• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38083
+
-

شناسایی 17 کانون بیماری‌ هاری در یزد

با توجه به شناسایی کانون‌های هاری جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اهمیت دوچندان پیدا کرده است

در شهر
شناسایی 17 کانون بیماری‌ هاری در یزد

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار :

 جان باختن کودک معصومی ‌در میبد در پی حمله سگ‌های ولگرد، خبر تاسف‌بار هفته گذشته استان بود؛ خبری که سوالات بسیاری را درباره مسئولیت دستگاه‌های مختلف برای تکرار نشدن این گونه حوادثِ به وجود آورد. در همین بین نامه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی یزد در فضای مجازی منتشر شد که کانون‌های‌هاری در دو طرف شهر یزد شناسایی شده است به این ترتیب نگرانی درباره حمله سگ‌های ولگرد به مردم استان تشدید شد. 

در این نامه عنوان شده است که با توجه به شناسایی صورت گرفته، احتمال‌هار بودن بقیه سگ‌هاو خطر بالقوه انتقال بیماری‌هاری به انسان و به دنبال آن احتمال مرگ صد درصدی ناشی از بیماری‌هاری در انسان وجود دارد و مردم هر گونه حیوان گزیدگی را جدی بگیرند. از سویی مدیر کل دامپزشکی استان از شناسایی 17 کانون بیماری هاری در استان از اسفندماه سال گذشته تا کنون خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که این آمار در تاریخ دامپزشکی استان یزد بی سابقه بوده است. 

در سال های قبل چند سال یکبار یک تا 2 کانون هاری شناسایی می‌شد اما این روزها شاهد رشد چشمگیر بیماری هاری در استان هستیم. ویروس هاری از حیوانات وحشی که به دنبال غذا به حاشیه شهرها نزدیک می‌شوند به سگ های ولگرد منتقل می‌شود و سگ‌هانیز ناقل این بیماری به یکدیگر یا سایر حیوانات از جمله گربه و روباه هستند و در صورت گزیدگی انسان را نیز آلوده کرده و به مرگ می‌کشانند.


نگرانی شهروندان

یکی از شهروندان یزدی ساکن شهرک مهرآوران با اشاره به خطرات ناشی از پرسه زدن سگ‌های ولگرد در یزد می‌گوید: خبر حمله سگ‌های ولگرد به کودکی در میبد خطرناک بودن حضور سگ‌های ولگرد را در استان نشان می‌دهد و زمانی هم که خبرهایی در مورد شیوع هاری به آن اضافه می‌شود، ترس شهروندان از حضور سگ‌های ولگرد در شهرهای استان صد چندان می‌شود.

«لیلا پورمقدس» ادامه می‌دهد: در برخی از محله‌های یزد به‌ویژه محله‌های حاشیه جاده کنارگذر، نه‌تنها سگ‌ها به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند، بلکه حتی در مواردی روباه نیز دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که آنها هر لحظه به زندگی شهری نزدیک‌تر می‌شوند.
وی می‌افزاید: درست است که انتقاداتی متوجه کشتن سگ‌های ولگرد مطرح است، اما این‌که آمار آنها رو به افزایش است و خطراتی را متوجه جان انسان‌ها کرده‌اند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر جمعیت سگ‌ها به این منوال افزایش یابد و برای جمع‌آوری آنها اقدامی‌ صورت نگیرد، بحرانی جدی در شهرهای استان به‌ویژه شهر یزد ایجاد خواهد شد. این شهروند می‌گوید: خانواده‌ها بیم جان کودکان به‌ویژه دانش‌آموزان را در ساعات اولیه صبح برای رفتن به مدرسه دارند و انتظار می‌رود مسئولان زودتر برای این معضل چاره‌اندیشی کنند. قطعا سگ‌های‌ هار وحشی‌تر می‌شوند و خطرات حمله آنها به انسان که سرانجامی ‌جز مرگ ندارد نیز بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان یزدی به نگرانی مردم از انتشار اخبار مبنی بر شناسایی سگ‌های ‌هار در اطراف یزد اشاره می‌کند و می‌افزاید: اقدامات برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بسیار کمرنگ است و حتی برخی از سگ‌ها به‌راحتی در کنار منازل مسکونی در زمین‌های رهاشده می‌مانند و تولید مثل می‌کنند. «حبیب توسلی» ادامه می‌دهد: شاید تا پیش از این آمار حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان چندان چشم‌گیر نبود، اما قطعا این حملات افزایش می‌یابد و خطرات آن نیز به‌مراتب بدتر از گازگرفتگی‌های معمولی است. از این رو باید سریع‌تر راه‌حل‌هایی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شناسایی شود. وی می‌افزاید: خطرات حضور حیوان‌ هار در مناطق مختلف شهر بسیار جدی است، به طوری که می‌تواند هر انسان یا حیوان دیگری را نیز آلوده کند. از این رو چالش جدی در استان ایجاد می‌شود و باید راهکاری برای آرام کردن مردم و ساماندهی این وضعیت اندیشیده شود.


بی‌سابقه بودن کانون‌های هاری  

مدیر کل دام‌پزشکی استان با اشاره به بی‌سابقه بودن شناسایی کانون‌های هاری در استان، از شناسایی 17 کانون بیماری هاری  در استان از اسفند سال گذشته تا آبان امسال خبر می‌دهد و می‌افزاید: در سال‌های 94 تا 96 هیچ کانون هاری در استان شناسایی نشد و کانون‌های شناسایی‌شده در سال‌های قبل نیز بسیار محدود بود. «علی‌اکبر حدادزاده» با تاکید بر این‌که شناسایی این تعداد کانون بیماری هاری در طول تاریخ دام‌پزشکی استان یزد بی‌سابقه بوده است از شهروندان می‌خواهد تا هر گونه گازگرفتگی حیوانات مشکوک به ‌هاری را جدی بگیرند و سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی با بیان این‌که این اتفاق به صورت طبیعی در حیات وحش رخ می‌دهد و قابل کنترل نیست می‌گوید: ویروس هاری در طبیعت در بین حیوانات وحشی وجود دارد و منجر به تغییر جمعیت آنها می‌شود. البته تا زمانی که حیوانات وحشی به اطراف شهر نیایند، خطری برای انسان‌ها ندارند. حدادزاده می‌افزاید: اما زمانی که این حیوانات غذا پیدا نمی‌کنند، به حاشیه شهرها می‌آیند و با سگ‌های ولگرد درگیر می‌شوند و آنها را به ویروس هاری  مبتلا می‌کنند. 

به دنبال آن با حضور سگ‌های آلوده در نقاط مختلف شهر، حیوانات دیگر و انسان‌ها نیز با این ویروس درگیر خواهند شد. وی تاکید می‌کند: شایع شدن شیوع بیماری هاری در استان نیز ناشی از نزدیک شدن حیوانات وحشی برای یافتن غذا به دلیل خشکسالی‌های متوالی سال‌های اخیر است.

مدیر کل دام‌پزشکی استان اظهار می‌کند: از سال 94 تا اواخر 96 اصلا کانون بیماری هاری در استان شناسایی نشده است و قبل از آن نیز 2 تا 3 سال یک بار یک کانون شناسایی می‌شد، اما از آخر اسفند 96 تاکنون 17 مورد کانون هاری در استان شناسایی شده است. وی بخشی از این افزایش را ناشی از تشخیص به‌موقع و دقت در برخورد با موارد گازگرفتگی حیوانات از سوی همکاران اداره کل دام‌پزشکی استان می‌داند و می‌افزاید: مردم باید در قبال هر گونه تغییر رفتار مشکوک در حیوانات اعم از سگ یا گربه هوشیار باشند.

حدادزاده از شهروندان می‌خواهد هر گونه گازگرفتگی حیوانات مشکوک به ‌هاری را جدی بگیرند و در صورت بروز هر گونه خراش و گزیدگی از حیوانات حتی حیوانات اهلی باید به‌سرعت یعنی بلافاصله بعد از گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه کنند و محل زخم را به مدت 20دقیقه با آب و صابون بشویند و در صورت لزوم از سرم‌های مخصوص نیز استفاده شود، در غیر این صورت فرد جان خود را از دست خواهد داد. مدیر کل دام‌پزشکی استان تاکید می‌کند: البته وحشی شدن تنها دلیل بر مبتلا بودن به بیماری هاری نیست، به طوری که در برخی موارد حیوانات بعد از گزیدگی به جای وحشی شدن آرام نیز می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: برای مثال، روباه‌ها در صورت‌ هار شدن معمولا آرام می‌شوند و در بسیاری از موارد که گزش اتفاق می‌افتد، روباه بعد از‌ هار شدن آرام می‌شود و زمانی که مردم برای لمس کردن به آنها نزدیک می‌شود، یک‌باره گاز می‌گیرند. از این رو مردم استان نباید به حیوانات وحشی نزدیک شوند. حدادزاده بر لزوم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف شهر تاکید می‌کند و می‌افزاید: با توجه به شناسایی کانون‌های متعدد بیماری هاری در استان جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سوی شهرداری‌ها اهمیت دوچندان پیدا کرده است.


ارتقای دانش جامعه

مدیر کل دام‌پزشکی استان با بیان این‌که یکی از بیماری‌های مشترک دام و انسان شایع در استان هاری است می‌گوید: نقش ارتقای سطح دانش جامعه در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تاثیرگذار است.
«علی‌اکبر حدادزاده» می‌افزاید: البته دام‌پزشکی همواره سعی داشته با اقدامات نظارتی و پیشگیرانه مانند واکسیناسیون مانع شیوع این بیماری‌ها در جامعه شود و امید است که بیماری هاری نیز به‌خوبی در استان کنترل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید