• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39013
+
-

سرنوشت نامعلوم سهام عدالت

سهام عدالت
سرنوشت نامعلوم سهام عدالت

با گذشت 5سال از وعده رئیس‌جمهوری برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت ظرف 2ماه، هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در دست نیست. با این حال، به گفته نمایندگان مجلس گویا قرار است این لایحه به‌زودی در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد.
 به گزارش همشهری، آذر‌ماه سال1392 وقتی حسن روحانی در حال تقدیم لایحه بودجه به مجلس بود، وعده داد تکلیف آزادسازی سهام عدالت را ظرف 2‌ماه مشخص می‌کند. اکنون 5سال از آن وعده می‌گذرد و نه فقط تکلیف این لایحه روشن نشده، بلکه اطلاعی در مورد زمان و نحوه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت هم در دست نیست.
 آزادسازی سهام عدالت از این جهت اهمیت دارد که اکنون مشمولان سهام عدالت قادر به خریدو‌فروش آن نیستند اما با تصویب لایحه در مجلس امکان دادوستد سهام عدالت فراهم می‌شود. پارسال تحت‌تأثیر فشار رسانه‌ها، دولت با یک تأخیر طولانی لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد که برپایه متن آن لایحه ساختار سهام عدالت همچنان دولتی باقی می‌ماند اما با گذشت یک سال از اعلام وصول این لایحه در مجلس هنوز مشخص نیست این لایحه چه زمانی در مجلس بررسی و تصویب می‌شود.
حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و اجرای اصل 44، به تسنیم گفت: این لایحه در کمیسیون در حال بررسی است. او با بیان اینکه دولت همچنان کفالت 50میلیون سهام عدالت را بر عهده دارد، افزود: ایرادهایی در لایحه دولت و همچنین وضع موجود سهام عدالت وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم.
 محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اعلام اینکه دولت باید تا سال95 سود سهام عدالت را به مردم واگذار می‌کرد، اما این اتفاق رخ نداده، گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر واگذاری سهام عدالت را آغاز کند البته کمیسیون اقتصادی نیز این روند را با همکاری وزیر اقتصاد و رئیس کمیته امداد در یک‌ماه آغاز می‌کند. او اما اشاره‌ای به این موضوع نکرد که این لایحه بالاخره چه زمانی در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت. پورابراهیمی همچنین با بیان اینکه اقدام دولت در واگذار‌نکردن سهام عدالت عجیب است، ادامه داد: این اقدام دولت مانند این است که فردی خودرویی را خریداری کرده و قسط‌های آن را پرداخت کرده و سندی به وی داده نمی‌شود و از خودرو نیز فرد دیگری استفاده می‌کند.
او با بیان اینکه دولت در واگذارنشدن سهام عدالت به مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و همه افرادی که در زمان واگذاری 50درصد تخفیف گرفته‌اند، تخلف آشکار انجام داده، گفت: در این زمینه نیز نامه‌ای به رئیس‌جمهور واصل شده تا این موضوع هرچه سریع‌تر پیگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید