• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38778
+
-

شهرها بارانی ، جاده‌ها برفی است

آب ‌وهوا
شهرها بارانی ، جاده‌ها برفی است

با ورود سامانه بارشی از غرب کشور، اسـتان‌های آذربایجان  غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در روز‌های اخیر شاهد بارش برف و باران در شهرها و محورهای مواصلاتی بودند. به گزارش همشهری، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی با خروج تدریجی این سامانه بارشی تا پایان امروز، دمای هوا در برخی استان‌ها سردتر خواهد شد و این سرما تا پایان هفته ادامه دارد. 


اردبیل 10 درجه سرد شد 

بارش برف نقاط مختلف استان اردبیل به‌ویژه مناطق کوهستانی و سردسیر را سفیدپوش کرد. با ورود سامانه ناپایدار جوی و کاهش شدید دما، بارش‌ها در مناطق مختلف استان اردبیل به‌ویژه در ارتفاعات به صورت برف گزارش شده است. مدیر کل هواشناسی اردبیل درباره وضعیت جوی استان اظهار کرد: دمای هوای استان نسبت به هفته گذشته ۱۰ درجه کاهش یافته است. 
«علی دولتی‌مهر» در برخی مناطق استان مانند آلوارس سرعین، حور، خلخال، نیر و سرعین شاهد بارش برف بودیم که بیشترین بارش برف به میزان 5 سانتیمتر بوده است. 

وی تاکید کرد: سامانه بارشی که از روز جمعه در استان شاهد آن هستیم در حال تحلیل است و با خروج این سامانه، هوای سرد در استان حاکم خواهد بود. لازم به ذکر است از روز سه‌شنبه تا اواخر هفته جاری، جوی نسبتا پایدار با افزایش نسبی دما که همراه با وزش بادهای گرم جنوبی است، در انتظار اردبیلی‌ها خواهد بود.


آمادگی راهداری برای زمستان ایمن
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از فعالیت 458 نیروی انسانی برای خدمات‌رسانی در زمستان خبر داد و گفت: راهداری استان در زمستان امسال با بیش از 200 دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در خدمت مردم استان خواهد بود. «علی رحمتی» افزود: با توجه به اطلاعیه صادره از هواشناسی استان در هفته گذشته، اکیپ‌های راهداری در محور‌های صائین و الماس مستقر هستند و در محورهای صائین، اسالم، حیران و به شکل محدودتری جاده مشگین‌شهر برف‌روبی انجام شده است. وی توصیه کرد: با توجه به ایام زمستان، مردم در صورت سفر حتما با تجهیزات زمستانی تردد کنند و پیش از آغاز سفر از طریق سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان محورهای مورد نظر خود را چک کرده، قبل و در حین سفر به هشدارها و توصیه‌های پلیس راه و راهداری توجه ویژه‌ای داشته باشند.


بارش‌ها کمتر می‌شود 

محورهای مواصلاتی در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هم طی روزهای گذشته با بارش باران و در برخی مناطق برف روبه‌رو بودند که بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی این بارش‌ها امروز کاهش خواهد یافت. مهاباد، سردشت، تکاب و بوکان در آذربایجان غربی از جمله شهرهایی بودند که با ورود این سامانه بارش‌زا از غرب کشور سفیدپوش شدند. بارش‌ها در دامنه‌ها و مناطق شهری به صورت بارندگی و در ارتفاعات به صورت ریزش برف بود.  

«سیدرحمت رحیمی» کارشناس اداره هواشناسی در این باره اظهار کرد: با عبور این سامانه از این شهرستان و سایر شهرهای استان به سمت شرق کشور، شاهد کاهش محسوس دما خواهیم بود و این موج سرما تا آخر هفته در سردشت باقی خواهد ماند.

«حسین بلوکی» رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌شرقی از باز بودن همه محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت: با وجود بارش برف در گردنه‌های برف‌گیر استان به‌ویژه محورهای «تبریز- اهر»، «اهر- کلیبر» و سایر گردنه‌های کوهستانی، تردد در همه محورهای استان، جریان دارد. مشکل خاصی از نظر تردد در راه‌های استان اعم از راه‌های اصلی، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها وجود نداشته و رانندگان می‌توانند با رعایت جوانب احتیاط، تردد کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید