• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38140
+
-

معابر ناهموار سنندج

شهروندان معتقدند ‌دستگاه‎های خدمت‎رسان پس از‌کنده‎کاری،‎ معابر را به حال خود رها می‎کنند

شهری
معابر ناهموار سنندج

روزیتا قادری |  سنندج- خبرنگار:

این روزها یکی از گلایه‌ها و دغدغه‌های شهروندان سنندجی از چاله‌ها و ناهمواری‌های معابر شهر است. آن هم نه به دلیل آسفالت نشدن کوچه‌ها و خیابان‎ها، بلکه به دلیل حفاری‌هایی که دستگاه‎های خدمات‌رسان مانند شرکت مخابرات و آبفای شهری برای انتقال خطوط یا ترمیم شکستگی لوله‎های آب و گرفتگی فاضلاب انجام می‎دهند. معابر روزها و حتی ماه‎ها در این وضعیت باقی می‌مانند و همین مساله ‌گلایه شهروندان را به دنبال داشته است. 


چاله های بسیار شهر 

یکی از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: وجود چاله‌ها شایسته شهر سنندج نیست، چراکه آبگرفتگی‌ها مشکلات و معضلات فراوانی ایجاد کرده است. ناهمواری‌های سطح خیابان‎ها و معابر سنندج نیازمند توجه بیشتر مدیریت حوزه شهری و دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسان است.  «جمشید رضایی» عنوان می‎کند: یکی از مهم‎ترین ویژگی‎هایی که یک شهر را از سایر شهرها متمایز می‎کند و تاثیر زیادی در منظر شهری دارد، آسفالت یکدست، اصولی و مناسب خیابان‎های آن است، اما وجود چاله‎های عمیق رها شده در اکثر خیابان‎های شهر، کوچه‌ها، شهرک‎ها و کمربندی‎ها باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای عابران به‌ویژه رانندگان وسایل
نقلیه می‎شود.  وی بیان می‎کند: بسیاری از دستگاه‎های خدمت‎رسان با کنده‎کاری‎ معابر حفره‎های عمیق یا برجسته ایجاد  و آن را به حال خود رها می‎کنند. این در حالی است که شهروندان سال‎ها برای آسفالت همان قسمت از کوچه و خیابان‎ به دفعات به شهرداری مراجعه می‎کنند. 


تخریب معابر و پیاده‌روها 

یکی دیگر از شهروندان سنندجی می‎گوید: برخی از شرکت‌های خدمت‎رسان مانند آب و فاضلاب شهری یا مخابرات برای ارائه خدمات خود و کانال‌کشی-که کار بسیار شایسته‎ای هم انجام می‌دهند- کوچه‎ها، معابر و پیاده‌روها را تخریب می‎کنند، اما در برخی موارد که ترمیم و بازسازی هم می‌شود، لکه‎گیری‎ها از لحاظ کیفیت و زیباسازی مطلوب و شایسته مردم نیست. 


‌توافق دستگاه‌ها 

«محمد سیف‌پناهی» بیان می‎کند: آسفالت معابر در سنندج قربانی ناهماهنگی و بی‌تدبیری دستگاه‌های مختلف شده است. ظاهرا طبق آخرین توافقات صورت گرفته میان دستگاه‌ها، مقرر شده هر سازمانی که چاله‌ و کانالی را می‎کند، با هزینه و مسئولیت خودش معبر را ترمیم کند تا در این میان طرف‌حساب شهروندان فقط شهرداری نباشد. 

وی در ادامه می‎افزاید: در بسیاری از موارد، به‌ویژه در فصل‌هایی که بارندگی داریم و گل‌ولای بسیاری ایجاد می‌شود، چاله‌وچوله‌ها مشکل‌ساز است و عبور و مرور را برای شهروندان سخت می‎کند. حتی وقتی محل چاله و کانال را نیز ترمیم می‌کنند، به دست‌انداز تبدیل می‌شود. در بسیاری از معابر هنوز چند ماه از اتمام آسفالت توسط شهرداری نگذشته است که برخی سازمان‎های خدمت‎رسان برای اجرای پروژه‎های خود دوباره آن را تخریب می‎کنند. 

این شهروند سنندجی می‌گوید: این روزها رانندگان نیز از خرابی آسفالت‌ ترمیم شده سطح شهر به ستوه آمده‌اند، چراکه خرابی و چاله‌های معابر اصلی و فرعی شهر برای رانندگان خودروها پرهزینه است و با چند بار حرکت در این معابر باید برای جلوبندی خودرو راهی تعمیرگاه شوند. خرابی آسفالت تنها برای خودروها پرهزینه نیست بلکه معلولان و افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند نیز در رنج و دشواری هستند.


ترمیم سریع حفاری‎های ناشی از شکستگی لوله‎های آبفا  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان با اشاره به گلایه‌های شهروندان در مورد تعیین تکلیف و ترمیم سریع حفاری‎های ناشی از شکستگی لوله‎های آبفا در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‎کند: با توجه به این‌که لوله‎های آب و فاضلاب زیر زمین قرار دارند، لذا بدیهی است در صورت حادثه، تعمیرات و احداث خط لوله عموما حفاری شود. در محدوده شهرها نیز تاسیسات آب و فاضلاب در معابر قرار می‎گیرند، لذا تخریب این معابر امری اجتناب‎ناپذیر است.  

«محمدحسین محمدی» عنوان می‎کند: شرکت آب و فاضلاب شهری با هماهنگی شهرداری‌ها مجوز حفاری را می‌گیرد و پس از عملیات «احداث یا رفع حادثه» محل حفاری را پر و مرمت می‌کند و نخاله‌های باقیمانده را جمع‌آوری می‌کند. سپس با حضور نماینده شهرداری نوع، مساحت و ضخامت پوشش معبر و هزینه آن صورت‌جلسه و به منظور مرمت و بازسازی تحویل شهرداری می‌شود. بنابراین هزینه‌های مربوطه بر عهده شهرداری‌ها تهاتر می‌شود.  وی در ادامه به وظیفه شهرداری در این زمینه اشاره می‌کند و می‎افزاید: به استناد مفاد بند 62 ماده 22قانون شهرداری‌ها ساختن خیابان‎ها و آسفالت کردن سواره‌روها، پیاده‌روهای معابر، کوچه‌های عمومی، انهار و جدول‌های طرفین و... بر عهده شهرداری هر محل است، لذا به استناد مفاد ماده مذکور و نیز تخصص و امکانات شهرداری‌ها در بازسازی و مرمت نوارهای حفاری معابر، شهرداری محل بر اساس دستورالعمل‌های نظام فنی و اجرایی شهرداری‌های کشور اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید