• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38086
+
-

رئیس‌جمهور در سفر استانی به آذربایجان غربی :

پای قول خود در مسأله دریاچه ارومیه ایستاده‌ایم

گزارش ویژه
پای قول خود در مسأله دریاچه ارومیه ایستاده‌ایم

رئیس‌جمهور در سفر دیروز خود به آذربایجان غربی بار دیگر بر اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: در مساله دریاچه ارومیه همچنان پای قول خود ایستاده‌ایم.

به گزارش همشهری، حسن روحانی همچنین در جمع پرشور مردم خوی در ورزشگاه شهید چمران این شهر بخش زیادی از سخنرانی خود را به مشکلات اقتصادی مردم اختصاص داد و تصریح کرد: در هیچ شرایطی نخواهیم گذاشت مردم دچار مشکل عمده در تامین کالاهای اساسی شوند.

همچنین همزمان با سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به آذربایجان غربی از مهم‌ترین پروژه عمرانی استان پس از 17 سال بهره‌برداری شد تا سوت قطار در ایستگاه ارومیه در سایه تدبیر دولت امید شنیده شود.  روحانی پس از سخنرانی در ورزشگاه شهید چمران خوی، بیمارستان امام خمینی(ره) خوی را افتتاح کرد. سپس رئیس‌جمهور برای افتتاح قطار ارومیه- مراغه عازم مرکز استان آذربایجان غربی شد و با حضور در ایستگاه قطار این شهر آن را افتتاح کرد.

 دیدار با نخبگان استانی در محل سالن شرکت برق در ارومیه، حضور در جلسه شورای اداری استان و نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر بود.  وزرای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، آموزش‌وپرورش، صمت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و وزیر اطلاعات به همراه معاونان وزرا، رئیس‌جمهور را در سفر به آذربایجان غربی همراهی کردند. 


مردم پاسخ دشمن را در 22 بهمن می‌دهند

رئیس‌جمهور در بدو ورود به آذربایجان غربی در فرودگاه خوی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در ماه ربیع‌الموعود خداوند این توفیق را به من و هیات همراه داد تا میهمان مردم دلاور و مرزدار آذربایجان غربی باشیم و در آغاز این سفر به زیارت مردم شریف و عالم‌پرور و شهیدپرور خوی آمدیم.
روحانی ادامه داد: در این سفر طرح‌های مهمی همچون بیمارستان 220 تختخوابی خوی و خط آهن مراغه- ارومیه که بسیار تاثیرگذار است، افتتاح و طرح‌های جدیدی در شورای اداری بررسی و تصویب می‌شود. 

روحانی پس از حضور در ورزشگاه چمران خوی در میان استقبال پرشور مردم این شهرستان بیان کرد: لازم می‌دانم از مردم شریف و قهرمان ایران که در این ماه‌ها و در ایامی که دشمنان ما می‌خواستند ما را از استقلال و آزادی و اسلام و جمهوریت و مردم‌سالاری پشیمان کنند، با قدرت و اقتدار در برابر دشمنان ایستادگی کردند، قدردانی کنم.

وی تاکید کرد: آنها می‌خواستند 13 آبان ایران را آشفته ببینند؛ آنها می‌خواستند 13 آبان را روز غم و اندوه مردم ایران مشاهده کنند، اما مردم ایران با مقاومت و ایستادگی‌شان در روز 13 آبان قدرت و ایستادگی ملت در برابر دشمنان را به نمایش گذاشتند. درود بر شما مردم بزرگ و قهرمانی که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با قدرت و نشاط به رخ جهانیان خواهید کشید و به همه دشمنان ما خواهید فهماند که با فشار بر ملت ایران و بر اقتصاد کشورمان و با ایجاد مشکلات برای مردم، قادر نیستند آنان را از اهداف بلندشان بازگردانند. 


دریاچه ارومیه در مرحله تثبیت

وی گفت: به مردم آذربایجان غربی در سال 92 قول‌هایی دادم و یکی از قول‌های من دریاچه ارومیه و احیای آن بود؛ من پای قولم ایستاده‌ام، هر چند در حد برنامه تنظیمی دولت یازدهم پیشرفت نکرده‌ایم، اما همه می‌دانید اگر تلاش دولت‌های یازدهم و دوازدهم نبود، امروز در دریاچه ارومیه یک قطره آب نبود و تمام دریاچه تبدیل به یک نمک‌زار شده بود.
وی افزود: در این شرایط کشاورزی و باغ‌ها و زندگی شما تهدید می‌شد و یک گردوغبار می‌توانست فاجعه‌آفرین شود؛ هرچند به احیای دریاچه نرسیدیم، اما به تثبیت آن رسیدیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که دریاچه ارومیه به مرحله تثبیت رسیده و طرح‌های ستاد احیا ادامه خواهد یافت، بیان کرد: احیای این دریاچه کار سختی است و میلیاردها تومان هزینه می‌برد و باید آب سدهای فراوانی را باز کنیم، اما از آن طرف می‌دانیم که خشک شدن دریاچه ارومیه چه آثار بدی در منطقه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: این مسیر را با همه توان در دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم ادامه خواهیم داد و به عهد خود با مردم استان وفادار هستیم. 


تامین کالاهای اساسی مردم

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات اقتصادی مردم در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: مردم ما باید با امیدواری کامل به آینده ایران نگاه کنند، زیرا ما نخواهیم گذاشت فشار‌های آمریکا و صهیونیست‌ها زندگی مردم را با مشکلات بزرگ مواجه کند؛ البته همه ما قبول داریم در میدان جنگ هم زخمی، هم شهید و هم مشکلات است، اما در میدان جنگ در برابر آنهایی که جنگ اقتصادی بر ما تحمیل کرده‌اند، دست‌هایمان را بالا نخواهیم برد.
وی اضافه کرد: ما به وظیفه ملی و شرعی خود ادامه خواهیم داد و به مردم می‌گویم ما در هیچ شرایطی نخواهیم گذاشت دچار مشکل عمده در تامین کالاهای اساسی شوند؛ کالاهای اساسی را با همت خود مردم تولید خواهیم کرد و آنچه را لازم است از خارج وارد کنیم، وارد خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام روحانی یادآوری کرد: ما بحث بودجه سال آینده را آغاز کردیم و این هفته این بحث را ادامه خواهیم داد تا بودجه سال آینده را تدوین کنیم؛ اولین سخن دولت در روز گذشته این بود که کالاهای اساسی را با همان قیمتی که امسال با دلار 4200 تومانی وارد کردیم، سال آینده هم وارد کنیم.

وی تاکید کرد: من کاملا می‌دانم که شرایط زندگی بر مردم نسبت به ماه‌های گذشته سخت‌تر و قیمت اجناس صعودی شده است، اما همه تلاش دولت این است که این تورم را مهار کنیم و اشتغال را شبیه سال گذشته در مسیر ارتقا قرار دهیم.

وی ادامه داد: می‌دانیم شرایط برای ما سخت‌تر شده، اما مسیر پیشرفت مهیاست؛ هرچند تولید سخت شده است، اما صادرات می‌تواند تولید ما را رونق دهد و مسیر صادرات می‌تواند کشور ما را به حرکت وا دارد؛ در صنایع‌دستی در روستا، جذب گردشگر در کشور و در صادرات مواد پتروشیمی و مواد معدنی و صنعتی می‌توانیم صادراتمان را افزایش دهیم.


نفتمان را خواهیم فروخت

روحانی گفت: شما می‌دانید قیمت ارز یک شمشیر دو لبه است که از یک طرف به مردم فشار می‌آورد و از یک طرف تولید را به صادرات تشویق می‌کند؛ ما درصدد برگرداندن ثبات هستیم و این نکته را هم اضافه کنم که آمریکایی‌ها به فکر برهم‌زدن آرامش در شهرهای ایران هستند و با اطلاعات غلطی که اسرائیل به آنان می‌دهد، فکر می‌کنند با چند ماه فشار می‌توانند به اهداف خود برسند.  

وی افزود: تمام ملت‌های جهان با فشاری که آمریکا بر ملت ایران وارد می‌کند، مخالفند؛ حتی متحدان اروپایی و کسانی که در اقتصاد و امنیت محتاج آمریکا هستند، روبه‌روی آمریکا ایستاده‌اند و مسیر کاخ سفید را محکوم می‌کنند.  وی تاکید کرد: همه همسایگان آمریکا را محکوم می‌کنند؛ این اولین بار در تاریخ آمریکاست که آمریکا علیه ملتی تصمیم می‌گیرد و تمام دنیا در برابر آن می‌ایستند و این افتخار برای اقتدار ایران اسلامی است و آنان در دنیا تنها مانده‌اند.


 روحانی با بیان این‌که فخر ما اسلام و ایران است و البته ما ایرانیان به آذربایجان قهرمان هم فخر می‌کنیم، تاکید کرد: همواره آذربایجان به عنوان سنگر بزرگ حراست و حفاظت از ایران بزرگ و مقتدر اسلامی بوده است.
وی تاکید کرد: ما نفتمان را خواهیم فروخت و با همسایگانمان رابطه نزدیک‌تر برقرار خواهیم کرد؛ همسایگانی که مردم آذربایجان غربی با آنها همسایه‌اند؛ ما رابطه خود را روز به روز با آنان مستحکم‌تر خواهیم کرد.


اجرای طرح‌های عمرانی در آذربایجان غربی

روحانی درباره آبیاری مدرن نیز عنوان کرد: 60 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به آبیاری مدرن مجهز شده که گام بزرگی در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و تولید 3 میلیون تنی محصولات کشاورزی استان در سال 92 به 4 میلیون و 600 هزار تن در سال جاری رسیده است. باید در برابر کشاورزان کشور سر تعظیم فرود بیاوریم و دست آنان را ببوسیم، زیرا کشاورزان طی 3 سال گذشته ایران را در تولید گندم خودکفا کرده‌اند. در دولت تدبیر و امید 684 روستای آذربایجان غربی هم به شبکه گاز متصل شده‌اند و توسعه این شبکه همچنان ادامه می‌یابد. وی همچنین با ابراز امیدواری به تکمیل بیمارستان آیت‌الله خویی تا 22 بهمن سال جاری، افزود: آذربایجان افتخارات علمی و فقهی بزرگی همچون آیت‌الله خویی دارد که در علم، دانش، اصول، فقه، تفسیر و رجال یک شخصیت ممتاز بود. 
رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که 6 هزار میلیارد تومان در زمینه آب زهکشی و کانال‌کشی در دولت تدبیر هزینه شده است، بیان کرد: در این سفر به حول و قوه الهی وعده ما به مردم این استان، اجرای 45 طرح با 2 هزار و248 میلیارد تومان اعتبار خواهد بود. 

***
نخستین سفر استانی روحانی به آذربایجان غربی اواسط خرداد سال 95 انجام شد و در آن سال 17هزار میلیارد ریال طرح به تصویب رسید که نزدیک به 80 درصد آن اجرایی شد. در سفر دیروز رئیس جمهوری به استان10  هزار میلیارد ریال طرح عمرانی افتتاح شد و مسئولان ابراز امیدواری کردند که 36 میلیارد ریال طرح جدید نیز تصویب شود.


تدبیر دولت امید در آذربایجان غربی به بار نشست 

تکمیل طرح راه‌آهن مراغه – ارومیه در کنار تثبیت تراز آبی دریاچه ارومیه را می‌توان نماد توجه ویژه دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به شمار آورد؛ طرح‌هایی که با تزریق مالی چشمگیر دولت به فرجامی نیک رسیده است. اهمیت تلاش برای تکمیل طرح راه‌آهن مراغه - ارومیه زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم 4هزار میلیارد ریال از مجموع 5هزار و 131میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای ساخت آن در دولت دوازدهم محقق شده است.

85 کیلومتر از مسیر 182 کیلومتری خط آهن مراغه - ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی دارد و با بهره‌برداری آن یکی از مطالبات دیرین مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده شد. خط آهن مراغه - ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای 4 ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع وسعت از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن در سطح کشور محسوب می‌شود. 

راه‌آهن مراغه - ارومیه 2 استان مهم کشور را به هم وصل و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور می‌کند. این خط آهن همچنین در روستاهای قزل‌قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن 185 کیلومتر است. 
«ابراهیم مبارک قدم» مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خانواده شهدا را اولین مسافران قطار ارومیه عنوان کرد و گفت: با افتتاح رسمی ایستگاه قطار ارومیه 160 نفر از خانواده‌های معظم شهدای استان به عنوان اولین مسافران قطار ارومیه به زیارت بارگاه ثامن‌الحجج، امام رضا(ع)، مشرف می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید