
کسب و کارهای جدید چگونه در دنیای کسب و کار جا باز کردند؟
جهان استارتاپها

سمیرا رحیمی
تردیدی وجود ندارد که عصر حاضر، عصر طلایی استارتاپهاست. در گوشه و کنار جهان، کارآفرینان ایدههای بزرگ و کوچک خود را با بهکارگیری فناوریهای مختلفی که میتوانند برقراری ارتباط ، همکاری یا اجاره مسکن را برای کاربران سادهتر کنند، عملی ساختهاند و نام کسب و کار خود را به نامهایی بزرگ تبدیل کردهاند. برای موفقبودن به عنوان یک کارآفرین، همراستایی با استارتاپهای محبوب جهان از اهمیت ویژهای برخوردار است. از این رو موسسه تحلیلی صنایع کمپلر براساس دادههای وبسایت رتبهبندی استارتاپها به صورت دورهای لیستی از محبوبترین و برترین استارتاپهای جهان را منتشر میکند تا کارآفرینان بتوانند حوزههایی که زمینه موفقیت بیشتری در آن وجود دارد را شناسایی کنند. براساس آخرین رتبهبندی منتشرشده از سوی این موسسه، استارتاپهایی که در حوزه «یافتن» فعالیت دارند، یعنی به مشتری در یافتن محتوا یا خدمات یا مکانهایی برای رفتن کمک میکنند، محبوبترین استارتاپها در دنیا هستند که 21 درصد از سهم استارتاپها را به خود اختصاص دادهاند. پس از آن، حوزه «خرید» که در خرید کالاها و خدمات به مشتریان کمک میکنند با 11 درصد محبوبیت در رتبه دوم قرار گرفتهاند و رتبه سوم به استارتاپهای سازماندهی تعلق یافتهاست. دیگر حوزههایی که استارتاپهای جهان در آن عملکرد موفقیتآمیزی داشتهاند خوانش، خلاقیت و همکاری بودهاست. بیشترین تعداد استارتاپها در ایالات متحدهآمریکا متمرکز شدهاند، پس از آن هندوستان، کانادا، ژاپن و اسپانیا رتبههای بعدی جهان را دارند و عنوان برترین استارتاپ جهان نیز به ایربیانبی (Airbnb) رسیده که از میلیونها میزبان و مهمان در سراسر جهان برخوردار است.