• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38988
+
-

فوتبال زنجان در تور بی برنامگی

کارشناس فوتبال: مسئولان با تشکیل کارگروه تخصصی فکری به حال فوتبال استان بکنند

ورزش
فوتبال زنجان در تور بی برنامگی

زهرا هادیلو |  زنجان - خبرنگار :


‌فوتبال از جمله رشته‌های ورزشی پرحاشیه است. در زنجان نیز این رشته پرطرفدار دارای ضعف‌های زیادی است که در روزهای اخیر پررنگ‌تر به نظر می‌رسد، هر چند آمارهای منتشر شده
 از سوی هیات فوتبال در زنجان حاکی از آن است که هم‌اکنون 6000 بازیکن فوتبال در استان در این رشته فعالیت دارند. اما واقعیت آن است که نه تیم منسجمی وجود دارد و نه می‌توان به آینده این رشته دلخوش کرد. فعالان فوتبالی معتقدند وقت آن است که به این رشته ورزشی سامان بدهند و چاره‌ای اساسی برای حل مشکلات آن بیابند.

حسام ابراهیم‌خانی از جمله کسانی است که در کارنامه ورزشی خود مسئولیت فرهنگی و امور رسانه‎ای هیأت فوتبال استان زنجان و مدیر طرح بومی‌پروری و استفاده از ظرفیت و پتانسیل فوتبال را دارد. وی در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد وضعیت این رشته پر هیجان در استان صحبت می‌کند و بر این باور است که حال و روز فوتبال زنجان خوب نیست.


شما به عنوان یکی از فعالان عرصه فوتبال وضعیت این رشته را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ این سوال چندان مشکل به نظر نمی‌رسد. وقتی فاکتور و معیارهای سنجش وضعیت عملکردی فوتبال در استان زنجان را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که حال و روز فوتبالمان خوش نیست و عملا در وضعیت مناسبی به سر نمی‌بریم. هیات فوتبال استان به شدت دچار روزمرگی شده و حرف جدیدی برای گفتن ندارد. امیدوارم قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به داد فوتبال زنجان برسد و با تغییر ریاست هیات فوتبال استان که جزو بازنشسته‌ها محسوب می‌شود روح تازه‌ای در کالبد بی‌رمق فوتبال زنجان دمیده شود.

یعنی با تغییر ریاست شاهد اتفاق خوبی در فوتبال خواهیم بود؟

 مسئولان فعلی فوتبال در حال حاضر برنامه و انگیزه‌ برای احیای فوتبال در استان زنجان ندارند. انتفاع عمومی و‌اعتلای جایگاه فوتبال در استان عملا از بین رفته است. به عنوان مثال شهرستان‌ها و استان‌ها هریک نماینده‌ای در فوتبال کشور دارند که با حضور در لیگ‌های کشوری به عنوان نماد و ویترین فوتبال آن شهر یا استان محسوب می‌شوند اما وضعیت فوتبال در زنجان به کجا رسیده است؟ یک تیم کاملا بومی در دسته سوم باشگاه‌های زنجان داریم. رئیس هیات فوتبال تا الان کوچک‌ترین قدمی برای حمایت از این تیم برنداشته است. درست است امکانات سخت‌افزاری برای فوتبال جز ملزومات به شمار می‌آید اما واقعا برای من جای سوال است هدف از ساخت استادیوم ۱۵ هزار نفری در شهر زنجان چه بود و چه هست؟ ما برای میزبانی کدام تیم این استادیوم را ساخته‌ایم؟

داستان فروش تیم فوتبال زنجان و مبلغ دریافتی آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. نظر شما در این خصوص چیست؟

در فصل ۹۳-۹۴ و در لیگ دسته دو کشور، صاحب نماینده بودیم. هیات فوتبال استان به بهانه نبود اسپانسر امتیاز آن را واگذار کرد. حالا سوال اینجاست: مبلغ فروش تیم در حال حاضر کجاست و چرا هیات فوتبال استان توانایی وصول مطالبات خود را از خریدار تیم ندارد؟ هم امتیازمان از دست رفت و هم چیزی دستگیرمان نشد. آقایان اگر بابت فروش تیم پولی در اختیار دارند برای تیم لیگ دسته سومی‌مان با نام پرواز که با ترکیب کاملا بومی پا به مسابقات گذاشته است، هزینه کنند. هیأت فوتبال باید پاسخ دهد که چه بر سر باقیمانده مبلغ فروش تیم آمده و چرا از 150 میلیون تومان گرفته شده برای بسط و گسترش فوتبال بومی در استان استفاده‌ نمی‌شود؟ من اطلاع دارم که چک فروش تیم هنوز در هیأت فوتبال موجود است اما اعلام نمی‌شود که با آن چه کار خواهند کرد؟ اصلا اقدام قانونی برای وصول این مبلغ توسط مسئولان هیات صورت گرفته است یا خیر؟ 

وجه مثبت فوتبال زنجان را در چه می‌دانید؟

غیر از شرایط نسبتاً خوب در بخش داوری، اتفاق دیگری در فوتبال استان رخ نداده است. همه دلسوزان فوتبال استان کنار رفته‌اند و دیگر میلی به پا گذاشتن در زمین ورزشگاه امجدیه ندارند. سرمایه‌هایمان را فراری داده‌اند. ما ویترینی برای فوتبال‌مان نداریم و به تیم‌های دسته سه دلخوش کرده‌ایم. در این شرایط مسئولان تیم‌های زنجانی دیگر چه می‌توانند بکنند؟ تا کی با دست بسته و بدون حمایت تیمداری کنند؟ تا کی مربیان و بازیکنان بومی فوتبال در زنجان رایگان کار کنند؟ 

انتظار شما از مسئولان ورزشی چیست؟

از متولیان می‌خواهم با تشکیل کارگروه تخصصی فکری به حال فوتبال زنجان بکنند. از تیم‌های آریا مینوی خرمدره پرواز ، البرز شهرداری، شاهین عدالت، شهاب، ستارگان، شهباز، موعود و سابر تیم‌های بومی در استان حمایت کنند. فوتبال زنجان نیازمند تغییر و تزریق تفکر و روحیه جدید و انگیزه و تلاش مضاعف است. 


 نقش اسپانسرها در فوتبال زنجان چگونه است؟

حمایت کارخانه‌های معتبر استان از تیم‌های بومی بسیار کمرنگ است و در برخی موارد شاهد حمایت برخی از کارخانه‌های استان از تیم‌ استان‌های دیگر هستیم. این رفتار، با وجود بازیکن‌های با استعداد در فوتبال استان، درست نیست. به نظر می‌رسد برخی از اقدامات صورت گرفته در گذشته باعث سلب اعتماد در سرمایه‌گذاری فوتبال استان شده است.


مربیگری فوتبال

حسام ابراهیم‌خانی، فعال ورزشی، در مورد مربیگری فوتبال در زنجان می‌گوید: مربیگری در فوتبال نیازمند داشتن مهارت‌های مدیریتی است. در دنیا شاهدیم که مربی‌های بزرگ بازیکن‌های خوبی نبوده‌اند. بنابراین بازیکنان استان، پس از پایان دوره بازی حرفه‌ای‌شان و گذشت سن، لزوما وارد عرصه مربیگری نمی‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید