معابر ناهموار سنندج
شهروندان معتقدند دستگاههای خدمترسان پس ازکندهکاری، معابر را به حال خود رها میکنند
روزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:
این روزها یکی از گلایهها و دغدغههای شهروندان سنندجی از چالهها و ناهمواریهای معابر شهر است. آن هم نه به دلیل آسفالت نشدن کوچهها و خیابانها، بلکه به دلیل حفاریهایی که دستگاههای خدماترسان مانند شرکت مخابرات و آبفای شهری برای انتقال خطوط یا ترمیم شکستگی لولههای آب و گرفتگی فاضلاب انجام میدهند. معابر روزها و حتی ماهها در این وضعیت باقی میمانند و همین مساله گلایه شهروندان را به دنبال داشته است.
چاله های بسیار شهر
یکی از شهروندان سنندجی در گفتوگو با همشهری میگوید: وجود چالهها شایسته شهر سنندج نیست، چراکه آبگرفتگیها مشکلات و معضلات فراوانی ایجاد کرده است. ناهمواریهای سطح خیابانها و معابر سنندج نیازمند توجه بیشتر مدیریت حوزه شهری و دیگر دستگاههای خدمترسان است. «جمشید رضایی» عنوان میکند: یکی از مهمترین ویژگیهایی که یک شهر را از سایر شهرها متمایز میکند و تاثیر زیادی در منظر شهری دارد، آسفالت یکدست، اصولی و مناسب خیابانهای آن است، اما وجود چالههای عمیق رها شده در اکثر خیابانهای شهر، کوچهها، شهرکها و کمربندیها باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای عابران بهویژه رانندگان وسایل
نقلیه میشود. وی بیان میکند: بسیاری از دستگاههای خدمترسان با کندهکاری معابر حفرههای عمیق یا برجسته ایجاد و آن را به حال خود رها میکنند. این در حالی است که شهروندان سالها برای آسفالت همان قسمت از کوچه و خیابان به دفعات به شهرداری مراجعه میکنند.
تخریب معابر و پیادهروها
یکی دیگر از شهروندان سنندجی میگوید: برخی از شرکتهای خدمترسان مانند آب و فاضلاب شهری یا مخابرات برای ارائه خدمات خود و کانالکشی-که کار بسیار شایستهای هم انجام میدهند- کوچهها، معابر و پیادهروها را تخریب میکنند، اما در برخی موارد که ترمیم و بازسازی هم میشود، لکهگیریها از لحاظ کیفیت و زیباسازی مطلوب و شایسته مردم نیست.
توافق دستگاهها
«محمد سیفپناهی» بیان میکند: آسفالت معابر در سنندج قربانی ناهماهنگی و بیتدبیری دستگاههای مختلف شده است. ظاهرا طبق آخرین توافقات صورت گرفته میان دستگاهها، مقرر شده هر سازمانی که چاله و کانالی را میکند، با هزینه و مسئولیت خودش معبر را ترمیم کند تا در این میان طرفحساب شهروندان فقط شهرداری نباشد.
وی در ادامه میافزاید: در بسیاری از موارد، بهویژه در فصلهایی که بارندگی داریم و گلولای بسیاری ایجاد میشود، چالهوچولهها مشکلساز است و عبور و مرور را برای شهروندان سخت میکند. حتی وقتی محل چاله و کانال را نیز ترمیم میکنند، به دستانداز تبدیل میشود. در بسیاری از معابر هنوز چند ماه از اتمام آسفالت توسط شهرداری نگذشته است که برخی سازمانهای خدمترسان برای اجرای پروژههای خود دوباره آن را تخریب میکنند.
این شهروند سنندجی میگوید: این روزها رانندگان نیز از خرابی آسفالت ترمیم شده سطح شهر به ستوه آمدهاند، چراکه خرابی و چالههای معابر اصلی و فرعی شهر برای رانندگان خودروها پرهزینه است و با چند بار حرکت در این معابر باید برای جلوبندی خودرو راهی تعمیرگاه شوند. خرابی آسفالت تنها برای خودروها پرهزینه نیست بلکه معلولان و افرادی که از ویلچر استفاده میکنند نیز در رنج و دشواری هستند.
ترمیم سریع حفاریهای ناشی از شکستگی لولههای آبفا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان با اشاره به گلایههای شهروندان در مورد تعیین تکلیف و ترمیم سریع حفاریهای ناشی از شکستگی لولههای آبفا در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: با توجه به اینکه لولههای آب و فاضلاب زیر زمین قرار دارند، لذا بدیهی است در صورت حادثه، تعمیرات و احداث خط لوله عموما حفاری شود. در محدوده شهرها نیز تاسیسات آب و فاضلاب در معابر قرار میگیرند، لذا تخریب این معابر امری اجتنابناپذیر است.
«محمدحسین محمدی» عنوان میکند: شرکت آب و فاضلاب شهری با هماهنگی شهرداریها مجوز حفاری را میگیرد و پس از عملیات «احداث یا رفع حادثه» محل حفاری را پر و مرمت میکند و نخالههای باقیمانده را جمعآوری میکند. سپس با حضور نماینده شهرداری نوع، مساحت و ضخامت پوشش معبر و هزینه آن صورتجلسه و به منظور مرمت و بازسازی تحویل شهرداری میشود. بنابراین هزینههای مربوطه بر عهده شهرداریها تهاتر میشود. وی در ادامه به وظیفه شهرداری در این زمینه اشاره میکند و میافزاید: به استناد مفاد بند 62 ماده 22قانون شهرداریها ساختن خیابانها و آسفالت کردن سوارهروها، پیادهروهای معابر، کوچههای عمومی، انهار و جدولهای طرفین و... بر عهده شهرداری هر محل است، لذا به استناد مفاد ماده مذکور و نیز تخصص و امکانات شهرداریها در بازسازی و مرمت نوارهای حفاری معابر، شهرداری محل بر اساس دستورالعملهای نظام فنی و اجرایی شهرداریهای کشور اقدامات لازم را انجام میدهند.