• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37057
+
-

پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های مسیریاب در ایران چه ویژگی‌هایی دارند؟

فقط با سه‌ضربه

وقتی برای رهایی از ترافیک دست به دامن فناوری می‌شویم

محمدتقی حاجی‌موسی

ترافیک همیشگی تهران و شهرهای بزرگ باعث شده تا هرکس به هرنحوی تلاش کند تا آن را دست به‌سر کند و زودتر از دیگران و البته بدون ماندن پشت قطار خودروها به مقصد برسد. بعضی‌ها عادت دارند تا زمان سفر را تغییر دهند و مثلا به‌جای اینکه 7صبح بروند سرکار، 6صبح می‌روند و از آن طرف هم تا پاسی از شب به خانه برنمی‌گردند. بعضی هم کلا بی‌خیال خودروی شخصی می‌شوند و خود را به مترو و اتوبوس می‌سپرند. یک عده اما مجبورند یا دوست دارند با خودروی خودشان در خیابان‌ها بگردند و برای اینکه در ترافیک نمانند گوشی هوشمندشان را روشن می‌کنند. یک‌ضربه برای روشن کردن اینترنت همراه، یک‌ضربه برای فعال کردن GPS و یک‌ضربه برای آغاز به‌کار مسیریاب! با همین 3‌ضربه می‌شود یک مسیر با ترافیک سنگین را مثل آب‌خوردن دور زد و شاد و خندان به مقصد رسید. هرچند تنها فایده مسیریاب‌ها برای پشت سرگذاشتن شلوغی نیست و همانطور که از نامش پیداست برای این است که شما مسیر را پیدا کنید؛ مسیری که این روزها حسابی شلوغ و پر پیچ و خم است.

Google map



آن طور که خود گوگل ادعا کرده، نقشه و مسیریاب این شرکت هر‌ ماه بیش از یک‌میلیارد کاربر دارد و به این صورت جایگاه اول با اختلاف بسیار زیاد به دوستان گوگلی می‌رسد. البته بخش زیادی از این کاربران مربوط به کاربران اندرویدی است چرا‌که این برنامه روی همه گوشی‌های اندروید وجود دارد و یک‌طورهایی نقش سرجهازی را بازی می‌کند. با وجود این گوگل‌مپ نتوانسته خیلی بین ایرانی‌ها محبوب باشد. دلیلش هم امکانات محدودش است. مواردی که همه‌شان یک‌جا در وِیز وجود دارد و باعث شده این روزها خیلی‌ها ویز را به گوگل‌مپ ترجیح بدهند.

Waze



برنامه ویز در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد ولی پس از مدت کوتاهی در ایران غیر مجاز اعلام شد. گوگل در سال 2013 با قیمت نزدیک به یک‌میلیارد دلار این شرکت را خرید و حالا گفته می‌شود این اپ عجیب بیش از 100میلیون کاربر دارد. ویز درواقع مصداق این جمله است که آنچه خوبان همه دارند ویز یک‌جا دارد! 

کافی است شما ویز را روشن کنید تا شهر در دست‌تان باشد. هیچ کوچه، پسکوچه، خیابان، جاده و در یک کلام هیچ نقطه‌ای نیست که ویز آن را تشخیص ندهد. رابط کاربری صوتی برنامه باعث می‌شود بدون نگاه‌کردن به آن بتوان مسیر را پیدا کرد.

آپدیت شدن لحظه به لحظه و پیشنهاد مسیرهای جدید دیگر ویژگی ویز است. به اینها اضافه کنید اعلام تصادف، ترافیک، سرعت‌گیر، دوربین کنترل سرعت، هوای مه‌آلود، جاده لغزنده و ده‌ها آپشن دیگر که هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند چطور ویز توانسته به همه آنها دست پیدا کند. هر چند بخشی از این اطلاعات توسط خود کاربران به ویز داده می‌شود و حتی می‌شود از طریق آن با کسانی که هم مسیر هستند چت کرد! این یعنی ویز یک سر و گردن بالاتر از هر مسیریاب دیگری است.

سایر بازیگران



از مسیریاب وطنی دال گرفته تا چند مسیریاب دیگر جزو گزینه‌های پیشنهادی فروشگاه‌های اپ برای شما هستند. با وجود این درصد کمی از مردم ایران و جهان هستند که برای مسیریابی در خیابان و بزرگراه و شهر از آنها استفاده کنند؛مگر اینکه قرار باشد به کوهنوردی و سفرهای خا به نقاط خاص بروید. آن موقع برنامه‌های دیگری هم هست که مختص این کار ساخته شده. برای زندگی شهری و به‌خصوص تهران اما تنها 2، 3 گزینه روی میز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید