• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38981
+
-

مکاتبه با مالکان کاروانسراها برای مرمت


سحرحکمت |  خبرنگار :

کاروانسرهای بازاربزرگ کرمان نیازمند مرمت هستند، اما در این زمینه مسئولان میراث فرهنگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوری که رئیس میراث فرهنگی کرمان ضمن موافقت با این موضوع که کاروانسراهای بازار بزرگ تبدیل به خرابه شده‌اند، می‌گوید: مالکیت کاروانسراهایی که در بازار وجود دارند با میراث نیست؛ این کاروانسراها یا ملک شخصی هستند یا متعلق به اوقاف و زمان زیادی است که ما در حال مکاتبه با مالکان این زمین‌ها هستیم.

این باور به وجود آمده که اگر یک اثر کاهگلی است پس میراث باید نسبت به بازسازی آن اقدام کند، اما مردم اطلاع ندارند که این تعداد کاروانسرا مالک شخصی دارند و مالک باید اجازه ورود به ما بدهد. «غلامرضا فرخی» می‌افزاید: شما فرض کنید یک مجتمع در بین راه بعد از 500 سال تبدیل به یک اثر تاریخی شود، ما که نمی‌توانیم آن را بازسازی کنیم؛ زیرا در هر صورت مالک خودش را دارد.

با توجه به این‌که تعدادی از این کاروانسرا‌ها هم متعلق به اوقاف هستند، ما نشست‌های زیادی در این خصوص داشته‌ایم. یکی از مسائل حقوقی که ما درگیر آن هستیم در بازار قلعه‌محمود است. مالکان شخصی پای کار نمی‌آیند تا قبول کنند با مشارکت میراث می‌توان مشکلات محل را حل و فصل کرد. دلیلش هم این است که این ملک شخصی بوده و بعد از مرگ مالک به تعداد زیادی از وارثان رسیده است. به دلیل تعداد زیاد وراث، به طور قطع مشکلات به وجود می‌آید.  این مقام مسئول در خصوص سیاستی که میراث مد نظر قرار داده است، می‌گوید: فرض کنید شما خانه‌ای میراثی دارید. ما می‌توانیم در این خصوص با شما مشارکت کنیم تا هم محل مرمت شود و حتی فرد در آن زندگی کند، اما وقتی مالک راضی نمی‌شود چه کاری از میراث برمی‌آید؟ بیشتر این‌ها متعلق به سرمایه‌دارانی است که در ایران نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید