• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38080
+
-

کام تلخ شیرینی‌فروش‌ها

رئیس اتحادیه قنادان کرج: نوسانات نرخ ارز باعث افزایش چشمگیر قیمت لوازم قنادی شده است

بازار
کام تلخ شیرینی‌فروش‌ها

زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:

افزایش قیمت‌ها موضوعی است که هر هفته در گفت‌وگو با اصناف مختلف مطرح می‌شود، موضوعی که شاید تکراری باشد اما همواره گلایه مردم و فعالان آن صنف را به دنبال دارد. 

شاید در نگاه اول فکر کنیم افزایش قیمت‌ها به نفع فروشندگان و تولیدکنندگان است اما این افزایش‌ قیمت‌ها در مواد اولیه هم رخ داده است و گلایه اصناف را نیز به دنبال دارد که هم باید با قیمت بالا مواد اولیه را تهیه کنند و هم با کاهش قدرت خرید مردم روبه‌رو هستند. این افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، صنف قنادان را هم بی‌تاثیر نگذاشته و افزایش چندبرابری قیمت لبنیات، خشکبار، آرد و روغن باعث شده قیمت شیرینی و کیک هم بالا برود.


کاهش قدرت خرید مردم

یکی از قنادان مرکز شهر کرج با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تهیه کیک و شیرینی می‌گوید: مواد اولیه بیش از 50 درصد گران شده‌اند. از ابتدای سال تاکنون قیمت شیر چند بار گران شد. در اواخر تابستان هم برخی مواد مانند روغن در بازار نایاب شد و به سختی تهیه می‌شد. البته الان کمبودی نیست، اما قیمت‌ها همچنان بالاست.

«مهران پیراحمدی» می‌افزاید: قیمت پسته که 2 ماه قبل کیلویی 70 هزار تومان بود، حالا 3 برابر شده و ترجیح می‌دهیم از پودرهای ارزان‌تر استفاده کنیم؛ هرچند قیمت پودر کنجد، پودر پسته و پودر کاکائو هم بیش از 50 درصد افزایش یافته است. پودر کاکائو از کیلویی 15 هزار تومان به 50 هزار تومان رسیده است.وی ادامه می‌دهد: البته قیمت کیک که به مواد بیشتری نیاز دارد از شیرینی هم گران‌تر شده است، چراکه خامه و میوه بیشتری نیاز دارد و باید بیشتر روی آن کار شود.

پیراحمدی با بیان این‌که میزان فروش امسال کمتر شده است، اضافه می‌کند: میزان فروش شیرینی به میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد و همان‌طور که از گزارش روزنامه و تلویزیون هم معلوم است، قدرت خرید پایین آمده و مردم فقط در مناسبت‌ها می‌توانند از شیرینی و شکلات استفاده  کنند.

وی می‌افزاید: مواد اولیه به سختی تهیه می‌شوند و قنادی‌ها با مشکل مواجه هستند. حتی قیمت جعبه شیرینی هم 3 برابر شده است؛ البته قیمت جعبه روی مبلغ شیرینی و کیک حساب نمی‌شود.


کیفیت، عامل اصلی تعیین قیمت

یکی دیگر از قنادان اعتقادی به قیمت‌گذاری ندارد و کیفیت را عامل اصلی تعیین قیمت عنوان می‌کند و می‌گوید: برای داشتن مشتری و فروش بالا قنادان باید کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند، چراکه با وجود 2 مولفه کیفیت و رقابت دیگر قیمت‌گذاری اصناف از درجه اعتبار ساقط است.
«علی سلطانی» می‌افزاید: قنادی‌های معروفی در شهر هستند که مردم ترجیح می‌دهند از آنها خرید کنند؛ چراکه هم کیفیت بالایی دارند و هم طرح‌های خاصی درست می‌کنند. این روزها ارائه طرح‌های خاص به‌خصوص در کیک اهمیت زیادی دارد و قناد باید ایده داشته باشد.

وی در پاسخ به این‌که کدام شیرینی‌ها مشتری بیشتری دارند، می‌گوید: شیرینی‌ خشک تقاضای بیشتری نسبت به شیرینی‌ ‌تر و خامه‌ای دارد و در میان شیرینی‌های خشک، گل‌محمدی (دانمارکی)، کشمشی، کیک یزدی و پای سیب بیشترین تقاضا را 
دارند. سلطانی ادامه می‌دهد: ذائقه بیشتر مردم به سمت شیرینی‌های خشک است. پایین‌تر بودن قیمت شیرینی خشک نسبت به شیرینی ‌تر دلیل مهم دیگری برای فروش بیشتر شیرینی‌های خشک است.


جهش قیمت لوازم قنادی

رئیس اتحادیه قنادان کرج درباره دلایل افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر می‌گوید: افزایش زیاد  قیمت لوازم اولیه قنادی و نوسانات ارزی علت افزایش قیمت آجیل و شیرینی است. «سیدرضا امامی» ادامه می‌دهد: سازمان صنعت، معدن و تجارت نرخ مشخصی به اتحادیه قنادان ارائه نداده است.

وی ادامه می‌دهد: در اواخر سال نرخ‌گذاری به‌صورت آزاد بود؛ سپس بخشنامه‌ای به اتحادیه قنادان خشکبار و بستنی اعلام شد تا نرخ‌گذاری صورت بگیرد و مقرر شد تا نرخ مصوب از سازمان صنعت و معدن مشخص شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 امامی به افزایش نرخ خشکبار و آجیل اشاره می‌کند و می‌افزاید: به دلیل سرمازدگی در فصل بهار و نوسانات ارزی، آجیل و خشکبار با افزایش قیمت مواجه شد. در عین حال تولید داخلی اندک هم صادر می‌شود؛ چراکه به نفع کشاورز است که با ارز معامله کند. وی اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش قیمت آجیل و خشکبار در پایان سال جاری و در بازار شب عید با کاهش قدرت خرید مردم مواجه شویم.


تاثیر افزایش قیمت لبنیات بر کسب و کار قنادی‌ها

رئیس اتحادیه قنادان کرج با اشاره به تاثیر قیمت لبنیات بر قیمت شیرینی و کیک می‌گوید: گرانی خامه و افزایش ۱۵ برابری قیمت لوازم اولیه قنادی از علل افزایش قیمت انواع شیرینی بوده است. باید سازمان صنعت، معدن و تجارت قیمت ثابتی به اتحادیه اعلام کند اما نوسانات قیمت تخم‌مرغ، لبنیات و نیز بازار رقابت علت اختلاف قیمت در این صنف است. قیمت‌گذاری بالا هم باعث می‌شود خریداری نباشد.
«سیدرضا امامی» می‌افزاید: سالانه ۵۰ پروانه کسب صادر می‌شود که با هزینه زیاد شروع به فعالیت می‌کنند اما در آخر به دلیل عدم فروش، قنادی‌های خود را جمع‌آوری می‌کنند. بسیاری از قنادان در حال تعطیلی صنف خود هستند، به نحوی که سالانه ۲۰ قنادی در حال تعطیل شدن هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید