• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38079
+
-

جلب علاقه خانواده‌ها به کتاب خواندن

حسین قوامیان|  مدیر مجموعه دنیای کتاب قم:

هفته کتاب و کتاب‌خوانی و اجرای طرح تخفیف پاییزه در این روزها، فرصت بسیار خوبی است که مردم و خانواده‌ها با توجه به تسهیلاتی که در زمینه خرید کتاب در نظر گرفته شده است، با کتاب ارتباط بیشتری برقرار کنند. در زمینه توسعه و رشد فرهنگی یک جامعه و رفع معضلات و آسیب‌ها، لزوم ارتباط اشخاص و خانواده‌ها با کتاب و کتاب‌خوانی اصلی مهم و کلیدی به شمار می‌رود. از این رو یکی از روزهای این هفته را «کتاب، خانواده و آسیب‌های اجتماعی» نامیده‌اند. 

در مجموعه دنیای کتاب به این موضوع اهمیت داده‌ایم؛ زیرا علاوه بر قرار دادن بخش‌های مختلف ویژه سنین مختلف اعضای یک خانواده، به طور خاص به بخش کودک و نوجوان اهمیت داده‌ایم. در حال حاضر در مجموع 50 هزار عنوان کتاب در این مجموعه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد و از این تعداد بیش از 5 هزار عنوان مربوط به کتاب کودک است.

 یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند سبب علاقه‌‌مندی بیشتر مردم و خانواده‌ها به کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه شود، این است که در کتاب‌فروشی‌ها زمینه و شرایطی فراهم باشد نا مردم بتوانند همان‌جا دست‌کم بخشی از کتاب را تورق و مطالعه کنند. به همین دلیل در این مجموعه این شرایط را به خوبی فراهم آورده‌ایم. 

 از دیگر عوامل موثر بر این مورد برگزاری نشست‌هایی با عنوان معرفی یا نقد کتاب با حضور نویسندگان شاخص و اشخاص فرهیخته و صاحب نفوذ است. در این مورد مجموعه دنیای کتاب در مدت 8 ماه که از آغاز فعالیت آن می‌گذرد، میزبان نشست‌های متعددی با حضور استادان و نویسندگان مطرح بود و با استقبال بسیار خوب کتاب‌خوانان به خصوص نسل جوان همراه شد.

 گرچه در ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، صنعت چاپ و نشر و کتاب با سختی‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. در عین حال و در همین شرایط مردم و خانواده‌ها ما را تنها نگذاشته‌اند که نشان می‌دهد با اجرای طرح‌های خوبی مثل بهاره، تابستانه و پاییزه می‌توان همچنان زمینه گرایش مردم به عرصه خرید و تهیه کتاب را فراهم کرد.

 بر اثر مشکلات اقتصادی و به‌ویژه گرانی کاغذ، فروش کتاب، به طور میانگین در کل کشور و از جمله استان قم به یک‌سوم کاهش یافته و به دلیل دوبرابر شدن قیمت تمام‌شده کتاب‌ها، تولید کتاب نیز با اُفت محسوس روبه‌رو بوده است. به طوری که در برخی قسمت‌ها، میزان تولید حتی به یک‌چهارم و یک‌پنجم کاهش یافته است. 

 از سویی با توجه به این‌که معمولاً کتاب‌خوانان ما از قشر متوسط به پایین جامعه هستند، باید از نظر اقتصادی با اجرای طرح‌ها و حمایت‌هایی از ناشران، کاری کرد که این قشر کماکان قدرت خرید داشته باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید