• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3821
+
-

حمایت دولت؛سکوی توسعه بازار سرمایه

محمودرضا خواجه‌نصیری|مدیرعامل تأمین سرمایه:

تمدنتوجه ویژه دولت به نقش بازار سرمایه نقطه عطفی برای اثرگذاری هرچه بیشتر این بازار در چرخه اقتصاد ایران است. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بانک‌ها بیشترین تأثیر را در اقتصاد ایران به‌عنوان یک نهاد مالی داشته‌اند، چرخش نگاه‌ها به سمت بورس نوید روزهای بهتر برای این بازار را به همراه دارد.

در سال‌های اخیر به وضوح دیده شده بانک‌ها و ابزارهای موجود در بازار پول نتوانسته‌اند سامان چندانی به اقتصاد بدهند. درحالی‌که از سوی دیگر رویکرد بین‌المللی درخصوص تجهیز و تخصیص منابع و سرمایه از طریق بورس، ادعای کارآمدی استفاده از بازار سرمایه، برای توسعه اقتصادی و تأمین مالی صنایع را محرز کرده است. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی، اقتصاد ایران برای فاصله گرفتن از بحران‌های مالی، راهی جز توجه هرچه بیشتر به بازار سرمایه ندارد؛ زیرا بازار سرمایه از جهات بسیاری با مزیت‌های قابل‌توجهی همراه است. نخستین مزیت این بازار، شفافیت قابل توجه آن است. در تمام دنیا بورس به واسطه انتشار کامل صورت‌های مالی شرکت‌ها از شفافیت بالایی برخوردار است. کاهش هزینه تأمین مالی دومین مزیت حائز اهمیت این بازار است. از سوی دیگر استفاده بیشتر از ابزارهای بازار سرمایه در اقتصاد می‌تواند نقش بانک‌ها را در تأمین مالی که به کاهش شفافیت و افزایش هزینه منجر می‌شود، به حداقل برساند.

متأسفانه در سال‌های اخیر همواره نگاه مدیران اقتصاد کشور به سمت بازار پول بوده و برمبنای همین رویکرد بازار سرمایه نتوانسته نقش خود را در اقتصاد به خوبی ایفا کند. بازگشت اقتصاد به ریل اصلی و بهره‌گیری درست از ابزارهای مالی بورس علاوه بر تلاش فعالان بازار سرمایه به حمایت جدی دولت نیاز دارد. سخنان روز دوشنبه رئیس‌جمهوری در جمع مدیران وزارت اقتصاد و حمایت ایشان از بازار سرمایه در چنین فضایی حائز اهمیت است. رئیس‌جمهوری بازارسرمایه را به‌عنوان یک ابزار مناسب و جایگزین بازار پول برای تأمین مالی اقتصاد معرفی کرد. همین حمایت کافی است تا بازار سرمایه بتواند به نقش مهم خود در اقتصاد برسد. البته طبیعی است که پس از سخنان رئیس‌جمهوری به اجرای دقیق اظهارات ایشان در وزارتخانه‌های اقتصادی و همچنین دستگاه‌های پولی و مالی نیاز داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید