• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38776
+
-

روزهای شلوغ تنها بیمارستان چابهار

نماینده جنوب بلوچستان: تنها بیمارستان چابهار کفاف 700 هزار نفر جمعیت مراجعه‌کننده را نمی‌دهد

درمان
روزهای شلوغ تنها بیمارستان چابهار

سیدامیرحسین عظیمی| خبرنگار:


سیستان و بلوچستان و به‌ویژه بلوچستان در صدر جدول محروم‌ترین‌ها در شاخص‌های بهداشتی و درمانی هستند، بنا به آمار وزارت بهداشت میانگین تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در کشور 7/1 است و این آمار در شهر و بندری راهبردی مثل چابهار به کمتر از نیم تخت به ازای هر هزار نفر می‌رسد که دلیل آن فشار جمعیتی بالا و نبود مراکز درمانی است. 

تنها مرکز درمانی مجهز جنوب بلوچستان، بیمارستان امام علی (ع) چابهار است که با آن که بیمارستانی کهنه است، باید فشار جمعیتی بالایی را تحمل کند. این بیمارستان تنها مرکز درمانی مجهز از پهنه جاسک تا راسک یعنی شهرستان‌های کنارک، قصرقند، نیکشهر، سرباز و حتی جاسک هرمزگان و پذیرای 700 هزار نفر جمعیت است. 


ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان

نماینده جنوب بلوچستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: موقعیت مکانی و ساختار بیمارستان امام علی(ع) مناسب نیست. این بیمارستان در دهه 70 یک مرکز درمانی تامین اجتماعی بود که به‌مراتب با توسعه‌های نامتوازنی که در طی این سال‌ها اتفاق افتاد به یک بیمارستان 182 تخت‌خوابی تبدیل شد. 
 «عبدالغفور ایران‌نژاد» می‌افزاید: فشار جمعیتی بر این بیمارستان طوری است که ضریب اشغال تخت در آن بیش ‌از صددرصد است. به‌ دلیل فشار جمعیت تخت‌های بیمارستان به‌صورت نامتوازن و غیراصولی به 220 تخت افزایش می‌یابد که باز هم کفاف 700 هزار نفر جمعیت مراجعه‌کننده به آن را نمی‌دهد. 

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بیمارستان چابهار با داشتن آی‌سی‌یو، سی‌سی‌‌یو، سی‌تی‌اسکن و ‌ام‌آر‌آی و همچنین پزشکان متخصص تنها مرکز درمانی نسبتا مجهز جنوب بلوچستان است و به همین دلیل با فشار مضاعفی دست و پنجه نرم می‌کند. 


اختلال در خدمت‌رسانی 

فشار جمعیتی بالا بر این بیمارستان، خدمت‌رسانی در آن را مختل کرده است، روزی نیست که مراجعان از وضعیت بیمارستان گلایه نکنند. از تفکیک نشدن بخش جراحی زنان با زایشگاه گرفته که نگرانی‌ها را از شیوع بیماری در نوزادان افزایش داد تا وضعیت نامناسب اورژانس، کمبود پزشک و حتی کمبود اتاقک‌های سردخانه. 
یکی از بیماران که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، می‌گوید: دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان به‌دلیل استفاده بیش ‌از ‌اندازه همیشه خراب است، چندی پیش یک بیمار را تصادفی به بیمارستان منتقل کردیم، پزشک بعد از معاینه اولیه گفت به دلیل خرابی دستگاه سی‌تی‌اسکن و احتمال خون‌‌ریزی داخلی باید به زاهدان برود؛ این یعنی 720 کیلومترراه. 


تاخیر در احداث بیمارستان جدید

«سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سوم دی‌ماه 94 در حاشیه سفر به چابهار گفت: ساخت بیمارستان جدید 540 تخت‌خوابی با تجهیزات کامل در شهرستان چابهار یکی از ضروریات مهم است تا مردم جنوب سیستان و بلوچستان بتوانند از خدمات شایسته بهداشتی و درمانی استفاده کنند. 

بیمارستانی که وزیر از آن حرف زد قرار بود یک‌ سال بعد، یعنی دی‌ماه 95، کلنگ‌زنی شود ولی تا به الآن شروع نشده است. 


نیاز مبرم به ساخت بیمارستان 

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار می‌گوید: با توجه به نیاز مبرم به ساخت بیمارستان جدید در چابهار، منابع مالی اولیه ساخت این بیمارستان از قبل تامین و قرار شد با مزایده و فروش یکی از مراکز درمانی چابهار که هم‌اکنون تغییر کاربری به تجاری داده، منابع اولیه ساخت بیمارستان تامین شود. 

 «معین‌الدین سعیدی» می‌افزاید: ما از ابتدا اعلام کردیم هیچ مشکلی برای تامین منابع بیمارستان نداریم، اما برسر زمین مورد نظر ساخت بیمارستان وزارت بهداشت و استانداری به توافق نرسیدند. وزارت بهداشت می‌خواست بیمارستان در محدوده منطقه آزاد ساخته شود که از تسهیلات آن برای ورود تجهیزات استفاده کند، ولی استانداری می‌خواست در محدوده شهر احداث شود.  

وی ادامه می‌دهد: بالاخره بعد از گیر و دارهای فراوان زمین منطقه آزاد نهایی و قرار شد، عملیات اجرایی بیمارستان اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شود که هنوز هم آغاز نشده است! هرچند ما روی جانمایی بیمارستان بحث داشتیم، به دلیل نیاز فوری شهرستان به ساخت بیمارستان کوتاه آمدیم و کمک کردیم تا عملیات اجرایی سریع‌تر آغاز شود. مرکز درمانی سینا که قرار است منابع مورد نیاز ساخت بیمارستان جدید را تامین کند آماده واگذاری و فروش و مزایده شده است، اما با وجود این از سال 94 تاکنون همیشه شروع عملیات احداث آن به‌تعویق افتاده است.


ساخت بیمارستان جدید در دستور کار

«حمیدالله بلیده‌ای»، معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار، می‌گوید: 20 هکتار زمین برای احداث یک بیمارستان در یکی ‌از بهترین پیکره‌های منطقه آزاد، یعنی پیکره کارگاهی که مشرف به شهر است، در نظر گرفته شده است. زمین آماده و تحویل مراجع بهداشتی شده است. ما هم منتظر کلنگ‌زنی و آغاز عملیات احداث این بیمارستان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید