• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39156
+
-

با حکم وزیرکشور، حناچی شهردار تهران شد

نگاهی‌نو از فرهنگ ساخت به ساختار فرهنگی

گزارش
نگاهی‌نو از فرهنگ ساخت به ساختار فرهنگی

«مطلع خدمت به شهروندان عزیز تهران را با سوره مردم (ناس) شروع می‌کنم که در آن کارکردن برای «خلق» و به‌خاطر « خدا» را متذکر می‌شود؛ قدردان محبت‌های مقام معظم رهبری، رئیس محترم جمهور و اعضای محترم شورای شهر تهران هستم.» این متن پیام پیروز حناچی بعد از تأیید حکم شهرداری تهران از سوی وزارت کشور بود.
به گزارش همشهری، پس از گذشت 2هفته، روز گذشته حکم شهرداری پیروز حناچی از سوی عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور صادر شد. پس از آنکه محمود واعظی مسئول دفتر رئیس‌جمهور صبح روز گذشته درحاشیه  جلسه هیأت دولت خبر از صدور حکم برای شهردار تهران داد، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر در صفحه توییتر خود نوشت: «وزیر محترم کشور روز چهارشنبه 7آذر حکم پیروز حناچی شهردار منتخب شورا را صادر کردند. از هیأت محترم دولت، به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور و همچنین وزرای محترم کشور و اطلاعات که با سعه صدر موضوع صدور حکم شهردار منتخب را دنبال کرده و در طول مدت پیگیری با شورا تعامل کردند، قدردانی می‌کنیم.» روزهای گذشته تعلل در صدور حکم شهردار تهران باعث واکنش چهره‌های سیاسی بسیاری شده ‌بود. برخی از چهره‌های سیاسی از رئیس‌جمهور روحانی خواستند تا به ‌وعده‌اش مبنی بر احترام به شوراهای شهر عمل کند. برخی دیگر نیز از وزیر کشور خواستند تا پایتخت را از بلاتکلیفی برهاند. در واپسین ساعات اداری روز گذشته نیز رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با صدور حکمی پیروز حناچی را رسما شهردار تهران معرفی کرد. او در حکمش نوشت: «با توجه به اهمیت کلانشهر تهران، انتظار می‌رود با تسریع در تصمیم‌گیری‌های بموقع و کارشناسی‌شده و استفاده از توان افراد مجرب و شایسته و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، نسبت به توزیع عادلانه خدمات و امکانات در مناطق، اعمال انضباط دقیق مالی، ‌ایجاد محیط سالم شهری، رعایت کامل قوانین و مقررات ازجمله اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی تلاش در جهت کاهش آلودگی هوا و ترافیک و توجه جدی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی و همکاری با شورای اجتماعی کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نهایت اهتمام لازم را به عمل آورید.»

سومین شهردار
حناچی سومین شهردار و سومین سرپرست شهرداری تهران در طول عمر شورای پنجم شهر تهران است.  نگاه نو او به عرضه فرهنگی در شهر و دور شدن از ساخت‌و‌ساز شهری می‌تواند تغییر بنیادینی در پایتخت ایجاد کند. او به اقتصاد مبتنی بر فرهنگ تاکید دارد، به جای آنکه به شهر به عنوان یک کارگاه عمرانی نگاه کند. حناچی در طول 15‌ماه گذشته به‌عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در روزگار نجفی و معاون شهرسازی و معماری در روزگار افشانی در شهرداری تهران مشغول به‌کار بود. اجرای برخی طرح‌های متفاوت شهری در کارنامه‌اش باعث شده‌ تا بسیاری از کارشناسان و دانشگاهیان نسبت به حضور او در ساختمان بهشت امیدوار به بهبود وضعیت شهر باشند. پیروز حناچی روز سه‌شنبه به طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوست. او اگرچه به‌عنوان سرپرست شهرداری مشغول به‌کار بود، اما در همان نخستین روزهای فعالیتش نگاه به مدیریت شهری را دست‌کم در میان جامعه تغییر داده ‌است و این روند موجب خواهد شد تا وضعیت اداره تهران طی سال‌های آینده تغییری بنیادین بکند.

شهری پایدار ، پررونق و با برنامه
حناچی تهران را «شهری برای همه» می‌داند. این مفهوم شعار او برای اداره پایتخت خواهد بود؛ شهری پایدار و زیست‌پذیر، پر رونق و رقابت‌پذیر، برخوردار از سیستم برنامه‌ریزی و مدیریتی کارآمد ، هماهنگ و تاب‌آور؛شهری که همه شهروندان و نیازهایشان را درنظر می‌گیرد و فرصتی برابر برای همه شهروندان در مشارکت در برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مدیریت توسعه شهر و دسترسی به معیشت پایدار، مسکن مناسب و خدمات پایه فراهم می‌کند. او معتقد است: «20درصد جمعیت کشور در حدود 2درصد مساحت زندگی می‌کنند که آنها در حدود 27درصد ناخالص ملی را تولید می‌کنند. این به‌معنای تمرکز است. راه‌حل این مسئله مشخص است؛ عدم‌تمرکز. برای اینکه به عدم‌تمرکز برسیم، راه‌های تجربه شده مشخصی وجود دارد نه آنچه در دولت نهم و دهم تجربه شد. شیوه عملکرد دولت نهم و دهم بسیار غلط بود. باید کاری کرد که مردم به اختیار به عدم‌تمرکز دامن بزنند.»حالا حناچی شهردار تهران است؛ استاد دانشگاهی که از کرسی دانشگاه به بهشت رسیده ‌است و کلید پایتخت در دستان اوست. در روزگار حناچی و در ماه‌های پیش رو تهران می‌تواند گام‌های بزرگی بردارد. این دیدگاهی است که همواره حناچی از آن سخن گفته‌ است.

دو الگو برای اداره تهران

حناچی دو الگو برای اداره تهران را مورد توجه قرار می‌دهد: «نخستین الگو، به کارگیری حمل‌ونقل سریع و آسان است که از مرکز کلانشهرها به اقمار آن صورت می‌گیرد. نکته دوم هم ایجاد شرایطی است که شهروندان در جایی که زندگی می‌کنند، هم باید شرایط زیست‌محیطی بهتری داشته باشد و هم شرایط اقتصادی بهتری به‌وجود آید و در یک کلام شهروندان درجه دو تلقی نشوند. این جاذبه اقتصادی باعث می‌شود که شهروندان آنجا را انتخاب کنند. در واقع این اصلی‌ترین وظیفه دولت برای سیاستگذاری در راستای عدم‌تمرکز است.»  و حالا تهران ویژگی متفاوتی دارد. حناچی طبق برنامه‌اش می‌گوید:«ما به اندازه‌ای جمعیت در این حوزه مستقر کرده‌ایم که عارضه‌های این جمعیت اساسا با هیچ شرایطی قابل برگشت به وضعیت پیش از آن نیست. به‌عنوان نمونه، همیشه بهترین روزهای تهران، روزهای عید نوروز است. امسال متأسفانه در عید نوروز شاهد آلودگی بودیم. در یک کلام می‌توان گفت که در حوزه نفوذ تهران جمعیت به اندازه‌ای مستقر شده‌است که در بخش مرکزی این مجموعه، از شرایط زیست‌محیطی فراتر رفته‌ است. این به‌معنای این است که کیفیت زندگی در حال کاهش  است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید