• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38991
+
-

نو‌سازها، سربلند در امتحان زلزله

استاندار: واحدهای مسکونی در حال ساخت و ساخته شده پس از زلزله اخیر مقاومت مطلوبی از خود نشان‌ دادند

عمران
نو‌سازها، سربلند در امتحان زلزله

زلزله 4/6ریشتری در استان کرمانشاه آوار چندانی نداشت و خانه‌های نوساز در این مناطق مقاومت خوبی از خود نشان دادند. به گزارش مهر، در زلزله مرگبار آبان ۹۶ استان کرمانشاه که یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های جهان بود و حدود 3/7ریشتر قدرت داشت، در چند ثانیه ساختمان‌های زیادی در کانون زلزله و مناطق اطراف آن آوار و به تلی از خاک تبدیل شدند. 

پس از وقوع این زلزله جانکاه و امدادرسانی به زلزله‌زدگان کار به بازسازی مناطق زلزله‌زده رسید و نهادهای زیادی از جمله سپاه و بسیج سازندگی در کنار نهادهای مسئول چون بنیاد مسکن پای کار آمدند تا این بار خانه‌هایی را برای مردم این مناطق بسازند که دیگر زلزله‌هایی با این قدرت نتواند آنها را تخریب کند. طی مراحل ساخت، همه مجریان و دست‌اندرکاران متخصص در حوزه زلزله بر این موضوع تاکید داشتند و همه آنها معتقد بودند ساختمان‌هایی که بنا می‌کنند بسیار مقاوم است و با این زلزله‌ها دیگر فرو نمی‌ریزد، اما زمانی این ادعا به اثبات می‌رسد که بار دیگر شاهد وقوع زلزله‌ای به بزرگی همان زلزله قبلی باشیم، اتفاقی که چند شب گذشته و کمتر از یک ماه از وقوع زلزله قبلی برای کرمانشاهیان رخ داد و خوشبختانه واحدهایی که با این ادعا ساخته شده بودند آزمایش خود را پس دادند و در مقابل زلزله 4/6ریشتری مقاومت کردند.  

مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه ضمن تایید این موضوع گفت: واحدهای بنا شده توسط سپاه و بسیج سازندگی مقاومت خوبی از خود نشان دادند و ساکنان آن از زلزله پرقدرت یکشنبه‌شب رهیدند. سرهنگ «حسین قبادی بصیر» افزود: پس از زلزله 3/7 ریشتری آبان سال گذشته بسیج سازندگی چون دیگر عرصه‌ها و کارزارهای مهم کشور، پای کار آمد و در کنار سایر نهادهای مسئول در بازسازی مناطق زلزله‌زده مشارکت کرد.


ساخت ۸۶۱ واحد زلزله‌زده توسط بسیج سازندگی

وی تعداد واحدهای تقبل شده توسط بسیج سازندگی را ۸۶۱ واحد اعلام کرد که از این تعداد ۱۰۹ را بسیج سازندگی استان کرمانشاه و مابقی را ستادهای معین بسیج سازندگی از استان‌های مختلف کشور برای بازسازی تقبل کرده‌اند. مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه تاکید کرد: این واحدها همگی از مصالح استاندارد ساخته شده و اعتبارات آن نیز علاوه بر کمک بسیج سازندگی از محل وام مددجویان یا زلزله‌زدگان، تسهیلات بلاعوض مددجو یا زلزله‌زده و کمک دستگاه حمایتی مددجویان بوده است.


مشارکت بسیج سازندگی در بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده

این مسئول تصریح کرد: برای بازسازی این مسکن‌ها حدود ۳۰ میلیون تومان از محل وام پرداختی، ۵میلیون تومان از محل کمک‌های بلاعوض و ۱۰ میلیون تومان از محل دستگاه‌های حمایتی(برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد) و بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از محل کمک‌های بسیج سازندگی هزینه شده است. وی گفت: همه واحدهای مذکور تا مراحل نهایی ساخت و آماده‌سازی داخلی ساختمان نیز تکمیل شده و از ظرفیت گروه‌های جهادی نیز برای ساخت واحدهای مذکور استفاده شده است.  مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه واحدهای مذکور از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و این را در زلزله اخیر‌ نیز ثابت کردند.


مقاومت خوب واحدهای احداثی  

سخنان استاندار کرمانشاه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز مقاومت واحدهای احداثی پس از زلزله 3/7ریشتری سال گذشته را تایید می‌کند. «هوشنگ بازوند» در این نشست با بیان این‌که به لطف خداوند و هوشیاری مردم زلزله 4/6ریشتری یکشنبه‌شب خسارت جانی نداشت، گفت: واحدهای مسکونی شهری و روستایی در حال ساخت و ساخته شده در زلزله اخیر مقاومت مطلوبی از خود نشان‌ دادند و آسیب جدی ندیدند.


در زلزله 4/6ریشتری واحدی تخریب نشد  

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در گفت‌وگویی این موضوع را تایید کرد. «مهرداد سالاری» بیان کرد: تاکنون گزارشی از تخریب واحدهای نوساز و بازسازی شده طی زلزله یکشنبه‌شب به ما نرسیده است. سالاری افزود: البته تعدادی از واحدهای تعمیری در مناطق روستایی آسیب دیده‌اند اما هیچ یک از این واحدها نیز تخریب نشده‌اند. وی از احصای تعداد و وضعیت واحدهای خسارت دیده – که اغلب از واحدهای تعمیری هستند- خبر داد. 


مسئولان بافت‌های فرسوده را هم دریابند

اظهارات مسئولان ‌ بیانگر این موضوع است که خوشبختانه پس از زلزله 3/7ریشتری آبان سال گذشته، ساخت‌وسازها در این استان شکل بهتری به خود گرفته و نسبت به قبل کیفیت بالاتری نیز دارند. همه آنچه از مقاومت این بناها گفته شد، مرهون رعایت استانداردهای لازم ساخت‌وساز، مصالح خوب و صد البته همت مهندسان و جهادگران بسیجی است که شبانه‌روز در این مناطق فعالیت کردند و سقف‌های از دست رفته را با مقاومتی دوچندان به مردم زلزله‌زده بازگرداندند تا در پناه این خانه‌های امن- حتی در قوی‌ترین زلزله‌ها- با آرامش سر کنند. البته زلزله‌های سال گذشته و امسال کرمانشاه (یکشنبه‌شب) می‌تواند تلنگری برای مسئولان نیز باشد که از این پس علاوه بر توجه به رعایت استانداردهای لازم در ساخت‌وساز، به نوسازی بافت‌های فرسوده که هر آن امکان تخریب آنها در زلزله‌های این‌چنینی وجود دارد، بیندیشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید