• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37071
+
-

تهران میان پایتخت‌های پرترافیک کره زمین چه جایگاهی دارد؟

هر روز، 19میلیون سفر درون‌شهری

براساس داده‌های شرکت‌های آماری، پایتخت ایران در رده دهم پرترافیک‌ترین شهرهای جهان قرار دارد

سمیرا رحیمی

جدید‌ترین گزارش شرکت مشاوره حمل‌ونقل عمومی شرکت INRIX نشان می‌دهد مدت‌زمانی که مردم یک شهر در ترافیک گیر می‌افتند می‌تواند در سال میلیاردها دلار به شهر خسارت مالی وارد کند. این پژوهش که نرخ ترافیک شهرهای جهان در سال 2017 را مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن در فوریه سال 2018منتشر شده ‌است، بزرگ‌ترین پژوهشی است که در مقیاس جهانی درباره ترافیک شهرها انجام شده و در آن تراکم ترافیکی 1360شهر در 38کشور مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته‌است. براساس این اطلاعات، 5شهر جهان که بیشترین درگیری با گره‌های ترافیکی را دارند در آمریکا واقع شده‌اند. لس‌آنجلس از بالاترین میزان ترافیک برخوردار است و رانندگان در این شهر به‌صورت متوسط سالانه 102ساعت از زمان خود را در ساعت‌های اوج ترافیک هدر می‌دهند. پس از این شهر، مسکو و نیویورک قرار گرفته‌اند که هرکدام از متوسط اتلاف زمانی 91ساعته برخوردارند و پس از این 2شهر، سائو‌پائلو در برزیل با 86ساعت و سن‌فرانسیسکو با 79ساعت اتلاف زمان ترافیکی، رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

شرکت INRIX همچنین هزینه کلی شهرها براساس میزان ترافیک را تخمین زده ‌است. درحالی‌که ضرر مالی لس‌آنجلس سالانه 3/19میلیارد دلار تخمین زده شده ‌است، نیویورک بالاترین خسارت را از ترافیک داشته ‌است. این شهر سالانه به‌واسطه زمان هدرشده در ترافیک، 7/33میلیارد دلار خسارت می‌بیند؛ یعنی به‌صورت متوسط در ازای هر راننده 2982دلار. این میزان در سن‌فرانسیسکو 6/10میلیارد دلار و در آتلانتا 1/7میلیارد دلار است.

براساس گزارش INRIX کشورهای تایلند، اندونزی، کلمبیا، ونزوئلا، آمریکا، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، ترکیه و بریتانیا پرترافیک‌ترین کشورهای جهان هستند و درمقابل، شهرهایی از کشورهای مجارستان، عربستان‌سعودی، نروژ، فرانسه و اسپانیا کم‌ترافیک‌ترین‌های جهان به شمار می‌روند.
وبسایت‌ داده‌سنجی نامبئو که داده‌های آن در لحظه به‌روز می‌شود، آمار متفاوتی از INRIX درباره پرترافیک‌ترین شهرهای جهان ارائه داده ‌است و نکته جالب‌توجه در این رتبه‌بندی، وجود نام شهر تهران در رتبه دهم جهان است.

داکا

پایتخت بنگلادش یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. شدت ترافیک در این شهر به خیابان‌های اصلی محدود نمی‌شود و مسافران از جلوی در خانه‌های خود مشکل ترافیک را احساس می‌کنند. براساس گزارش بانک جهانی، میانگین سرعت ترافیک در داکا طی 10سال گذشته از 21کیلومتر بر ساعت به 7کیلومتر بر ساعت کاهش یافته ‌است و پیش‌بینی می‌شود این سرعت تا سال 2023به 4 کیلومتر بر ساعت برسد؛ یعنی سرعتی کمتر از سرعت پیاده‌روی. همچنین گزارش مؤسسه دولت و توسعه براک نشان می‌دهد گره‌های ترافیکی در داکا روزانه 5میلیون ساعت کاری را هدر می‌دهند و سالانه خسارتی 4/11میلیارد دلاری به بار می‌آورند و جدا از خسارت مالی، فشار عصبی و روانی باعث شده ‌است تا روزانه در این شهر 87درصد از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها قانون‌شکنی کنند.

جاکارتا

در جاکارتا -پایتخت اندونزی- هر شهروند در مجموع 10سال از عمر خود را در ترافیک سپری می‌کند. روزانه 5/3میلیون شهروند در این شهر تردد دارند که 4/43درصد از آنها از خودروهای شخصی یا عمومی( جز اتوبوس) استفاده می‌کنند. در ساعات اوج ترافیک، یعنی تقریبا در تمام ساعات روز، خودروها در خیابان‌های این شهر ثابت ایستاده‌اند.

تهران

شهروندان تهران در روز نزدیک به یک ساعت از زمان خود را در ترافیک به‌سرمی‌برند و اگر متوسط طول عمر را 70سال درنظر بگیریم، هر تهرانی در طول عمر خود حدود 2سال را در ترافیک سپری می‌کند. براساس آمار نامبئو، 5/49درصد از تهرانی‌ها با خودرو تردد می‌کنند و سهم اتوبوس و مترو در سفرهای شهری به‌ترتیب 9/10و 9/6درصد برآورد شده ‌است، این درحالی است که سال گذشته گنجایش خیابان‌های تهران به اندازه 750هزار خودرو اعلام شد درحالی‌که 6برابر این رقم خودرو در خیابان‌های تهران تردد می‌کنند. براساس آمارها روزانه 19میلیون سفر درون‌شهری در تهران انجام می‌شود.

بازل

براساس شاخص ترافیک شرکت تام‌تام که داده‌های ترافیکی شهرهای مختلف جهان را از سیستم‌های جی‌پی‌اس نصب‌شده بر خودروها گرد‌آوری می‌کند، شدت ترافیک در شهر بازل، از سال 2008تا 2016روندی نسبتا ثابت داشته ‌است. میانگین زمان انتظار در ترافیک در این شهر 21دقیقه برآورد شده ‌است. میزان استفاده از خودرو‌های شخصی در این شهر 23درصد است، 8/23درصد از شهروندان این شهر با دوچرخه تردد می‌کنند و 23درصد به‌صورت پیاده. سهم استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی 9/23درصد برآورد شده ‌است.

وین

شهر وین در اتریش پس از شهر بازل از کمترین میزان انتظار در ترافیک برخوردار است و شهروندانش در بدترین حالت ممکن 26دقیقه در ترافیک معطل می‌شوند. 7/34درصد از سفرهای شهری در وین با مترو انجام می‌گیرد، 10درصد از سفرها با کمک دوچرخه انجام می‌شود و سهم خودروهای شهری تنها 8/16درصد است. همچنین 8/23درصد از تردد‌های درون‌شهری در وین با پای پیاده انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید