• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39186
+
-

هشدار درباره اپلیکیشن‌های جعلی دولت همراه

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره گسترش بدافزارهایی با عنوان ارائه کارت هوشمند سوخت به شهروندان هشدار داده است. چند روز بعد از آغاز ثبت‌نام کارت سوخت، اپلیکیشن‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که ادعاهایی مثل «اتصال سریع کارت سوخت به سیستم بانکی»، ‌«ارائه کارت سوخت بدون نوبت» و... را مطرح می‌کند. امیر ناظمی تمام این اپلیکیشن‌ها را جعلی دانسته و از شهروندانی که می‌خواهند کارت بانکی‌شان را به سامانه سوخت متصل کنند، خواسته فقط از مارکت‌های معرفی شده برای اندروید و آی‌او‌اس، اپلیکیشن دولت همراه را نصب کرده یا به سایت mob.gov.ir بروند. به جز این، هنوز امکان ثبت نام برای دریافت کارت سوخت در دفاتر پلیس+10وجود دارد.
به گزارش همشهری، پیش‌ از این، پلیس فتا نیز به شهروندان در این‌باره هشدار داده و تأکید کرده بود: «شهروندان باید ثبت‌نام کارت سوخت را صرفا از طریق سامانه خدمات دولت همراه یا اپلیکیشن دولت همراه که نام و لوگوی مشخصی دارد انجام بدهند. هر نرم‌افزار دیگری عموما ماهیت بدافزاری داشته و می‌تواند اطلاعات خصوصی کاربران را سرقت کند.» 
بدافزارهای هوشمند ممکن است لوگو و نام مشابه «دولت همراه» داشته باشند و ادعا کنند بخشی از فرایند کارت سوخت را می‌توانند انجام دهند اما در اصل، هنگام نصب از کاربر دسترسی‌هایی را می‌گیرند که به آنها اجازه می‌دهد به بخش‌های مختلف تلفن همراه دسترسی داشته باشند. با گرفتن این دسترسی‌ها، بدافزار می‌تواند به اطلاعاتی مثل شماره تلفن، محتوای گالری، لیست برنامه‌های نصب شده و... دسترسی داشته باشد.
کاربران اندرویدی می‌توانند برنامه دولت همراه را از مارکت‌های کافه‌بازار، مایکت، ایران‌اپس، چارخونه، اول مارکت و پارس‌هاب دریافت کنند. کاربران آی‌او‌اس نیز باید برای نصب این نرم‌افزار به سیب‌اپ یا appstore.ir بروند. دسترسی به خدمات اپ دولت همراه و سایت اینترنتی کارت سوخت از داخل کشور (تنها با آی‌پی ایران) امکان‌پذیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید