• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227524
+
-

واکسن هاری نجات‌بخش نیست؟

بررسی دلایل مرگ کودکانی که با وجود تزریق واکسن هاری فوت شدند

گزارش
واکسن هاری نجات‌بخش نیست؟

پروانه بندپی-روزنامه‌نگار

آمار حیوان‌گزیدگی به‌ویژه از سوی سگ‌ها طی سال‌های اخیر به طرز نگران‌کننده‌ای روند افزایشی به‌خود گرفته و غم‌انگیزترین صحنه‌های آن سگ‌گزیدگی کودکان است. کارشناسان و رسانه‌ها بارها درباره لزوم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هشدار داده‌اند، اما شرایط عیان‌کننده کاهش جمعیت این حیوانات نیست. کارشناسان آمار ۳۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در ۱۴۰۲ را «یک بحران جدی» می‌دانند. در همین خرداد 1403تاکنون 4کودک جانشان را به‌دلیل سگ‌گزیدگی از دست داده‌اند و یک کودک هم شرایط مناسبی ندارد. برخی از آنها به مراکز بیمارستانی منتقل و واکسن هاری هم دریافت کرده‌اند، اما نجات‌بخش نبوده تا شائبه‌هایی را مبنی بر تزریق نکردن کامل واکسن به این کودکان یا خرابی واکسن‌ها در فضای مجازی مطرح کند.

نگذارید علائم هاری بروز کند
ایمان معماریان، دامپزشک درباره مرگ افراد دچار سگ‌گزیدگی با وجود تزریق واکسن توضیح می‌دهد: «درباره مؤثر نبودن واکسن 2 نکته مطرح است؛ یا زنجیره سرمایشی رعایت نشده و واکسن خراب شده یا واکسن‌ها را در 3دوز کامل تزریق نکرده‌اند که تاکنون چنین مواردی را نشنیده‌ام. مسئله مهم اینکه در این شرایط محل گزش بسیار مهم است. هرقدر ناحیه گزش به سر نزدیک باشد، زمان طلایی که برای نجات فرد در اختیار است، کمتر است، چون ویروس هاری از طریق اعصاب منتقل می‌شود.» البته به‌گفته معماریان به محض بروز علائم بیماری هاری، دیگر درمان مؤثر نیست و منجر به مرگ می‌شود. این یعنی باید فرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و پیش از بروز علائم به مراکز درمانی انتقال داده شود.


یک نکته مهم پس از سگ‌گزیدگی
فهیمه اسلامی، دامپزشک درباره موضوع انقضای تاریخ واکسن یا تزریق واکسن کمتر از 3دوز می‌گوید: «مراکز درمانی برای مقابله با هاری، پروتکل درمانی مشخص دارند و تمام آنها ازجمله تزریق واکسن در 3دوز و تزریق آنتی‌بادی انجام می‌شود. هنوز نمی‌دانیم برای این کودکانی که در بیمارستان فوت کردند، دقیقا چه اتفاقی افتاده یا در زمان طلایی به بیمارستان رسیده‌اند یا خیر؟ اما ممکن است گزش حیوان و میزان دوز ویروس‌های واردشده به بدن آنقدر زیاد بوده که واکسن و آنتی‌بادی‌ها نتوانسته‌اند از پس ویروس بر بیایند.» او به یک نکته مهم هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «درکل این بیماری، بچه‌ها را آسان‌تر از بین می‌برد. چون بدن کودکان حساس‌تر است و سیستم ایمنی‌شان مثل بزرگسالان قوی نیست.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید