• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38785
+
-

طغیان آب

بارندگی در شهرهای خوزستان و لرستان چند روز ادامه داشت

گزارش
طغیان آب

بارندگی باران در روزهای اخیر بسیاری از هموطنان را خوشحال کرد. اما در خوزستان، لرستان و ایلام شهروندان به دلیل آبگرفتگی شدید معابر پس از بارندگی دچار دردسرهای فراوان شدند.
به گزارش همشهری، بارندگی در شهرهای خوزستان و لرستان چند روز ادامه داشت. در خوزستان، علاوه بر آبگرفتگی معابر، تعدادی از رودخانه‌ها طغیان کردند و مناطق پیرامون آنها سیلابی شدند. همچنین عشایر و دامداران برخی از مناطق این استان دچار مشکل شدند و به دردسرهایی افتادند. همه رودخانه‌های خوزستان در بارندگی اخیر سیلابی بودند و مسئولان به ساکنان پیرامون آنها هشدار دادند که تا بند آمدن کامل باران به رودخانه‌ها، کانال‌ها و مسیل‌ها نزدیک نشوند.در لرستان نیز بر اثر بارندگی شدید باران در برخی شهرها سیلاب جاری شد. تعدادی از جاده‌های این استان مسدود شدند، بخش‌هایی از واحدهای مسکن مهر پلدختر آسیب دیدند و آب وارد خانه‌ها شد و زندگی روستاییان و شهرنشینان را تحت تاثیر قرار داد.


خوزستان


باران در خوزستان

شهروندان خوزستانی به دنبال بارندگی اخیر دچار مشکلات فراوانی شدند . هرچند نیروهای مدیریت شهری و جمعیت هلال احمر شهرها در حالت آماده‌باش بودند و برای رفع مشکلات آبگرفتگی بسیار تلاش کردند اما نظم شهرها تا ساعت‌ها به هم خورد و شهروندان را کلافه کرد.
آبگرفتگی معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها به حدی بود که فرمانداری‌های شهرستان‌ها مدارس استان را در روز شنبه تعطیل اعلام کردند.
در خرمشهر بارندگی تا دیروز (یکشنبه) ادامه داشت و آبگرفتگی معابر باعث نارضایتی شدید شهروندان شد. در هندیجان که طبق اعلام هواشناسی یکی از پربارش‌ترین شهرهای استان در روزهای گذشته بود، محوطه بیمارستان شهر دچار آبگرفتگی شدید و تردد برای بیماران و همراهان آنها بسیار دشوار شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان در این زمینه گفت: پیش‌بینی نامناسب در تعیین سطح بیمارستان شهدا هنگام ساخت موجب آبگرفتگی محوطه تنها بیمارستان این شهرستان هنگام بارندگی شد و تردد بیماران به آن را سخت کرد.
«احسان صفایی» به ایرنا گفت: بیمارستان شهدای هندیجان با ارتفاع مناسب نسبت به خیابان ساخته نشده‌ است و در سطحی پایین‌تر از آن قرار دارد و بارندگی موجب آبگرفتگی محوطه این بیمارستان می‌شود.وی ادامه داد: حجم آب به حدی است که موجب آبگرفتگی اتاقک برق بیمارستان هم می‌شود که خطرناک است. سقف این بیمارستان هم به علت استفاده از مصالح بی‌کیفیت، در بارندگی اخیر مشکلات زیادی پیدا کرد.

همچنین، به دنبال بارندگی اخیر و آبگرفتگی معابر، مدارس بندرماهشهر و بندرامام(ره) در تمام مقاطع تحصیلی و نیز مراکز آموزش عالی این شهرستان روز شنبه تعطیل شدند. به گفته مسئولان این شهرستان، تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز از هرگونه خسارت احتمالی باران در نقاط مختلف شهرستان اندیشیده شد، اما شهروندان از مصائب آبگرفتگی و... در امان نماندند و تردد و کار و زندگی آنها مختل شد.

جاده امیدیه - دیلم نیز که راه ارتباطی استان خوزستان به استان بوشهر است، در بارندگی اخیر مسدود شد و بازگشایی آن ساعت‌ها زمان برد. انسداد جاده هندیجان - دیلم نیز از تبعات بارندگی روزهای اخیر بود. نیروهای راهداری بندرماهشهر با استقرار در مسیر ماهشهر - هندیجان به مسافران امدادرسانی و آنها را هدایت کردند.
بارش شدید باران و تگرگ شهرستان دزفول را نیز فراگرفت و موجب آبگرفتگی معابر این شهرستان شد. این بارش همراه با رعد و برق بود و تردد شهروندان را مختل کرد.
بارندگی‌های اخیر گردشگری خوزستان را نیز تحت‌تاثیر قرار داد به طوری که مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل به ایرنا گفت: بازدید از این مکان تاریخی در شرایط بد جوی ممنوع می‌شود. دلیل آن هم جلوگیری از آسیب رسیدن به بنا و گردشگران تا عادی شدن شرایط جوی است.

«عاطفه رشنویی» افزود: بارندگی اخیر در سایت چغازنبیل چند روز ادامه داشت که این شرایط آسیب‌پذیری دیوارها و کف بنا را افزایش می‌دهد. این بنا دارای کف‌فرش‌های اصیلی است که راه رفتن روی آنها هنگام بارندگی موجب تخریب و کوتاه شدن عمرشان می‌شود. به همین دلیل بازدید از این سایت را در مواقع بارندگی ممنوع می‌کنیم.


ادامه بارندگی تا امروز

بارندگی که از چهارشنبه هفته گذشته در خوزستان آغاز شده است، تا امروز (دوشنبه) ادامه دارد.مدیرکل هواشناسی خوزستان با تایید این خبر گفت: تا اوایل وقت امروز استقرار سامانه ناپایدار همراه با رگبار، رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.«محمد سبزه‌زاری» یادآور شد: در ارتفاعات هم بارش برف پیش‌بینی می‌شود که به‌ ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و شمالی از حجم بیشتری برخوردار است.


لرستان


خسارت سیل در پلدختر

به دلیل بارش‌ روزهای اخیر، تردد در تعدادی از جاده‌های لرستان محدود و سیلاب در برخی شهرهای آن جاری شد. بخشدار مرکزی پلدختر روز شنبه اعلام کرد، به دلیل بارش شدید باران، آب وارد منازل اهالی روستای چشمه شیرین واشیان شد. همچنین در روستای گری‌بلمک سیلاب از کوهستان وارد روستا و باعث آبگرفتگی تعدادی از منازل مسکونی اهالی شد. در این شهرستان راه ارتباطی روستای پران پرویز هم به طور کامل قطع شد. علاوه بر این، جاری شدن سیلاب در محدوده مسکن مهر پلدختر باعث جاری شدن آب در طبقه اول این ساختمان‌ها شد و مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرد. با جاری شدن سیلاب در منطقه طول‌کش پلدختر آب وارد تعدادی از منازل روستایی در خرسدر و وره‌زرد شد و از مردم روستای بابا زید خواسته شد به دلیل همجواری با رودخانه کشکان و بالا آمدن آب، خانه‌های خود را ترک کنند. 


آب در مسکن مهر پلدختر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: متاسفانه حجم سیلاب بسیار وسیع بود تا آنجا که موجب تخریب بخشی از جاده پلدختر به خرم‌آباد و جابجایی لوله انتقال گاز شهرستان پلدختر شده است.«غلامرضا آقامیرزایی» به موج گفت: گزارشی از یکی از روستائیان منطقه مبنی بر واژگونی یک دستگاه خودرو پراید در رودخانه کشکان واصل شده اما به دلیل شدت بارش‌ها و حجم بالای سیلاب و طغیان رود کشکان، هنوز این گزارش قابل راستی آزمایی نبوده و از سرنوشت احتمالی سرنشینان خودرو مذکور اطلاعی در دست نیست.

وی تصریح کرد: به استثنای گزارش خودرو ناپدید شده در کشکان، خوشبختانه تا این لحظه خسارت جانی گزارش نشده اما با حجم بالایی از تلفات دام و طیور روستائیان در شهرستان پلدختر مواجه هستیم.
وی  افزود: متاسفانه سیلاب وارد منازل روستایی شهرستان پلدختر شده و به زمین های کشاورزی برخی مناطق نیز آسیب وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، تصریح کرد: مسکن مهر پلدختر نیز دچار آبگرفتگی شده که توصیه کرده‌ایم تا ساکنین در طبقات بالایی ساختمان اسکان یابند اما چنانچه نظریه کارشناسی تخلیه واحدها از سکنه باشد، این مهم به قید فوریت صورت خواهد گرفت و ساکنین به اقامتگاه‌های موقت منتقل خواهند شد.آقامیرزایی، ادامه داد: در صورت آسیب دیدگی یا شکستگی قطعی گاز شهرستان محتمل است، بنابراین 25 کارشناس شرکت گاز در حال بررسی این مهم و برطرف کردن مشکلات بوجود آمده برای خط انتقال گاز شهرستان هستند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با تایید وضعیت بحرانی در پلدختر از اعزام ۳۰ نیروی امدادی و ۶ دستگاه ماشین‌‌ راهداری به این شهرستان خبر داد. «غلامرضا آقامیرزایی» گفت: در پی وقوع سیلاب در شهرستان پلدختر، بیش از ۳۰ نفر از اورژانس، هلال احمر و همیاری شهرداری‌های لرستان به پلدختر اعزام شدند.وی افزود: ۳ دستگاه بیل مکانیکی، 3 دستگاه کمرشکن و مواد غذایی برای روستاییان گرفتار در سیلاب به پلدختر ارسال شد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با تاکید بر این‌که هماهنگی‌های لازم با فرماندار پلدختر صورت گرفته است تا در صورت نیاز امکانات بیشتری برای این شهرستان ارسال شود، ادامه داد: جزئیات خسارات سیلاب بررسی و به زودی اعلام خواهد شد. وی همچنین از بارش ۴۴ میلیمتری باران در این استان خبر داد و گفت: بارش‌ها تا دوشنبه ادامه خواهد داشت. آقامیرزایی افزود: در خرم‌آباد، مرکز لرستان، ۴۱ میلیمتر باران باریده است. همچنین تا روز شنبه در بروجرد ۳۷ میلیمتر، الیگودرز ۴۸ میلیمتر، کوهدشت ۳۷ میلیمتر، پلدختر ۶۷ میلیمتر، رومشکان ۴۰ میلیمتر، دوره ۳۵ میلیمتر، دورود ۵۳ میلیمتر، ازنا ۴۹ میلیمتر، نورآباد ۳۸ میلیمتر و الشتر ۳۷ میلیمتر بارش باران گزارش شده
 است. 


دمای لرستان کاهش می‌یابد

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای لرستان هم گفت: 250 نیروی انسانی با استفاده از 200 دستگاه انواع ماشین‌های سبک و سنگین تا مساعد شدن شرایط جوی در جاده‌های استان مستقر هستند. 
«حبیب جمشیدی» افزود: این تعداد نیروی راهداری در قالب 22 تیم در سطح استان توزیع شده‌اند و به صورت 24 ساعته کشیک هستند. 

مدیرکل هواشناسی لرستان نیز گفت: کاهش محسوس دمای هوا تا فردا سه‌شنبه برای استان پیش‌بینی می‌شود و انتظار می‌رود دمای کمینه در مناطق سردسیر به زیر صفر برسد.«محمدناصر هاشمی» افزود: بارش‌ها امروز نیز در استان ادامه دارد و در این مدت کاهش 3 تا 6 درجه‌ای دما، مه، وزش باد قابل ملاحظه و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. شهروندان تمهیدات لازم را به منظور مقابله با یخبندان و کاهش دمای هوا از جمله تهیه پوشش مناسب برای لوله‌های آب در نظر بگیرند.
رئیس پلیس‌راه لرستان هم با اشاره به شرایط خاص جوی، از وقوع طوفان و رعد و برق شدید در گردنه‌های استان خبر داد و گفت: در جاده‌ها با محدودیت شدید دید افقی مواجه هستیم. 

سرهنگ «مرتضی چغلوند» با اشاره به این‌که شرایط جوی و رانندگی در جاده‌های لرستان ویژه است، اظهار کرد: در گردنه‌ها طوفان و رعد و برق‌های شدید پیش‌بینی می‌شود. از مردم خواهشمندیم سفرهای غیرضروری خود را کنسل و در غیر این صورت حتما سرعت مطمئنه و فاصله طولی مناسب را رعایت کنند. در جریان بارش‌های اخیر، تعدادی از مسیرها و جاده‌های استان هم به دلیل جاری شدن سیلاب و ریزش کوه برای ساعاتی مسدود شد که با حضور نیروهای امدادی به سرعت بازگشایی شد. 


دیواره ساحلی شهر پلدختر فروریخت

نعمت‌الله دستیاری فرماندار پلدختر نیز در خصوص خسارت‌های سیل در این شهرستان گفت: متاسفانه به تمام بخش‌های شهرستان خسارات زیادی وارد شده است. در این حادثه خسارت جانی نداشتیم اما تلفات دامی داشتیم که میزان آن هنوز مشخص نیست.
دستیاری افزود: در برخی روستاهای این شهرستان با قطعی آب و برق مواجه شدیم و حتی شاهد ریزش کوه بودیم به طوریکه محور ترانزیت خرم‌آباد – پلدختر مسدود شد.وی با بیان این‌که خسارت زیادی به بخش زیرساختی این شهرستان وارد شده است، افزود: تمام امکانات شهرستان بسیج شدند و مدیریت بحران و معاونت عمرانی استان نیز در منطقه حضور دارند.

همچنبن شهردار پلدختر گفت: ضلع غربی دیواره ساحلی شهر پلدختر بر اثر سیل شب گذشته فرو ریخته است.
« صمد چراغی پور» در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان پلدختر اظهار کرد: ضلع غربی دیواره ساحلی شهر پلدختر پارت 34 متری آن باقی مانده و هم اکنون بر اثر بارش ها بخشی از فنداسیون آن فرو ریخته است.


ایلام


خطر طغیان مسیل‌ها در ایلام 

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام از ثبت 7/72 میلیمتر بارندگی در آبدانان خبر داد و گفت: بارش‌ها امروز نیز در استان ادامه دارد.
«مجتبی میهن‌پرست» اظهار کرد: سامانه بارشی که در سطح استان فعال است، تا اواخر وقت امروز، دوشنبه در سطح استان فعال است. این سامانه پرقدرت بارندگی‌های مناسب و مساعدی داشته و بیشترین بارندگی در شهرستان آبدانان با 7/72 میلیمتر ثبت شده است. در پهله زرین‌آباد 6/48 میلیمتر و موسیان نیز ۵۱ میلیمتر بارندگی تا شنبه گزارش شده است.

وی ادامه داد: خطر طغیان و جاری شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر تا زمانی که بارش‌ها ادامه دارد، وجود دارد. بعد از خروج این سیستم بارشی از استان در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه نیز کاهش محسوس دمای صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود. همچنین بارش شدید باران باعث ریزش کوه در برخی از محورهای ارتباطی ایلام از جمله ایلام - مهران شد. مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای استان ایلام نیز اظهار کرد: بارندگی‌ها سبب اختلالاتی در عبور و مرور به ‌ویژه در محورهای مواصلاتی شده بود که با تلاش شبانه‌روزی گروه‌های راهداری در حال حاضر تمامی محورها باز شده است.
«نورالله دلخواه» تصریح کرد: تمام نیروهای راهداری در آماده‌باش کامل هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید