• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38896
+
-

استقبال ترامپی

استفاده گارد مرزی آمریکا از گاز اشک‌آور علیه مهاجران در مرز با مکزیک خشم عمومی را در آمریکا برانگیخته است

آمریکا
استقبال ترامپی


گارد مرزی آمریکا، در اقدامی که یادآور برخورد غیرانسانی نیروهای نظامی رژیم اسرائیل با معترضان فلسطینی در مرز غزه است، با استفاده از گاز اشک‌آور مانع عبور پناهجویان آمریکای مرکزی از مرز جنوبی این کشور شد.

این رفتار خصمانه با مهاجرانی که در میان آنها کودکان هم وجود دارند، جامعه آمریکایی را شوکه کرده و برخی اعضای کنگره هم در مخالفت با این اقدام موضع‌گیری کرده‌اند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، مهاجرانی که قصد عبور از گذرگاه مرزی سن یسیدرو بین شهرهای تیخوانا در مکزیک و سن‌دیه‌گو در آمریکا را داشتند، بخشی از گروه بزرگ‌تری از مهاجران هستند که هفته‌هاست در مکزیک منتظر ورود به خاک آمریکا هستند. این افراد، در یک تجمع صلح‌آمیز گرد هم آمده بودند که گروهی نزدیک به 500نفر از آنها از سد پلیس و مأموران فدرال مکزیک عبور و تلاش کردند وارد خاک آمریکا شوند. گارد مرزی آمریکا در دو نقطه با شلیک گاز اشک‌آور مانع ادامه مسیر این افراد شد و گذرگاه مرزی که سالانه میلیون‌ها نفر از آن عبور می‌کنند را برای ساعاتی بست. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود در این‌باره نوشته است که باد، گاز‌اشک‌آور را ده‌ها متر آن‌سوتر برده است و در پی آن، مهاجرانی که قصد عبور از مرز را نداشتند هم دچار مسمومیت شده‌اند.

وزارت کشور آمریکا در بیانیه‌ای، از اقدام گارد مرزی خود دفاع کرده و گارد مرزی هم در بیانیه‌ای گفته که افسران آن، برای دفاع از خود در برابر مهاجرانی که اشیایی را پرتاب می‌کردند مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شده است.

مکزیک اعلام کرده است: حدود 500نفری را که تلاش کرده‌اند به‌صورت «غیرقانونی» از مرز عبور کنند دیپورت خواهد کرد و در جریان درگیری‌ها، 39نفر را هم بازداشت کرده است.
این مهاجران از فقر و خشونت در کشورهایی مانند ‌هندوراس و السالوادور فرار کرده‌اند و بعد از طی هزاران کیلومتر مسیر به‌صورت پیاده، در مکزیک پشت مرز آمریکا اسکان داده شده‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، از مد‌ت‌ها پیش بر جلوگیری از ورود تک تک این مهاجران به خاک آمریکا تأکید کرده و حتی برای این کار، بیش از 5هزار نیروی نظامی را در مرز مستقر کرده است. او همچنین در انتخابات میان‌دوره‌ای، تلاش زیادی کرد تا با ایجاد هراس درباره کاروان مهاجران، جمهوریخواهان را برای حضور گسترده در انتخابات بسیج کند اما با وجود این، اکثریت در مجلس نمایندگان، از جمهوریخواهان به دمکرات‌ها رسید.


خیانت به ارزش‌های آمریکایی
چگونگی برخورد گارد مرزی با این افراد که ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها پشت مرز آمریکا منتظر بمانند تا نوبت رسیدگی به پرونده پناهندگی آنها برسد، خشم زیادی در جامعه آمریکایی ایجاد کرده است و بسیاری استفاده از قوه قهریه علیه این افراد را به زیر کشیدن ارزش‌های آمریکایی خوانده‌اند. اعضای دمکرات کنگره هم علیه این رفتار موضع گرفته‌اند.

برایان شاتس سناتور دمکرات از هائیتی در واکنش به این رفتار در توییتر نوشت: «استفاده از گاز اشک‌آور در مرز علیه خانواده‌های بدون سلاح، رفتار سطح پایین جدیدی است.»

الکساندریا اوکازیا کورتز، نماینده منتخب مجلس نمایندگان از نیویورک هم که خود از خانواده‌ای مهاجر است، در توییتر از این رفتار انتقاد کرد و نوشت: «درخواست برای شناخته شدن به‌عنوان یک پناهجو جرم نیست.»  سازمان عفو بین‌الملل هم به این رویکرد خشونت‌آمیز گارد مرزی آمریکا واکنش نشان داد و در پیامی در توییتر نوشت: «خانواده‌ها ترسیده‌اند و سربازان به کودکان گاز اشک‌آوز شلیک می‌کنند. ما باید خودمان انتخاب کنیم از چیزی که الان هستیم بهتر باشیم. دونالد ترامپ هم وقتی که هزاران سرباز به مرز ارسال می‌کرد تا به قصد کشتن شلیک کنند، نباید انتظاری جز این می‌داشت.»


اعتراض در آن‌سوی مرز
رفتار گارد مرزی با مهاجران آمریکای مرکزی، چنان خشونت‌‌آمیز بود که برخی ساکنان سن‌دیه‌گو در شمال گذرگاه مرزی با مکزیک در حمایت از پناهجویان راهپیمایی کردند. به گزارش نیوزویک، این افراد که تعدادشان حدود 500نفر بود، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی برخی از آنها نوشته شده بود: «بگذارید داخل شوند»، «حملات نژادپرستانه علیه پناهجویان را پایان دهید»، «این مرز نژادپرستانه را غیرنظامی کنید»، «سربازان باید از اینجا بروند» .

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :