• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37421
+
-

5 سینمای گلستان

مدیر شرکت سینمایی بهمن فجر می‌گوید که سینماهای استان نمی‌توانند از عهده مخارج خودشان بربیایند

فرهنگی
5 سینمای گلستان

فاطمه میرزایی|  گرگان-خبرنگار:

در حالی که بنا به آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد تماشاگران سینماهای گلستان در سال گذشته 226هزار و 183نفر بوده، اما مدیر شرکت فرهنگی بهمن سبز که مدیریت اکران فیلم در سینماهای استان از سوی حوزه هنری به آن سپرده شده، می‌گوید که سینماهای استان نمی‌توانند از عهده خرج خودشان بربیایند. 

«مهدی فرجی» قیمت پایین بلیت را یک مشکل اصلی و اساسی می‌داند.  مشکلات سینماهای استان در حالی بررسی می‌شود که فقط 5 شهر از 31 شهر گلستان دارای سینماست. اگر چه مجتمع‌های سینمایی در بسیاری از شهرها متروکه هستند، اما هیچ یک از شهرهای جدید‌التاسیس استان به سینما مجهز نیستند و تماشاگران سینماهای این 5 شهر همیشه از کیفیت پایین سالن‌ها گلایه دارند. 


درآمد سینما اندک است

با این همه فرجی که از سال 1392 به دلیل برون‌سپاری حوزه هنری، مسئولیت اکران فیلم در سینماهای استان را به عهده دارد، می‌گوید: اگر چه همه مجتمع‌های سینمایی استان دیجیتال هستند، اما امکان توسعه و به‌روز‌رسانی بیشتر برایشان وجود ندارد. 

وی ادامه می‌دهد: فروش فیلم در شهرهایی مانند شهرهای گلستان که طبیعتا درآمد سینما از همین راه تامین می‌شود را نمی‌توان با شهرهای بزرگی مانند اصفهان یا تبریز مقایسه کرد. 
این مسئول بیان می‌کند: به جز سینما کاپری که مجهز‌ترین سینمای استان است، هرگز هیچ سینمای دیگری با یک سالن و با ظرفیت تکمیل، فیلم نمایش نمی‌دهد. 

اگر همه صندلی‌های سینماهای استان در هر اکران فیلم هم پر باشد، باز مبلغی که از خرید بلیت سینما توسط مردم به دست می‌آید، فقط به امور عادی می‌رسد نه به تجهیز و به‌روز‌رسانی. 
فرجی می‌گوید: بی‌شک تجهیز سینماها منتج به پر رونق‌تر شدن آنها می‌شود، اما امکان مالی نداریم. از سوی دیگر همین محدودیت‌های درآمدی بخش خصوصی را هم عقب می‌کشد؛ چراکه نمی‌تواند حتی از بازگشت سرمایه‌اش مطمئن باشد، چه برسد به سودآوری. 


سرمایه‌گذار انگیزه ندارد

معاون فرهنگی حوزه هنری گلستان هم با صحبت‌های فرجی در مورد مشکلات سرمایه‌گذاری موافق است. «محمود خواجه‌نژاد» از نبود سینما در شهرهای استان به عنوان یک مشکل نام می‌برد و بیان می‌کند: مساله اینجاست که در حوزه فرهنگ به عنوان بخشی برای سرمایه‌گذاری فکر نمی‌شود و صنعت سینما هم از این قاعده مستثنا نیست. طبیعتا بخش خصوصی به ساخت سینما در شهرهای فاقد این مرکز فرهنگی نگاه تجاری دارد. این نوع تفکر و سیاست تا زمانی که پابرجا باشد، موفق نخواهیم بود. اگر چه نمی‌توان از سرمایه‌گذار انتظار داشت که به فکر سرمایه خود نباشد، اما اگر کمی نگاه فرهنگی را به آن اضافه کنیم، شاید کمی موفق‌تر شویم. 

وی ادامه می‌دهد: بخش خصوصی در این حوزه ورود پیدا نمی‌کند، چراکه مشکلات زیادی گریبانگیر اوست. حتی سرمایه‌گذار سینما کاپری به عنوان پر رونق‌ترین سینمای استان هم از احداث این مرکز فرهنگی به لحاظ مالی رضایت ندارد، زیرا فروش بلیت سینما کاپری هم کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد.


دولت فرهنگ را رها کرده است

اما «محمد ایمانی» که کارشناس سینمایی است، می‌گوید: دولت به سرمایه‌گذاری در بخش سینما مانند سایر بخش‌ها نگاه نمی‌کند. اگر قرار باشد یک سرمایه‌گذار به هر حوزه‌ای ورود کند، طرح‌های تشویقی، معافیت‌های مالیاتی، تخفیف‌های بیمه و بسیاری موارد دیگر شامل حالش می‌شود، اما تا نام فرهنگ به میان می‌آید، دولت هم خود را عقب می‌کشد. 

وی ادامه می‌دهد: برای این حوزه باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. سرمایه‌گذار باید انگیزه‌های اقتصادی و حتی فرهنگی داشته باشد. نگاهی به میراث فرهنگی بیندازید. اگر فردی یک کتاب به سازمان میراث فرهنگی هدیه دهد، این سازمان و اداره‌های زیرمجموعه‌اش به عناوین مختلف آن را فرد را در خبرها بزرگ می‌کنند. حتی بارها از وی تجلیل می‌کنند. 

ایمانی می‌افزاید: در گرگان هر سال از مالکان خانه‌های تاریخی تجلیل می‌شود، اما مثلا یک سرمایه‌گذار بخش فرهنگی اصلا معرفی نمی‌شود. این‌ها مواردی است که دولت هم بر آن باید تمرکز کند. به نظرم دولت، فرهنگ و همچنین سینما که اتفاقا بخش بسیار پرهزینه آن است را هم به طور کامل فراموش کرده است. وی می‌گوید: این‌که یک استان 31 شهر دارد و هر سال بر تعداد شهرهایش اضافه می‌شود، اما طی 40 سال فقط یک سینما به استان اضافه می‌شود، یک فاجعه فرهنگی است. 


احداث سینمای روباز در سرخنکلاته 

شهردار سرخنکلاته از احداث سینمای روباز طی امسال در این شهر خبر می‌دهد. 
«حسن احمدی» که 5 سال است  به عنوان شهرداری این شهر  فعالیت می‌کند، می‌گوید: داشتن سینما علاوه بر این‌که از علاقه‌مندی‌های شهروندان ماست، بلکه از منظر فرهنگی از ضرورت‌های هر شهری به حساب می‌آید. 
وی ادامه می‌دهد: با این‌که به نظر می‌رسد این مساله مربوط به امور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا اداره کل حوزه هنری استان باشد، اما به دلیل مشکلات زیادی که دستگاه‌ها دارند و همین‌طور استقبال اندک بخش خصوصی برای احداث سینما در شهرهای کوچکی مانند سرخنکلاته، شهرداری و شورا تصمیم بر این کار گرفت.

احمدی می‌گوید: این تصمیم در سال 96 گرفته شد و امسال اجرایی می‌شود. تلاش ما این است که از امسال حداقل دوبار اکران عمومی فیلم در شهرمان داشته باشیم. تصور برخی این است که شهرداری متصدی امور عمرانی یک شهر است، اما شورای شهر و شهرداری وظیفه دارند به فکر دغدغه‌های شهروندان باشند. به همین دلیل ما برای تسهیل تحقق آنچه مطالبه بحق و البته نیاز شهروندانمان باشد، تلاش می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید