• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3783
+
-

نفتکش ایرانی در مهلکه‌آب و آتش

سخنگوی کمیته اضطرار سازمان کشتیرانی از احتمالات تازه درباره سرنوشت سرنشینان نفتکش ایرانی خبر داد

نفتکش ایرانی در مهلکه‌آب و آتش

«بادهای قوی، امواج بلند و وجود گازهای سمی». این سه دلیلی است که مقامات چینی درباره کندی عملیات نجات و اطفای حریق نفتکش ایرانی در آب‌های چین عنوان می‌کنند. با گذشت 4روز از حادثه تصادف و آتش‌سوزی نفتکش سانچی، هنوز شعله‌های آتش خاموش نشده‌اند و سخنگوی کمیته اضطرار این سانحه از احتمال محبوس ماندن تعدادی از خدمه در موتورخانه کشتی خبر داده است.

روز گذشته محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی در جمع خبرنگاران حضور یافت تا از آخرین اقداماتی بگوید که در محل حادثه آتش‌سوزی نفتکش ایرانی و از سوی تیم‌های امدادی درجریان است. وی گفت: متأسفانه چینی‌ها در این حادثه بسیار دست به عصا هستند و این مسئله، موضوع نجات احتمالی خدمه نفتکش را به تأخیر ‌می‌اندازد. او ادامه داد: هم‌اکنون بین ما و چینی‌ها اختلاف‌هایی وجود دارد که سبب تأخیر در کار شده است. چینی‌ها در بدو امر، موضوع مواد فرّار را مطرح می‌کردند که تا شعاع چندصد متری و حتی چند هزار متری می‌رود و ریسک اطفای حریق را بالا می‌برد. هم‌اکنون نیز موضوع انفجار را مطرح می‌کنند و کار کند پیش می‌رود. با این حال ما تمام فشار را از طریق ارگان‌ها اعمال می‌کنیم تا با جدیت دنبال شود.

بهرامی از یک احتمال امیدوارکننده نیز خبر داد و گفت: یکی از پیش‌بینی‌ها این است که برخی از افراد در موتورخانه نفتکش که ۱۴ متر زیر آب است محبوس شده باشند. این نفتکش دارای ۲ قایق نجات بود که با توجه به عکس‌ها باید گفت قایق نجات سمت چپ سوخته است، اما قایق نجاتی که در سمت راست نفتکش یعنی همان سمتی که نفتکش آتش گرفته قرار داشته در عکس مشهود نیست و به همین دلیل این احتمال مطرح است که خدمه از این قایق استفاده کرده باشند که در این صورت تا ۲‌ماه ذخیره غذایی دارند و می‌توانند زنده باشند.

وی درباره اینکه آیا از آمریکا پیشنهاد کمک برای حادثه نفتکش ایرانی داده شده نیز تصریح کرد: یک شرکت آمریکایی پیشنهاد کمک را مطرح کرد، اما پس از بررسی مشخص شد این شرکت در نزدیکی محل وقوع حادثه امکاناتی ندارد.

ژاپنی‌ها وارد عملیات نجات می‌شوند

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، بهرامی از امضای قرارداد با ژاپنی‌ها برای اطفای حریق نفتکش «سانچی» خبر داد و گفت: این کشور به‌دلیل نزدیکی به محل حادثه می‌تواند به مهار آتش کمک کند. این حادثه در ۱۶۰‌مایلی شرق ساحل شهر بندری شانگهای چین، ۱۸۰‌مایلی جنوب کره‌جنوبی و ۳۶۰‌مایلی شمال تایوان رخ داده است. سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی در پاسخ به پرسشی درباره دریافت سیگنال از سوی سه نفر از خدمه نفتکش، آن را تأیید نکرد و توضیح داد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریایی چین آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد، بنابراین بعید می‌دانم چنین موضوعی صحت داشته باشد.

بهرامی درباره اینکه آیا ملیت ایرانی جسد پیدا شده در این حادثه را تأیید می‌کنید، اظهار کرد: براساس هویت‌شناسی اولیه مشخص شده است که این فرد ایرانی بوده است. پیکر این فرد به بندر شانگهای تحویل داده شده است، اما به‌دلیل شدت سوختگی صورت او قابل شناسایی نیست.

در جست‌وجوی جعبه سیاه

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درباره اینکه دلیل این حادثه چه زمانی مشخص می‌شود، افزود: کشتی‌ها دارای جعبه سیاه هستند که اطلاعات صوتی، اطلاعات مسیریابی و مذاکرات کاپیتان و همچنین مسیر راداری در آن ثبت می‌شود و تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود، نمی‌توانیم درباره دلیل حادثه اظهارنظر کنیم. نفتکش سانچی یکی از مجهزترین نفتکش‌های دنیا بود که در سال ۲۰۰۸ در شرکت هیوندای کره‌جنوبی ساخته شده بود.

ما از قدیم توافق‌هایی با شرکت‌ها و کشورهای مختلف داشتیم و آنها نفتکش‌های ما را اجاره می‌کردند و این کشتی نیز از این قانون مستثنی نبود و درست است که نفتکش سانچی با پرچم پاناما رفت‌وآمد می‌کرد، اما تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران بود. وی درباره بیمه این نفتکش و خدمه آن هم گفت: بیمه شخص ثالث این نفتکش برعهده شرکت‌های انگلیسی، بیمه بدنه و تجهیزات برعهده شرکت‌های اسکاندیناوی و بیمه محموله برعهده خریدار کره‌ای بود. همه ۳۲ خدمه (30ایرانی و 2بنگلادشی) این کشتی ازجمله همسر یکی از خدمه نیز که در کشتی حضور داشت بیمه بودند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. وی درباره آلودگی زیست‌محیطی در این حادثه نیز گفت: عمده ماده آلوده‌کننده میعانات گازی بوده که بسیار فرار است و تبخیر می‌شود بنابراین نمی‌تواند آلودگی ایجاد کند. تنها نگرانی بابت آلودگی زیست‌محیطی در این حادثه سوخت نفتکش است، اما تاکنون لکه نفتی مشاهده نشده است، درصورت بروز هرگونه آلودگی به‌دلیل این حادثه، بیمه‌ها پاسخگو خواهند بود.

اما احتمالی که بهرامی درباره محبوس شدن خدمه در موتورخانه بیان کرد، ناشی از دست نیافتن به نشانه‌ای از سرنشینان کشتی است. یکی از کارشناسان نفتی به همشهری می‌گوید: وقتی چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد، خدمه کشتی معمولا به‌صورت دسته‌جمعی برای نجات خود دست به‌کار می‌شوند اما هنوز هیچ ردی در اطراف کشتی از آنها به‌دست نیامده است. به همین دلیل احتمال اینکه آنها در جایی محبوس شده‌اند یا با قایق نجات گریخته‌اند مطرح شده و امیدواریم این احتمال به واقعیت بپیوندد.

روز گذشته خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقامات چینی گزارش کرد: هنوز نشت نفت در مقیاس بزرگ پیدا نشده و این احتمال وجود دارد که تانکر یا منفجر و یا غرق شود. 13شناور نجات و جست‌وجو عملیات اطفای حریق را از فاصله چندکیلومتری نفتکش ادامه می‌دهند اما به‌دلیل انتشار گازهای بسیار سمی قادر به نزدیک‌شدن نیستند و این در حالی است که امواج آب ممکن است رفته‌رفته نفتکش شعله‌ور را از مرزهای آبی چین خارج کند.

مثلث اژدها

محدوده‌ای که نفتکش ایرانی پس از برخورد با کشتی چینی دچار آتش‌سوزی شده به مثلث اژدها معروف است و تنها در یک سال گذشته شاهد 3حادثه دیگر بوده است.   17ژوئن 2017 بر اثر برخورد ناوشکن نیروی دریایی آمریکا با یک کشتی کانتینربر که پرچم فیلیپین را داشت، 7‌نفر از ملوانان ناوشکن فیتزجرالد کشته و حدود 300نفر زخمی شدند.   21آگوست 2017 ناو جنگی جان‌مکین آمریکا با یک ناو تجاری برخورد کرد که در این حادثه 10نفر کشته و 5نفر زخمی شدند.   9می‌2017 یک ناو آمریکایی با یک کشتی ماهیگیری کره‌جنوبی برخورد کرد که در این حادثه آسیبی به کسی نرسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :