• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37763
+
-

نقش رسانه‌ها در ترویج ازدواج آسان

فائزه حسین‌خانی|  عضو هیأت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای طلاب:


ماه ربیع‌الاول است و پس از 2 ماه عزاداری در محرم و صفر، زمینه برگزاری مراسم عقد و ازدواج جوانان مهیاست؛ ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در این ماه فرصت بسیار خوبی برای اجرای این سنت مورد تأکید نبوی است.  یکی از موضوعات بسیار مهمی که بر ترویج و نهادینه کردن امر ازدواج آسان و به موقع در کشورمان اثر می‌گذارد، نقش‌آفرینی رسانه‌های جمعی به خصوص رسانه ملی، آن با گسترۀ وسیع مخاطبان است. امور خانواده، البته سفارش‌بردار نیست. نمی‌توان در بازه زمانی کوتاه در این زمینه آثار مثبتی دید. زیرا در اساس شکل‌گیری باورها، فرآیندی ویژه است و برای تغییر محسوس در این عرصه، باید به لایه‌های مختلف امور و چگونگی ارتباط و تأثیرپذیری آن‌ها بر یکدیگر نیز توجه ویژه داشت. 

 دربارۀ ازدواج، نخست باید از نهاد خانواده که لایه پراهمیتی است، شروع کرد و در این مورد نقش فعالیت‌های رسانه‌ای بسیار کلیدی است. باید به کمک رسانه‌های جمعی و نیز فضای مجازی که در اختیار داریم، شاخصه‌ها و مؤلفه‌های ازدواج بر اساس معیارهای اسلامی و اقتضائات ایرانی را در جامعه جا بیندازیم و در این میان پیش از هر چیز لازم است به‌ ساختار خانواده‌ها و تربیت توجه شود و فرهنگ اجتماعی و دینی در آن‌ها لحاظ شود. از این منظر، سامان‌دهی این امور و فراهم کردن زمینه ازدواج از وظایف مهم رسانه‌هایی چون صداوسیماست که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه عمومی ملت است.  اهمیت و ضرورت توجه به مقوله سواد رسانه‌ای همین جا بیش از پیش روشن می‌شود. 

چون مقابله با ناهنجاری‌ها و آفت‌هایی چون چشم و هم‌چشمی و تظاهر و تجمل‌گرایی در ازدواج یا سخت‌گیری بیش از حد والدین در تعیین مهریه و مراسم عقد و عروسی و... می‌طلبد به سواد رسانه‌ای اهمیت دهیم.  از سویی لازم است در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، ساده‌زیستی و ازدواج آسان و به‌موقع به شکلی موثر و غیر کلیشه‌ای تبلیغ شود. 

این هنر باید در فضای رسانه ملی ما وجود داشته باشد که مخاطب ناخودآگاه با تماشای سریال‌ها و آثار تلویزیونی به این سمت و سو سوق پیدا کند.   همچنین نباید از ضرورت معرفی الگوهای موفق در زندگی و نیز ازدواج آسان و پرخیر و برکت در رسانه غافل شد. فضای امروز جامعه می‌طلبد که به خصوص صداوسیما وارد چالشی جدی در نکوهش ریخت‌و‌پاش بیش از حد در امر ازدواج شود و حتی به گونه‌ای رفتار کند که تجمل‌گرایی در مراسم عقد یا عروسی به نوعی به عنوان یک ‌فرهنگ ضعیف در جامعه قلمداد شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید