• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39016
+
-

آینده قیمت نفت

همشهری پرسش این روزهای بازار طلای سیاه را بررسی می‌کند؛ آیا روند نزولی قیمت نفت ادامه می‌یابد؟

گفت‌وگو
آینده قیمت نفت

رضا کربلایی/روزنامه‌نگار

کاهش قیمت جهانی نفت در هفته‌های اخیر به مرز نگران‌کننده‌ای برای کشورهای فروشنده تبدیل شده و دیروز هر بشکه نفت سبک آمریکا 51.78دلار و نفت برنت دریای شمال هم 60.80دلار قیمت خورد. ارزش سبد نفتی اوپک هم به زیر 60دلار رسیده و قرار است هفته آینده وزیران نفت عضو اوپک دور هم جمع شوند و درباره مدیریت عرضه برای جلوگیری از ریزش هرچه بیشتر قیمت‌ها تصمیم بگیرند. اعلام نظر برخی کشورهای عضو اوپک ازجمله عربستان نشان می‌دهد گزینه کاهش تولید قطعی است اما میزان آن و سهم غیراوپک از توافق برای کم کردن از تولید هنوز مشخص نیست.
محمد علی خطیبی طباطبایی، نماینده اسبق ایران در اوپک در تحلیل چرایی افت محسوس قیمت جهانی نفت در هفته‌های اخیر به همشهری می‌گوید: انتشار گزارش‌های پیش‌بینی عرضه و تولید نفت در سال آینده میلادی باعث شکل‌گیری یک جو روانی بر بازار شده و به همین دلیل قبل از اینکه سال جدید فرابرسد، قیمت‌ها روندی نزولی پیدا کرده‌است. این گفت‌وگو را بخوانید

دلیل اصلی کاهش قیمت نفت را چه می‌دانید؟
انتشار گزارش‌های پیش‌بینی آینده بازار نفت نشان می‌دهد کشورهای غیراوپک یک برنامه مفصل برای افزایش عرضه در دست دارند به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود سال آینده روزانه 2.3میلیون بشکه نفت بیشتر عرضه شود درحالی‌که میزان تقاضا برای سال بعد 1.3میلیون بشکه برآورد شده است.
این پیش‌بینی‌ها برای سال آینده میلادی است اما قیمت‌ها زودتر روند نزولی به‌خود گرفت. چرا؟
به هر حال جو روانی بر بازار نفت حاکم شده و افزایش عرضه نفت کشورهای غیراوپک نظیر روسیه، آمریکا و دیگر کشورها باعث شده تا پیش‌بینی مازاد عرضه یک میلیون بشکه در روز بر قیمت‌ها اثر بگذارد.
آیا این روند نزولی ادامه خواهد داشت و قیمت به 50دلار خواهد رسید؟
بستگی به سیاست اوپک و غیراوپک دارد که آیا می‌خواهند مدیریت عرضه را در دست بگیرند یا نه؟ این تصمیم بیشتر به رفتار روسیه و عربستان بستگی دارد.
آیا مسکو و ریاض برای کاهش تولید خود آمادگی دارند؟
وزیر نفت عربستان اعلام کرده از‌ماه دسامبر (2روز دیگر) تولید نفت خود را روزانه 500هزار بشکه کاهش خواهد داد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم اعلام کرده که قیمت مطلوب این کشور 70دلار به ازای هر بشکه نفت است که اینها نشان از توافق دو کشور برای مدیریت عرضه نفت متناسب با تقاضا دارد.
در نشست آینده اوپک چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟
یک گزینه جدی کاهش احتمالی یک میلیون بشکه نفت در نتیجه رایزنی و توافق بین عربستان و روسیه است و اگر اوپک و غیراوپک بخواهند پشت صندلی مدیریت عرضه بنشینند، روند نزولی قیمت‌ها متوقف شده و احتمال افزایش آن وجود دارد. اما اگر این همکاری و توافق رخ ندهد و مدیریت عرضه رها شود، به قیمت‌ها فشار وارد شده و افت قیمت ادامه می‌بابد.
می‌گویند بازنده اصلی کاهش قیمت نفت عربستان و روسیه هستند، موافق هستید؟
وقتی قیمت‌ها پایین بیاید، همه کشورهای عرضه‌کننده نفت بازنده خواهند بود و البته میزان زیان هر کشور بسته به میزان تولید آن متفاوت خواهد بود. کاهش 20دلاری هر بشکه نفت، یعنی اینکه هر‌کشوری به ازای هر بشکه 20دلار کمتر گیرش می‌آید، بنابراین مهم این است که کشورهای صادرکننده نفت از قیمت‌ها مستحکم حمایت کنند و مدیریت عرضه یک ضرورت است.
آیا اوپک به تنهایی می‌تواند مانع کاهش قیمت شود یا باید روسیه و دیگر کشورهای غیراوپک هم همکاری کنند؟
در زمان توافق تاریخی بین اوپک و غیراوپک، سهم اوپکی‌ها از کم‌کردن تولید روزانه 1.2میلیون بشکه و غیراوپکی‌ها 600هزار بشکه بود؛ یعنی دوسوم کاهش سهمیه اوپک بود و یک‌سوم سهمیه غیراوپکی‌ها، حالا هم باید این روند حفظ شود تا بتوان از قیمت‌های مستحکم صیانت کرد.
در صورت توافق برای کاهش تولید نفت، وضع تولید ایران و دیگر کشورها ازجمله لیبی و نیجریه چه خواهد شد؟
ایران تحت فشار تحریم‌هاست و نباید شامل کاهش تولید شود، درخصوص لیبی و نیجریه هم باید بررسی شود که آیا متناسب با ظرفیت تعیین شده، تولید دارند؛ اگر تولیدشان به سقف مورد نظر نرسیده و ناپایدار باشد، این دوکشور هم می‌توانند جزو کشورهای مستثنی از کاهش تولید قرار گیرند اما عراق دیگر نمی‌تواند مسثتنی باشد و باید جزو کشورهایی قرار گیرد که تولید و صادرات‌اش را کم کند. در ارتباط با ونزوئلا، ماجرا فرق می‌کند چرا که تولید این کشور به‌دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری به‌شدت افت کرده و توان افزایش تولید را ندارد.
با نوسان قیمت نفت در هفته‌های اخیر و با توجه به نزدیک بودن زمان تدوین و تصویب لایحه بودجه، فکر می‌کنید بودجه سال آینده باید روی نفت چند دلاری بسته شود؟
این نظر شخصی‌ام است که باید یک روزی بودجه‌مان را از نفت جدا کنیم و چه بهتر که چنین تصمیمی برای سال آینده اتخاذ شود. تا زمانی که بودجه دولت وابسته به نفت باشد، فشار تحریم‌ها حفظ خواهد شد. معتقدم بودجه98 باید با وابستگی صفر به درآمدهای نفتی باشد و هرچه نفت فروختیم، می‌توانیم درآمد آن را به صندوق ذخیره ارزی واریز کنیم و به سرمایه‌گذاری اختصاص دهیم. تجربه تحریم‌ها نشان داده که حفظ وابستگی بودجه به نفت پاشنه آشیل ما شده و باید این پستانک را از بچه بگیریم. اکنون فرصت خوبی است که مجلس و دولت بودجه‌ای را براساس نفت صفر ببندند.


سازمان‌دهی منابع شرکتوظیفه حسابرسان داخلی است

مدیرعامل پتروشیمی خراسان با تأکید بر جایگاه مهم حسابرسی داخلی شرکت‌ها گفت: از دید مدیریت، مبنای حسابرسی داخلی، پاسداری از کلیه منابع و چگونگی مصارف آنها در راستای بهبود فضای کسب‌وکار است و ما نیز از حسابرسان داخلی شرکت مچ‌گیری نمی‌خواهیم، بلکه خواستار سازماندهی منابع مالی شرکت هستیم. به‌گزارش همشهری، حسین شفیعی در دومین اجلاس مدیران حسابرسی داخلی شستا و تاپیکو، حسابرسان داخلی را به‌عنوان معتمدترین کارکنان و چراغ راه مدیریت دانست و افزود: عامل موفقیت حسابرسان، کنترل آمار و ارائه گزارش‌های دقیق به مدیریت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید