2تصویر از قاب خشونت علیه زنان در تهران
«اسکان نیوز» با طراح و مجری طرحی با عنوان «کاهش خطرپذیری بانوان در فضاهای شهری» گفتوگو کرده است. زهرا مالکی در مورد ویژگیهای فضاهای شهری تهران که موجب زمینهسازی خشونت علیه زنان میشود، به مقایسه مناطق10 و 13 پرداخته و میگوید: «در منطقه13 یکی از مسائل مهم، موضوع ترمینال شرق و تبعات ناشی از آن نظیر دختران فراری و خانههای فساد بود.» او درباره منطقه10 میگوید: «بیشترین مسئله در این منطقه، مسائل مرتبط با دسترسی بود که عبارت بودند از یکطرفه بودن معابر، فقدان پیادهرو یا پیادهروهای کمعرض، زمانبندی نامناسب وسایل حملونقل عمومی، نفوذپذیری نامناسب بافت شهری و بدنه صلب بزرگراه و مجموعههای ساختمانی نواب که با بافت پشتی آن ارتباط برقرار نمیکرد و موجب ناامنی شده بود.»
چالشهای بازپسگیری شهر از خودروها
خبرگزاری «مهر» در گفتوگویی با افشین خضرلوی اقدم، مدیر تیم مطالعاتی کمیته TOD در شورای شهر درخصوص تحقق TOD گفتوگو کرده است. به گزارش مهر، TOD یک مجموعه اصلاحات شهری است که باعث میشود مترو یا هر سیستم حملونقل عمومی یک شهر با راندمان بیشتری به کار آید. همین TOD و اصلاحاتش، خیابانهای شهر را از خودروها پس میگیرد و به عابران پیاده و دوچرخهسواران تحویل میدهد و به زبان آنچه امروز مصطلح است، شهر را انسانمحور میکند. این کارشناس شهری درباره چالش اجرای TOD در تهران گفته که «تهران برخلاف خیلی از شهرهای اروپایی و آمریکایی که وسعت نسبتا زیادی دارند، متراکم است و این موضوع سبب میشود جمعکردن مردم حول ایستگاههای مترو سهولت بیشتری داشته باشد. ویژگی دیگری که TOD لازم دارد، کاربریهای مختلط است. تهران درخصوص کاربریهای مختلط نمره خوبی نمیگیرد. متأسفانه در سطح وسیع، شهر تهران دارای مناطق با کاربریهای مختلف است که از هم جدا افتادهاند؛ یعنی ما منطقهای از شهر تهران داریم که به آن منطقه تجاری گفته میشود یا منطقهای که عمدتا اداری است و این مناطق از هم جدا افتادهاند، این موضوع با روح TOD سازگار نیست.»
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب :
39174
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/WlWo
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved