• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38754
+
-

سیل در فومن و تالش؛ برف در ارتفاعات شمال

به دلیل طغیان رودخانه و بالا آمدن آب، یک خودروی پراید با 4 سرنشین به داخل رودخانه سقوط کرد و همه سرنشینان جان باختند

آب و هوا
سیل در فومن و تالش؛ برف در ارتفاعات شمال

 مهسا طالبی|   خبرنگار :


مهر ماه امسال گیلان شاهد سیل بزرگی بود که بیش از 700 میلیارد تومان خسارت به بار آورد. هنوز رد پای آن سیل خشک نشده بود که روز شنبه هفته جاری سیلی دیگر در فومن و تالش به وقوع پیوست که براساس اخبار منتشرشده در رسانه‌های رسمی تاکنون جان 4 نفر را گرفته است.منابع محلی خبر دادند این ۴نفر در خودرویی هنگام عبور از پل به درون رودخانه سقوط کردند.بارش‌های اخیر موجب بروز سیل و آبگرفتگی در مناطق مختلف گیلان شده است که این بار در فومن و تالش شدت بیشتری داشت.

روان شدن سیل و بالا آمدن آب رودخانه موجب شد تا آب از روی پل رودخانه روستای رودبارچیره فومن هم بالا رفته و در این حین خودرویی را که گفته می‌شود
 ۴ سرنشین داشته به داخل رودخانه ببرد. اهالی فومن می‌گویند که راننده «سجاد حسن‌پور» نام داشته و ساکن فومن بوده است. امدادگران هلال احمر همچنان به دنبال جست‌وجوی غرق‌شدگان هستند و هنوز از سرنوشت سرنشینان خودرو اطلاعی در دست نیست.

 حدود یک ماه پیش بود که پل روستای کلفت فومن بر اثر سیل به طور کامل تخریب شد و روستاییان به ناچار از این پل که گفته می‌شود آب‌نما بوده و در دو طرف خود حفاظ هم نداشته، استفاده می‌کردند.
لایروبی رودخانه‌ها و گابیون‌بندی از موضوعاتی است که مسئولان محلی آن را جدی نمی‌گیرند و همین باعث شده با هر بارش با چنین حوادث تلخی مواجه شویم. در روز اول جاری شدن سیل، راه ارتباطی ۳۰۰خانوار روستاهای اطراف قطع شد که با پایین آمدن سطح آب مجددا بازگشایی شده است.


طغیان رودخانه‌ در تالش 

در تالش هم بارش شدید باران و طغیان رودخانه نیل جو، باعث جاری شدن سیل در محدوده روستای ریک و آبگرفتگی معابر و چند خانه شد. خیابان بهارستان تالش هم با آبگرفتگی کوچه و منازل روبه‌رو بود. فرماندار تالش در این باره گفت: با حضور بخشدار در مناطق سیل‌زده سریعا دستور بردن بیل بکهو و لودر صادر شد تا رودخانه بیش از این طغیان نکند. «عیسی مهدوی» افزود: لایروبی و ساماندهی نکردن به موقع نهرهای محلی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط موجب جاری شدن سیلاب‌های اخیر در سکونتگاه‌های شهری و روستایی و خسارت به شهروندان شده است.


بارش در ارتفاعات گیلان 

 مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گیلان هم با اشاره به بارش برف در چندین محور کوهستانی استان گفت: ارتفاع برف در محور اسالم-خلخال به 30 سانتی‌متر رسید. «محمدرضا نازک‌کار» اظهار کرد: در حال حاضر میزان بارش برف در محور اسالم-خلخال 25 تا 30 سانتی‌متر، پونل-خلخال 20 سانتی‌متر و املش در حد سپیدپوش شدن بوده است.وی با بیان این‌که تمامی راه‌های اصلی گیلان باز است، تصریح کرد: راه پونل-خلخال که در سیلاب‌های گذشته برای حفظ ایمنی مسدود شده بود، اکنون نیز بسته است.

نازک‌کار از رانندگان خواست تا برای تردد از محورهای کوهستانی استان، تجهیزات ایمنی و زمستانی را به همراه داشته باشند و با توجه به بارش باران و لغزندگی جاده‌ها سرعت مطمئنه و قوانین راهنمایی و رانندگی را به طور کامل رعایت کنند.رانندگان می‌توانند قبل از تردد در راه‌های استان از طریق تماس با سامانه 141، مرکز مدیریت راه‌های استان از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.رئیس اداره راهداری و امور حمل‌و‌نقل جاده‌ای رضوانشهر هم گفت: به دنبال ناپایداری شرایط جوی و نفوذ هوای سرد، شاهد بارش برف در تمامی محور‌های کوهستانی این شهرستان هستیم.«یونس هوشمندپور» اظهارکرد: ارتفاع برف در محور پونل-خلخال، بعد از محدوده زندانه تا گردنه الماس در حوزه استحفاظی رضوانشهر و پره سر به حدود 30 سانتی‌متر رسیده است.


برف و سرما؛ میهمان مازندران 

 بر اساس پیش‌بینی هواشناسی مازندران تا اواسط هفته جاری شاهد آسمانی ابری همراه با بارش باران، در ارتفاعات بارش برف و پایداری هوای سرد خواهد بود.همچنین بر اساس این پیش‌بینی‌ها دریای خزر نیز مواج است و برای فعالیت‌های دریایی به خصوص صید ماهی مناسب نیست.در این رابطه راهداری مازندران با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مازندران در خصوص بارندگی و مه‌آلود بودن محور‌های کوهستانی نسبت به تردد در این محورها هشدار داد و از رانندگان خواست با احتیاط بیشتری در جاده‌های استان به خصوص جاده‌های کوهستانی رانندگی و حتما خودرو را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

علاوه بر این هواشناسی استان پیش‌بینی کرده که سامانه سرمایشی تا اوایل سه‌شنبه در استان باقی بماند و از سه‌شنبه تا پایان هفته با خروج موج سرما، مازندرانی‌ها آسمانی صاف همراه با افزایش دما را شاهد خواهند بود. 
بر اساس گزارش هواشناسی مازندران، در این مدت رامسر با 73 میلی‌متر بیشترین میزان بارش باران را ثبت کرد و تیلم سوادکوه و سیاوش کلای کیاسر با 10 میلی‌متر کمترین میزان بارش را شاهد بودند. بارش برف ارتفاعات مازندران را نیز سفیدپوش کرد.
 

ارتفاعات گلستان سفیدپوش شد 

 بارش برف ارتفاعات گلستان را سفیدپوش کرد و تردد در محور توسکستان با بستن زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.«نوربخش داداشی» مدیر کل هواشناسی گلستان گفت: وضعیت ناپایدار جوی در استان تا امروز (دوشنبه) ادامه خواهد داشت.
همچنین رئیس پلیس راه گلستان با اشاره به این‌که در ارتفاعات استان شاهد بارش برف هستیم، اظهار کرد: رانندگان حتما هنگام تردد در محور توسکستان از زنجیر چرخ استفاده کنند و مجهز به وسایل گرمایشی باشند و در دیگر راه‌های مواصلاتی هم به گزارش هواشناسی و تذکرات پلیس توجه کنند.

«علی عبدی» افزود: جاده‌های استان هم لغزنده هستند و رانندگان هنگام تردد، حتما فاصله طولی با خودرو جلویی را رعایت و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های گلستان از بازگشت پرواز شماره ۳۳۳۸ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از گرگان به مقصد مشهد خبر داد. علت بازگشت این پرواز پایین بودن سطح ابر در فرودگاه مشهد و دید کم، اعلام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :