• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38135
+
-

کاهش 4 درصدی آمار سزارین در ایلام

زایمان طبیعی در تمام بیمارستان‌های دولتی ایلام رایگان است

سلامت
کاهش 4 درصدی آمار سزارین در ایلام

مریم نظری|  ایلام –خبرنگار:


در اروپا زایمان با روش سزارین 10 تا 30 درصد زایمان‌ها را شامل می‌شود اما در کشور ما زایمان به این روش در مقایسه با زایمان طبیعی رشد چشمگیری دارد. طبق آمارهای موجود40 تا 60 درصد زایمان‌ها در ایران با روش سزارین صورت می‌گیرد که از آمار استاندارد جهانی بسیار بالاتر است.

در استان ایلام آمار سزارین طی سال جاری کاهش 4 درصدی داشته است. این آمار را مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرده‌اند و تاکید دارند که با آشناسازی مادران با مزیت‌های زایمان طبیعی، شاهد افزایش این درصد و کاهش بیشتر آمار سزارین خواهیم بود.


تضمین سلامت مادر و فرزند با زایمان طبیعی 

کارشناس ارشد مامایی به همشهری می‌گوید: امروز ثابت شده است که زایمان طبیعی، در صورت عدم بروز خطر جدی، بر سزارین ارجحیت دارد و عوارض کمتری را پس از زایمان به مادر تحمیل می‌کند.«مبینا رشیدی» می‌افزاید: با وجود این ارجحیت، متاسفانه همچنان آمار سزارین در کشور رو به افزایش است و عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نیز روحیه مادران امروز در آن دخیل است.  

وی بیان می‌کند: زایمان به شیوه طبیعی سلامت مادر و کودک را افزایش می‌دهد در حالی که سزارین، به‌ویژه در مورد فرزند اول، علاوه بر این‌که موجب می‌شود فرزندان دیگر هم به این روش متولد شوند، عوارضی هم برای مادر و فرزند دارد.


مزیت‌های زایمان طبیعی

این کارشناس ارشد مامایی با بیان این‌که تمام روش‌های زایمان بی‌درد که این روزها در دنیا رایج شده است، در اکثر مراکز ایران یا اجرا نمی‌شود یا ناقص اجرا می‌شود، تاکید می‌کند: درد زایمان یکی از دردهای بسیار شدید است و برای کاهش آن در دنیا از روش‌هایی چون یوگا، لاماز، تنفس صحیح، طب سوزنی، زایمان در آب و زایمان اپیدورال یا بی‌حسی از کمر استفاده می‌شود. متاسفانه بیشتر این روش‌ها خیلی محدود و تنها در برخی از بیمارستان‌های کشور به کار گرفته می‌شوند.

رشیدی می‌گوید: عوارض زایمان طبیعی یک‌سوم سزارین و دوره نقاهتش خیلی کمتر است و در آن از ماده بیهوشی استفاده نمی‌شود. نوزادی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آید، ریه‌هایش خالی است و احتمال ابتلای او به مشکل تنفسی گذرای نوزادی کمتر است. به گفته وی، نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، خیلی هوشیارترند و کمتر به اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند و زیر دستگاه مراقبت ویژه هم نمی‌مانند.


کاهش ابتلا به دیابت با زایمان طبیعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این زمینه می‌گوید: سزارین برای شرایطی است که جان مادر و نوزاد در خطر باشد و برای نجات جان آنان از این روش استفاده می‌شود.
«کریم همتی» می‌افزاید: اما متاسفانه در سال‌های اخیر، برای دوری از درد زایمان، بسیاری از مادران سزارین را انتخاب می‌کنند و این نشان می‌دهد که از عواقب و مضرات آن اطلاعی ندارند.

وی می‌گوید: در زایمان طبیعی جنین به حداکثر تکامل خود می‌رسد، مشکلات تنفسی نوزاد بسیار کمتر است، ارتباط عاطفی بهتری بین مادر و فرزند شکل می‌گیرد و مادران با زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین 20 درصد کمتر به دیابت نوع یک دچار می‌شوند.


انجام زایمان بدون درد در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه به امکان انجام زایمان طبیعی بدون درد در استان اشاره و اظهار می‌کند: این نوع زایمان طبیعی در کشور و استان ما در حال رواج است و برای افزایش آن نیازمند یاری متخصصان زنان و زایمان و بیهوشی در سطح استان هستیم. همتی با اشاره به کاهش 4 درصدی سزارین در استان، آن را موفقیتی بزرگ برای حوزه سلامت عنوان می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه با ترویج زایمان طبیعی، شاهد افزایش میزان گرایش مادران به این نوع زایمان هستیم.وی تاکید می‌کند: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند فرهنگ‌سازی برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش گرایش مادران باردار به سزارین هستیم. در این زمینه رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند به بهترین وجه نقش‌آفرینی کنند.


کاهش 4 درصدی سزارین در استان

همچنین، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام می‌گوید: در نیمه اول امسال شاهد کاهش 4 درصدی آمار سزارین در استان بوده‌ایم که هرچند آمار مطلوب و ایده‌آلی نیست، اما حرکتی رو به جلو محسوب می‌شود. 

«قباد آبانگاه» اظهار می‌کند: از ابتدای امسال در استان ایلام 8/50 درصد زایمان‌ها با روش سزارین و 2/49 درصد آنها به روش طبیعی انجام شده است. امیدواریم با آگاهی دادن به مادران باردار و آموزش در سطح دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، در آینده گرایش به زایمان طبیعی بیشتر شود.

وی می‌افزاید: یکی از برکات طرح تحول نظام سلامت این است که تمامی بیمارستان‌های دولتی ایلام زایمان طبیعی را به صورت رایگان انجام‌ می‌‌دهند. خوشبختانه تمام اتاق‌های زایمان بیمارستان‌های استان بهسازی و تجهیز شده‌اند و در محیطی شکیل پذیرای مادران باردار هستند.آبانگاه می‌گوید: در بخش خصوصی این خدمت با کمترین تعرفه ارائه می‌شود. همچنین آموزش‌های لازم در مراکز بهداشتی، آموزشی و درمانی در حال ارائه است تا گرایش مادران به زایمان طبیعی بیشتر شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید