• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123534
+
-

تا انتخابات/ سرمایه اجتماعی دولت‌ها تنزل یافته

محمدرضا تاجیک، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی و از تئوریسین‌های جریان اصلاحات در گفت‌وگو با ایسنا درباره ماهیت دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از دولت‌ها به یک معنای عامیانه در نقش «گنده‌لات‌ها» بروز و ظهور می‌کنند و نه براساس دانش، تجربه و کارآمدی، بلکه براساس مناسبات قدرت بر سر کار می‌آیند و چون دانش و تجربه لازم را ندارند به شکل دیگری می‌خواهند مدیریت خود را جاری کنند که در نتیجه شکاف، نارضامندی و ناکارآمدی را عمیق‌تر می‌کنند. تاجیک با اشاره به تنزل بی‌سابقه سرمایه اجتماعی دولت افزود: این مسئله سایه سنگین خود را بر انتخابات آتی می‌اندازد و مسئله این است که سرمایه اجتماعی قابل ریکاوری شدن هست؟ و دولتی خواهیم داشت که با کارآمدی خود سرمایه اجتماعی از دست رفته را بازمی‌گرداند یا به سمت انتخاباتی با مشارکت حداقلی می‌رویم و دولت‌هایی که سر کار می‌آیند متکی به رأی حداقلی خواهند بود؟

  انتخاب اصولگرایان؛ رئیسی یا قالیباف؟
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه طی سخنانی در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها درباره نامزد مورد اجماع اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری1400 گفت: در مورد حضور همزمان آقای قالیباف و آقای رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری باید بگوییم که شورای وحدت از الان در این زمینه اعلام نظر نمی‌کند بلکه اعلام نظر به پس از تأیید صلاحیت‌ها خواهد رسید. به گزارش ایسنا، وی افزود: درصورتی که هردوی این افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کنند ما باید ببینیم کدامیک بیش از دیگری به درد گام دوم انقلاب می‌خورد.

  شرایط استثنایی کاندیداتوری سران قوا
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کاندیداتوری احتمالی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف و در پاسخ به سؤال خبرآنلاین مبنی‌بر اینکه آیا کاندیداتوری این دو فرد موجب نخواهد شد از کار اصلی خود باز بمانند؟ گفت: چون اینها نمی‌خواهند خود را از طریق کار دیگری جا بیندازند. اگر کار خودشان را خوب انجام بدهند از عهده جا انداختن خود بر می‌آیند. قانون استعفای شش‌ماه قبل از نامزد شدن در مورد نمایندگان استثناست. این قهری است. آقای رئیس‌جمهور که پشت تریبون و یا در تلویزیون ظاهر می‌شود تبلیغ حساب می‌شود. می‌توان گفت آقای روحانی را نشان ندهند؟! چون دیده می‌شوند طبیعی است که این امتیاز برای سران قوا در مقایسه با رقبای آنهاست.

  با آمدن رئیسی، دیگران نمی‌آیند
احمد سالک از چهره‌های سیاسی اصولگرا درباره سناریوی انتخاباتی اصولگرایان برای رقابت سیاسی سال1400 به نامه نیوز درباره اجماع اصولگرایان روی نام سیدابراهیم رئیسی گفت: اگر آقای رئیسی بیاید حتما محور وحدت است و بسیاری دیگر نخواهند آمد. در واقع یک وحدت رویه و عمل روی حمایت از آقای رئیسی شکل می‌گیرد که فرصت خیلی خوبی خواهد بود. البته قوه قضاییه هم جایگاه مهمی است و باید دید آقای رئیسی در فرصتی که وجود دارد چه تصمیمی می‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید