• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38580
+
-

سرطان غدد بزاقی را جدی بگیرید

خبرها
سرطان غدد بزاقی را جدی بگیرید


دکترصالح محبی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به راه‌های درمان سرطان غدد بزاقی گفت: درصورتی که تومور درغدد بزاقی بناگوشی باشد، درصورت رشد به عصب این منطقه آسیب رسانده و فلج شدن یکطرفه صورت را به همراه دارد؛ به همین سبب درمان بموقع بسیار حائز اهمیت است. به گزارش همشهری،  این عضو هیأت علمی در ادامه افزود: هر چند که تومورهای غدد بزاقی در میان تومورهای سایر قسمت‌های بدن شیوع چندانی ندارند ولی در سرطان‌های حوزه سر و گردن شایع هستند. وی افزود: غدد بزاقی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند که غدد اصلی شامل غدد بناگوشی، تحت فکی و زیر زبانی هستند و غدد فرعی در کل حفره دهان، بینی، سینوس، حلق، کام نرم، سخت، حنجره و...

قرار دارند که غدد اصلی تومورهای آنها بیشتر خوش‌خیم بوده ولی غدد فرعی بیشتر بدخیم‌ها را به‌خود اختصاص می‌دهند. این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه سرطان‌های غدد بزاقی اکثرا بدون علامت هستند، گفت: این تومورها در نقطه‌ای رشد کرده و آهسته بزرگ‌تر می‌شوند و از آنجایی که درد خاصی ندارند فرد زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که ضایعه بزرگ شده است. همچنین‌ تومورهای بزاقی زمانی که رشد کنند خود یا درون آنها ممکن است به بافت‌های مجاور ازجمله اعصاب حرکتی و حسی آسیب برسانند، بنابراین تشخیص بموقع این بیماری و درمان آن حائز اهمیت است. وی بیان داشت: درمان اصلی این سرطان هم در موارد خوش‌خیم و هم بدخیم جراحی است و در کنار آن روش‌هایی استفاده می‌شود.

البته نوترون و پروتون‌ رادیوتراپی هم در برخی کشورها برای درمان این بیماران استفاده می‌شود که در کشور ما این تکنولوژی وجود ندارد. شیمی‌درمانی جایگاه خاصی در درمان سرطان غدد بزاقی نداشته و گاهی فقط به‌عنوان درمان تکمیلی در کنار رادیوتراپی به‌کار می‌رود. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه بروز این سرطان در زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد و عامل اصلی آن به‌جز در موارد خاص مشخص نیست، عنوان کرد: به‌طور کلی ترس از جراحی با احتمال آسیب به عصب باعث تأخیر درمان و افزایش عوارض احتمالی خواهد شد و باید اذعان کرد که این عوارض در دستان جراح متبحر بسیار نادر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید