• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38081
+
-

از بیکاری تا صادرات

‌کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه : آیین‌نامه جدید ستاد تسهیل در استان در حال نهایی شدن است

مهمان
از بیکاری تا صادرات

مرضیه قاسمی|‌  کرمانشاه- خبرنگار:


‌رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه مهمان دفتر روزنامه همشهری بود. «کیوان کاشفی» در این نشست ضمن گفت‌وگویی صمیمی پاسخگوی سوالات خبرنگاران همشهری شد. وی در این نشست، نکات جالبی را در مورد نرخ بیکاری در استان و دلیل بالا بودن آن بیان کرد. فضای کسب‌وکار در استان، وضع مسکن و نیز وضعیت مرزهای استان از دیگر مسائلی بود که کاشفی به بررسی آنها پرداخت. 


نگاه منفی مردم کرمانشاه به اشتغال 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ابتدای این نشست با اشاره به این‌که نرخ بیکاری استان را بررسی کرده‌اند، بیان کرد: موضوعی که کرمانشاه را از دیگر سایر استان‌ها متفاوت کرده، مسائل فرهنگی است. دید مردم کرمانشاه در مورد مسائل اشتغال مثبت نیست. به عنوان مثال، فردی اگر کاری هم کند چون آن چیزی که می‌خواهد نیست، باز هم خود را بیکار می‌داند. قبول داریم نرخ بیکاری در استان بالاست، اما نه به‌شدتی که مردم تصور می‌کنند. 


راه‌اندازی مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب‌وکار 

«کیوان کاشفی» با اشاره به اقدامات انجام شده اتاق بازرگانی برای بهبود فضای کسب‌وکار استان اظهار کرد: در حال راه‌اندازی یک مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب‌وکار هستیم و سعی کرده‌ایم بهره‌وری را در این مرکز بالا ببریم.  وی ادامه داد: واحد‌های صنعتی و تجاری اعم از تجارت، خدمات و صنعت را شاخص‌بندی و بررسی می‌کنیم و کلاس‌های آموزشی برایشان می‌گذاریم و بعد جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم. آنهایی را که بهره‌وری بالاتری دارند معرفی می‌کنیم و به آنهایی هم که در سطح پایین‌تری هستند کمک می‌کنیم تا ارتقا یابند. 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: در خود کرمانشاه بخشی را ابداع کرده‌ایم، به این صورت که دستگاه‌های خدمت‌رسان را در جشنواره شرکت می‌دهیم و در ابتدا از بانک‌ها شروع می‌کنیم. یعنی بانک‌ها به صورت داوطلبانه در جشنواره شرکت می‌کنند و به آنها آموزش می‌دهیم و سپس در موردشان نظرسنجی می‌کنیم و پس از آن جشنواره فصلی برگزار و بهترین‌ها را معرفی می‌کنیم. 
 کاشفی ایجاد تکاپو در دستگاه‌های اجرایی را از اهداف برگزاری این جشنواره‌ها عنوان کرد و گفت: با افزایش میزان بهره‌وری، دستگاه‌ها تشویق می‌شوند تا نظارت بیشتری بر مجموعه خود داشته باشند. در تلاشیم از نظر کسب‌وکار جزو 7 استان برتر کشور شویم. 

 این مسئول اضافه کرد: در بخش رقابت‌پذیری در کرمانشاه کار چندانی صورت نگرفته است. ما سعی کرده‌ایم در این جشنواره سطح رقابت‌پذیری واحدهای صنعتی را نیز بالا ببریم تا این واحدها بتوانند با رقبای خود در داخل و خارج از کشور رقابت کنند. امیدواریم با این اقدامات
 بتوانیم در فضای کسب‌وکار تاثیر مثبتی بگذاریم، اما با یکسری مشکلات از جمله کمبود منبع مالی مواجهیم. 


وضع مسکن کرمانشاه خوب نیست 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه به وضعیت مسکن در استان اشاره کرد و گفت: وضع مسکن در کرمانشاه نامناسب است و باید روی آن کار شود. ضوابط و قوانین در زمینه ساخت‌وسازها مربوط به 20 سال پیش است و هیچ تغییری نکرده است. قوانین سخت و دست و پاگیر شهرداری مشکلاتی به وجود آورده است که باید به‌روز شود. ‌ وی افزود: ساختار حوزه‌های اقتصادی زنجیروار است. برای یک اتفاق مثبت باید حلقه‌های زنجیر با هم مرتبط شوند. در حوزه ساختمان هم همین است. شهرداری یکی از این حلقه‌هاست و مسکن و شهرسازی، نظام‌مهندسی یکی دیگر از حلقه‌هاست. کار جمعی در استان ضعیف است. تا زمانی که هماهنگی و خرد جمعی شکل نگیرد، کار در استان بسیار سخت پیش می‌رود. 


نبود حمل مستقیم بار در مرزها 

رئیس اتاق بازرگانی استان در ادامه این گفت‌وگو به وضعیت مرزهای استان نیز پرداخت و گفت: در پرویزخان به لحاظ ساختمانی مشکلی نداریم و استانداردهای لازم در این مرز وجود دارد. اما در بحث محوطه‌ مشکل داریم. محوطه‌ها و بارانداز‌ها هنوز خاکی هستند. به‌تازگی پارکینگی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آنجا احداث شده که نوبت‌دهی راحت‌تر انجام می‌شود.  کاشفی بیان کرد: برای محوطه‌سازی گمرک ایران هم اعتباری اختصاص داده شده است، اما یک مقدار بحث پیمانکار‌ان به درازا کشیده شده است. با این حال در قالب طرح جامع گمرک کار روی این مرز در حال پیگیری است. نداشتن حمل مستقیم به عراق مشکلی است که ما در تجارت با عراق داریم. اگر حمل مستقیم کالاها را داشته باشیم، این‌قدر در مرزها ازدحام نمی‌شود. در مرز مجبوریم مثلا هزار کامیون جنس را دوباره سوار ماشین دیگری کنیم و این مساله کار ما را سخت کرده است، چون این کار به محوطه بیشتری نیاز دارد و ترافیک زیاد می‌شود. امیدواریم در آینده عراق به کنوانسیون تیر ملحق شود.

 وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد عراق دیگر این موانع را نمی‌تواند بگذارد و حمل مستقیم بار خواهیم داشت. اگر عراق خودش را با این ضوابط تطبیق دهد، خیلی از مسائل در مرز حل می‌شود. 

رئیس اتاق بازرگانی استان درباره بی‌ثباتی نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات نیز گفت: تکانه‌های ارزی چیز جدیدی نیست و در ادوار مختلف ما این تجربه‌ها را داشته‌ایم. نظام چند نرخی نظام صادرات ما را درگیر کرده است و تا زمانی که نظام چند نرخی هست، مشکلات هم وجود دارد. هرچه سریع‌تر باید به سمت تک‌نرخی شدن برویم. باید دلار 4200 تومانی از چرخه مبادلاتی ما حذف شود و سامانه نیما بازار اول ما شود. سپس سامانه نیما به قیمت واقعی بازار ما نزدیک‌ شود. اگر به تک‌نرخی برسیم تقریبا همه مشکلات ما در صادرات حل می‌شود. 


‌ پیگیری مشکلات واحدهای صنعتی استان  

«کیوان کاشفی» رئیس اتاق بازرگانی استان‌به واحدهای تولیدی کرمانشاه‌اشاره کرد و گفت: میانگین تعداد واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل ما نزدیک میانگین کشوری است و از این نظر اختلاف چندانی نداریم. برای تقویت واحدها چند کار را باید به موازات هم پیش برد. نخستین مساله بهبود فضای کسب‌وکار در استان است. همه دستگاه‌های اجرایی باید خدمات دهند و قوانین سخت و دست و پاگیر نباشد. 

دومین موضوع، تسهیلات است که بتوانیم تامین نقدینگی کنیم. در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که افتاده، تقریبا تمام واحدهای ما نیازشان سه برابر شده است. مساله بازاریابی و فروش سومین موضوع است.کاشفی اضافه کرد: بسیاری از واحدهای ما در حال حاضر توان پرداخت پول آب و برق و گاز را خود ندارند، چون بازار فروش ندارند. ستاد تسهیل هر هفته جلساتی دارد و آیین‌نامه جدید ستاد تسهیل هم در حال نهایی شدن است. در این آیین‌نامه اختیارات ستاد تسهیل بیشتر شده است و بخشی از منابع مالی را در اختیار این ستاد قرار داده‌اند تا با تشخیص ستاد تسهیل این ستاد بتواند به واحدی که در خطر است، کمک کند. با این حال، این را هم نباید نادیده گرفت که یکسری مشکلات ریشه‌ای در صنعت کشور وجود دارد، به عنوان مثال، از تکنولوژی‌ها استفاده نمی‌شود و در شرایط تحریم کار خیلی سخت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید