته بازار سرمایه اتکای زیادی به گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها داشت و فاصله گرفتن از این رویه برای فعالان بازار سرمایه اندکی دشوار بود. اما تحلیلگران بر این باورند که گزارش تفسیری مدیریت که قرار است به جای پیش‌بینی سود منتشر شود، تحلیلی از آنچه در یک شرکت در حال انجام است ارائه می‌دهد و نتایج و آثار تصمیم‌های گرفته شده از سوی مدیریت یک شرکت را منعکس می‌کند.

به باور مدیران بازار سرمایه مسئولیت انتشار گزارش‌های تفسیری مستقیما بر عهده مدیران شرکت‌هاست و این بر میزان مسئولیت مدیران شرکت‌های بورس اضافه می‌کند. بر همین اساس دیروز برای نخستین بار گزارش تفسیری مدیریت شرکت لیزینگ صنعت و معدن منتشر شد و روی سایت کدال قرار گرفت. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس مکلفند گزارش تفسیری مدیریت را همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 3، 6 و 9‌ماهه و صورت‌های مالی سالانه، تهیه و اصطلاحا افشا کنند. همچنین شرکت‌ها باید اظهارنظر حسابرس خود نسبت به گزارش تفسیری مدیریت که همراه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش‌ماهه و سالانه ارائه می‌شود را نیز از طریق سایت کدال منتشر کنند.

گام مهم گزارشگری مالی در همین رابطه دیروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اتکای بازار به یک عدد کلی به نام پیش‌بینی سود (EPS) برای بازار و سرمایه‌گذاران مسئله ساز شده بود، گفت: اتکای صرف به عدد پیش‌بینی درآمد هر سهم باعث غفلت از وضعیت کلی شرکت و گمراهی سرمایه‌گذاران شده بود. شاپور محمدی گفت: از آبان سال95 تقاضای عمومی فعالان و سرمایه‌گذاران به کاهش زمان توقف نمادها معطوف و تبدیل به یک مطالبه جدی شد.

وی با بیان اینکه بررسی رویه توقف و بازگشایی نمادها به‌عهده مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی گذاشته شد، ادامه داد: بخش عمده نماد‌هایی که در بورس متوقف می‌شد به‌دلیل تغییر گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها بود؛ در نتیجه طی تحقیقات تکمیلی و تطبیقی با بورس‌های جهان، مشخص شد که غالب کشورها نه فقط الزامی برای انتشار پیش‌بینی سود ندارند بلکه در برخی کشور‌ها ارائه پیش‌بینی سود ممنوع است.

او درباره ضرورت انتشار گزارش تفسیری مدیریت گفت: صورت‌های مالی تمام اطلاعات مورد نیاز استفاده‌کنندگان را برای تصمیم‌گیری به همراه ندارد چون صورت‌های مالی عمدتا بیانگر آثار مالی رویدادهای گذشته است و معیارهای غیرمالی عملکرد یا چشم‌اندازها و برنامه‌های آینده را به همراه ندارد. سخنگوی سازمان بورس درباره اینکه آیا گزارش تفسیری باعث کاهش محتوای اطلاعاتی می‌شود، گفت: نه فقط این موضوع منجر به کم شدن محتوای اطلاعاتی نمی‌شود بلکه سرعت انتشار اطلاعات را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشور ما از نظر سطح دانش مالی و قدرت تحلیل در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: کشور ما آمادگی کامل درخصوص تحلیل‌های صورت‌های مالی را دارد. جملات آینده‌نگر گویا نیست معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران هم در این‌باره گفت: کلماتی نظیر «پیش‌بینی»، «باور»، «برآورد»، «انتظار»، «تمایل»، «خواسته»، «احتمالا» و اصطلاحات مشابهی که به شرکت مربوط است، بیانگر جملات آینده‌نگر است.

روح‌الله حسینی‌مقدم افزود: جملات آینده‌نگر نشان‌دهنده انتظارات، باورها یا پیش‌بینی‌های جاری از رویدادها و عملکرد مالی آینده است. این جملات در معرض ریسک‌ها، عدم‌قطعیت‌ها و مفروضات غیرقطعی قرار دارند؛ بنابراین نتایج واقعی ممکن است متفاوت از نتایج مورد انتظار باشند. او تأکید کرد: مطابق راهنمای به‌کارگیری ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت، گزارش مذکور باید در 5سرفصل شامل ماهیت کسب و کار، اهداف مدیریت و راهبردهای مدیریت برای دستیابی به آن اهداف، مهم‌ترین منابع، ریسک‌ها و روابط، نتایج عملیات و چشم‌اندازها و مهم‌ترین معیارها و شاخص‌های عملکرد برای ارزیابی عملکرد در مقایسه با اهداف اعلام‌شده تهیه و منتشر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید