• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38513
+
-

مشکلات شهر کوچک میوه و‌ تره‌بار

میدان بار محمدشهر کرج با وجود 181 غرفه، از میادین اصلی توزیع میوه به سراسر کشور است

در شهر
مشکلات شهر کوچک میوه و‌ تره‌بار

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار: 

میادین میوه و تره‌بار با وجود ظاهر شلوغ، دوست‌داشتنی هستند. فرقی ندارد صبح بروید یا ظهر و بعد‌از‌ظهر، همیشه شلوغ و پر از رنگ است. میوه‌های تازه‌ای که به آدم چشمک ‌می‌زنند؛ وانت‌هایی که جلو غرفه‌ها ایستاده‌اند و کارگرانی که به سرعت سبد‌های میوه‌ را جابه‌جا ‌می‌کنند. میدان‌ مرکزی میوه و تره‌بار محمد‌شهر یکی از مهم‌ترین ‌ میادین البرز است که از بدو تاسیس با مشکلاتی نیز همراه بوده است. صبح یک روز پاییزی برای تهیه گزارش به این بازار سری زدیم تا هم از نزدیک فعالیت آن را ببینیم و هم پای درددل کاسبان بنشینیم. وارد بازار که ‌می‌شویم اولین چیزی که با آن مواجه ‌می‌شویم ترافیک است و صف شلوغ وانت‌بارها و کامیون‌هایی که منتظرند تا نوبتشان شود و بارهایشان را تخلیه کنند و کارگرانی که چند سبد پر از بار را طوری  بلند می‌کنند و ‌می‌برند که انگار پر از کاه است.


کار ما زمان ندارد

یکی از حجره‌داران قدیمی میدان درباره وضعیت کار خود ‌می‌گوید: کار ما وقت نمی‌شناسد. از صبح تا شب مشغول به کار هستیم. در واقع شبانه‌روزی کار ‌می‌کنیم. زمان اوج کارمان هم 12 شب به بعد است.
«اصغر تقوی» می‌افزاید: با وجود این‌که از شب تا صبح سرپا هستیم اما سختی کار نداریم و خواستار این هستیم که به این موضوع رسیدگی شود.


معضلی به نام زباله

زباله از اصلی‌ترین مشکلات و دردسرهای میادین میوه و تره‌بار است. با توجه به تنوع محصولات غرفه‌های فروش، ضایعات ناشی از جابه‌جایی میوه‌ها و سبزی‌ها، بسیار متنوع و متفاوت است که اگر به درستی جمع‌آوری نشود، مشکلات بسیاری به دنبال خواهد داشت. یکی از حجره‌داران با بیان این‌که جمع‌آوری زباله در میدان به خوبی انجام نمی‌شود، ‌می‌گوید: با توجه به این‌که آسفالت اینجا هم مناسب نیست، بارش برف و باران گل و لای و زباله نیز وضعیت را بسیار نامناسب ‌می‌کند. تابستان‌ها نیز به علت بوی تعفن زباله ‌نمی‌شود نفس کشید.

«عباس محمدی» ادامه ‌می‌دهد: البته این‌گونه نیست که اصلا زباله‌ها ‌جمع نشود، اما با توجه به حجم زباله یکی دو نفر جوابگو نیست. با توجه به میزان اجاره و مالیاتی که ‌می‌دهیم توقع داریم امکانات رفاهی و خدماتی در حد قابل قبولی باشد.
وی بحران آب را یکی دیگر از معضلات میدان می‌داند و اضافه می‌کند: لوله‌کشی آب برای سال‌های قبل است و آب چاه قابل شرب نیست.


تاثیر تورم بر بازار میوه و تره‌بار

یکی دیگر از کاسبان از تورم بازار شکایت دارد و ‌می‌گوید: با تورم اخیر کاسبی بسیار ضعیف شده و هزینه سبد و کرایه جعبه‌ها ‌بالا رفته است و ماشین‌دارها بار ‌نمی‌آورند. مردم هم دیگر مانند گذشته قدرت خرید ندارند.
«اکبر لطفی» ‌می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات به نبود برنامه‌ریزی درخصوص تولید محصولات کشاورزی بازمی‌گردد. گاهی با افزیش ورود سیب به میدان روبه‌رو هستیم؛ گاهی حجره‌ها به مقدار زیادی سیب برای فروش دارند و گاهی اصلا سیب در بازار وجود ندارد.


 17  ساعت کار با حقوق 80 هزار تومانی

«محمد حاجی‌زاده» یکی از کارگران میدان است و با وجود این‌که 23 سال بیشتر ندارد، اما دست‌هایش پینه بسته و صورتش آفتاب سوخته شده است. از او که زیر باران مشغول خالی کردن سبدهای پرتقال از روی کامیون است، درباره وضعیت کارش ‌می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: او و بیشتر کارگران با وجود کارهای سنگینی که انجام ‌می‌دهند، حقوق ثابت ندارند و به طور روزمزد یا انعامی کار ‌می‌کنند؛ مثلا در شرایط خیلی خوب از صبح تا شب 80 هزار تومان کار می‌کنیم. اکثر کارگرها هم یا افغان هستند و یا از شهرستان دور برای کار آمده‌اند. وی با اشاره به سختی‌های کارش ادامه ‌می‌دهد: باید بگویم که 17 ساعت کار برای من که اکنون جوان هستم عواقب شدیدی دارد. ممکن است که من 10 سال آینده به‌دلیل فشار کار خانه‌نشین شوم و قادر نباشم کاری بکنم.


میدان مرکزی محمدشهر، تامین‌کننده نیاز استان
 
رئیس اتحادیه بارفروشان کرج ‌می‌گوید: میدان بار کرج که در جاده محمدشهر واقع شده و دارای 181 غرفه است، یکی از میادین اصلی و مهم توزیع میوه به سراسر کشور است.

«سیف‌الله عسکرخانی» ‌می‌افزاید: در هر یک از حجره‌های میدان حدود 3 تا 4 نفر مشغول کارند؛ به این ترتیب حدود 600 نفر به صورت شبانه‌روزی در میدان مرکزی مشغول فعالیتند. با توجه به این‌که ساعت شروع به کار میدان بار کرج 1 نیمه‌شب است، یکی از فعال‌ترین بخش‌های اقتصادی استان به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: اغلب، در 6 ماه نخست سال، میوه‌های موجود در میدان بار کرج تولید باغات استان هستند و در 6 ماه دوم سال از سایر استان‌ها ‌به‌خصوص شهرهای جنوبی مانند بندرعباس و دزفول. بیش از 80 درصد نیاز استان از همین جا تامین ‌می‌شود و حتی به سراسر کشور هم ‌می‌رود.

عسکرخانی درباره مشکلات میدان ‌می‌گوید: ترافیک از عمده معضلات میدان مرکزی است و با توجه به حجم ورود و خروج کامیون‌ها  و وانت‌بارها با کمک راهور سعی شده برطرف شود. در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم ضمن تعاملاتی که با شهرداری داشته‌ایم، اقداماتی مانند ترمیم و ساخت چاه آب، آسفالت و بهبود محل تردد وسایل نقلیه باربری، ایجاد فضای سبز را انجام دهیم، هرچند هنوز مشکلاتی وجود دارد.
وی ‌می‌افزاید: غرفه‌هایی که خالی مانده‌اند مشکلات بسیاری به‌ وجود آورده‌اند زیرا افراد معتاد و بی‌خانمان در این غرفه‌ها سکونت می‌کنند.
رئیس اتحادیه بارفروشان ‌می‌افزاید: نیروی انتظامی ‌ به علت کمبود نیرو مجبور است از نیروی شیفتی استفاده کند که مبلغ قرارداد بالاست و برای این‌که 2 مامور در شب برای گشت‌زنی به میدان بیایند، 70 میلیون تومان لازم است که پرداخت آن از عهده ما خارج است.


مشکلات غرفه‌های خالی

یکی از حجره‌داران میدان میوه و تره‌بار محمدشهر  ‌می‌گوید: در کنار حسینیه میدان میوه و تره‌بار 38 غرفه است که از زمان ساخت خالی مانده و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است. 
«مالک اشترخواهی» که بازرس اتحادیه و میدان نیز هست، ادامه ‌می‌دهد: این غرفه‌ها ‌سال‌های قبل توسط هیات امنای وقت ساخته و واگذار شد اما به دلایلی از جمله نبود کاروکاسبی خالی مانده و راه نیفتاده است.
وی ادامه ‌می‌دهد: حالا این غرفه‌ها به محلی برای تجمع معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌ها تبدیل شده که مشکلات بسیاری در پی داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید