• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38861
+
-

آموزش‌های مکمل؛ نیاز جامعه امروز

صفیه رکنی|   مدیر ناحیه 4 آموزش‌وپرورش مشهد: 


در جهان امروز با پیشرفت تکنولوژی و سرعت روزافزون اطلاعات، جامعه در آینده دچار تغییرات تکنولوژیک بسیاری خواهد شد و به نظر می‌رسد جوامع هرروز به سمت جهانی شدن گام بردارند، بنابراین دانش‌آموزانی که در مدارس ما تحصیل می‌کنند باید از توانمندی لازم برای زندگی در این جوامع برخوردار باشند. 

در این زمینه فعالیت‌های فوق برنامه به دانش‌آموزان کمک خواهد کرد تا آمادگی برای زندگی در این دنیای پیشرفته را کسب کنند. در نظام آموزشی کشور ما نیز علاوه بر آموزش برنامه‌های رسمی، آموزش‌های مکمل از اهمیت خاصی برخوردار است. اجرای طرح «پل» در واقع ارائه دانش فیزیک با طرح درسی جدید است تا بتواند درس فیزیک را به شکل جذاب و کاربردی برای دانش‌آموزان مستعد ارائه دهد. خوشبختانه گروهی از دانش‌آموزان علاقه‌مند مشهد با همت و یاری «محمدرضا خسروی‌پور» از دبیران فیزیک ناحیه 4 مشهد که با عشق و تعهد و به صورت رایگان سرپرستی آنان را عهده‌دار شد، در اوقات فراغت به تحقیق و مطالعه در زمینه فیزیک پرداختند و موفق به کسب رتبه خوبی در رقابت‌های بین‌المللی «سرن» شدند. اکنون از این تیم برای بازدید از آزمایشگاه سزامی در اردن دعوت به عمل آمده است که امیدواریم بتوانند از این فرایند جهانی تجارب ارزشمندی کسب کنند. 

آموزش‌وپرورش با وجود تنگناهای مالی فراوان از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است که می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها بستر مناسبی برای ارائه آموزش‌های مکمل فراهم کند. سیستم آموزشی کشور به لحاظ محتوا، مکانی و نیروی انسانی متخصص در خدمت فرزندان این مرزوبوم است تا بتوانند در مجامع بین‌المللی حضور یابند و توانایی‌های خود را به جهانیان ثابت کنند و نباید فراموش کرد که موفقیت‌هایی که دانش‌آموزان ایرانی تاکنون در جهان کسب کرده‌اند نتیجه رشد و تربیت آنان در این سیستم آموزشی بوده است. 

سازمان یونسکو در سال 2005 در برنامه توسعه آموزش پایدار، مشارکت همه‌جانبه تمام نهادها وسازمان‌ها را مطرح کرد. در کشور ما نیز در قانون شورای آموزش‌وپرورش بر مشارکت همه نهادها تاکید شده است. نظام آموزشی در این پروسه به مشارکت اولیا و خانواده‌ها نیز نیازمند است. اکنون سازمان‌هایی مانند بخش فرهنگی شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش‌وپرورش را در رسیدن به اهداف آموزشی خود یاری می‌کنند. آموزش‌وپرورش متولی تعلیم و تربیت در کشور است بنابراین از همه سازمان‌ها و نهادها درخواست می‌کنیم که برای کمک به رشد و تربیت دانش‌آموزان به صورت مستقل به این ساختار ورود پیدا نکنند و برای کسب نتیجه مطلوب‌ کمک‌های خود را در همه زمینه‌ها در اختیار نظام آموزش‌وپرورش قرار دهند تا با کار کارشناسی در پیشبرد تعلیم و تربیت به کار برده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید