• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190698
+
-

کنترل بیماری «هاری» در اصفهان

گزارش روز
کنترل بیماری «هاری» در اصفهان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از اجرای برنامه‌های کنترل بیماری هاری در استان خبر داد.
به گزارش همشهری، هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از 100کشور جهان رخ می‌دهد و ۴۰درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵سال هستند. متخصصان عفونی بر این باورند که هاری یک بیماری ویروسی کشنده‌ و نوعی عفونت ‌ دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود.
مدیرکل اداره دامپزشکی اصفهان درگفت‌وگو با همشهری گفت: مقایسه آمار ابتلا به هاری در حیوانات اهلی و وحشی سال1400با1401 نشان می‌دهد که میزان ابتلا از 21مورد به 36مورد رسیده و به‌دلیل این افزایش اجرای طرح‌های کنترل بیماری هاری از ابتدای سال در دستور کار قرار گرفته است.
بیشترین حجم نمونه‌گیری‌ها از حیوانات مشکوک به بیماری هاری در شهرستان‌های اردستان، کاشان، مبارکه، لنجان، اصفهان، تیران و فریدون شهر و نجف آباد انجام شده است. رضا موسوی افزود: از آنجا که هاری از طریق گزش به دام منتقل می‌شود، کنترل آن بسیار مهم است. مدیرکل دامپزشکی در توضیح بیشتر آمار ابتلا به هاری در سال گذشته به 6مورد سگ بدون صاحب و 9مورد سگ صاحب‌دار اشاره کرد و ادامه داد: تغییر سبک زندگی شهری باعث شده تا سگ و گربه در محیط شهری زندگی کند. از این‌رو اجرای برنامه‌های واکسیناسیون و فرهنگسازی درخصوص مراقبت از حیوانات صاحب دار از برنامه‌های اصلی ماست. موسوی با تأکید بر افزایش ۳۰درصدی کانون‌های بیماری هاری گفت: افزایش تعداد کانون‌های بیماری هاری در سگ و گربه از هشدارهای بسیار جدی محسوب می‌شود و به همین منظور برنامه‌ریزی برای نحوه برخورد، کنترل بیماری و سلامت سگ و گربه باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد که این موضوع نیازمند همکاری شهروندان هم هست. وی افزود: واکسیناسیون دام‌های بلاصاحب نیز در طرح‌های اداره دامپزشکی دنبال می‌شود؛ باید توجه داشت که در سال۱۴۰۱ تعداد کانون‌های آلوده به بیماری‌های دامی کاهش یافته و به ۱۰۶مورد رسیده و ۱۷میلیون ‌و۴۹۰هزار نوبت واکسن تزریق شده است. اجرای برنامه‌های کنترل هاری از دیدگاه موسوی با حمایت دیگر نهادها عملی است. او ادامه می‌دهد: برای اینکه این روند افزایشی ابتلا به هاری را معکوس کنیم، شهرداری باید پای کار باشد و با کنترل سگ‌های بدون صاحب و از سویی دیگر فرهنگسازی برای واکسیناسیون افرادی که سگ یا گربه دارند، به میدان بیاید. علاوه بر این  سازمان محیط‌زیست نیز با نظارت بر مناطق تحت پوشش خود می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. به‌گفته مدیرکل اداره دامپزشکی اصفهان، برنامه کنترل هاری برای سگ‌های روستایی و عشایری نیز انجام می‌شود. ابتلا به بیماری‌های هاری در برخی از استان‌های دیگر نیز مشاهده شده و برنامه کنترل آن در دستور کار است.
علی احمدی، مدیرکل اداره دامپزشکی جنوب کرمان در این‌باره گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶مورد ابتلا به هاری گاو در قلعه‌گنج کرمان مشاهده شده و هاری در روستاهای جنوب کرمان دیده می‌شود و از طریق حیات‌وحش و حیواناتی همچون شغال، گرگ، سگ های ولگرد یا موش خرما به انسان یا دام انتقال پیدا می‌کند.

***
آمار سال گذشته نشان می‌دهد که فقط در نیمه اول سال، 7مورد مرگ ناشی از هاری در کشور ثبت شده است. سال1400 نیز بیش از ۲۶۰هزار مورد حیوان‌گزیدگی و ۱۶مورد مرگ انسانی ناشی از ابتلا به بیماری هاری گزارش شده‌ بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید