• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3703
+
-

درخواست وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی۹۷

طبق قانون، تعرفه‌های پزشکی باید قبل از تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس، مشخص و درصورت نیاز، تغییرات در آن اعمال شود. سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: کارشناسی‌های لازم از تابستان برای تعرفه‌ها انجام شده و آبان‌ماه پیشنهاد شورای‌عالی بیمه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

در لایحه سال آینده پیش‌بینی لازم برای تعرفه‌ها صورت نگرفته است؛ به همین دلیل نگران هستیم که بعد از بسته شدن سقف بودجه، سازمان‌های بیمه‌گر با مشکل روبه‌رو شوند. درخواست ما این است که قبل از تصویب نهایی بودجه، تغییرات لازم در تعرفه‌ها انجام و تعیین‌تکلیف شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره چگونگی حمایت این وزارتخانه از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: این وزارتخانه حمایت خوبی از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی انجام می‌دهد. در بیشتر داروها و تجهیزات پزشکی که در تولیدشان به ‌خودکفایی رسیده‌ایم، محدودیت شدید واردات قطعی شده است.

مشکل بعضی از شرکت‌ها تأخیر در دریافتی آنها از بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی است که امیدواریم با اقدامات اخیری که سازمان‌های بیمه‌گر انجام داده‌اند، بخشی از این مطالبات پرداخت شود.

وزارت بهداشت مانند هر صنعت دیگری از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تقاضای افزایش بهره‌وری و افزایش صادرات را دارد. هم‌اکنون ظرفیت تولید در بعضی از این صنایع بیش از میزان مصرف کشور است. راه نجات از این موضوع ورود به بازار کشورهای همسایه و صادرات است. ما باید قسمتی از هزینه‌ها را از بازارهای خارجی تأمین کنیم.

وی درباره جزئیات جلسه اخیر وزارت بهداشت با صنایع دارویی نیز گفت: هم‌اکنون تمام پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر با تعرفه دولتی هیأت وزیران انجام می‌شود. از طرفی هم تغییر قیمت ارز روی کالاهای بسیاری تأثیرگذار است اما روی دارو نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. امروز نرخ برابری دلار و یورو ۱.۲درصد تغییر کرده است. با توجه به اینکه خرید ما با یورو انجام می‌شود، این اتفاق در اقتصاد دارویی ما هزینه مازاد ایجاد می‌کند. حریرچی ادامه داد: دارو، هتلینگ و خدمات بهداشتی و درمانی، تعرفه‌های ثابتی دارند؛ ضمن اینکه این توقع وجود دارد که نباید در این حوزه به مردم فشار وارد شود. هم‌اکنون بیشترین مشکل صنایع دارویی ما مطالبات به تأخیر افتاده آنهاست. وزارت بهداشت تلاش می‌کند قیمت دارو را در پایین‌ترین سطح ممکن حفظ کند اما باید به محدودیت‌های صنعت دارو نیز توجه کرد. علاوه بر آن صنایع دارویی باید مانند صنایع دیگر به افزایش بهره‌وری و صادرات توجه داشته باشند.سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مطالبات گروه پرستاری و پیراپزشکی را در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت کنیم، گفت:‌ هم‌اکنون بیشتر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پرداخت‌های عقب‌افتاده خود را چندین‌ماه جلو انداخته‌اند اما پرداخت مطالبات کادر درمان تابع این است که چقدر بتوانیم از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات خود را دریافت کنیم. به‌طور متوسط پرداخت کارانه‌های پرستاران و پیراپزشکان حدود ۹‌ماه عقب افتاده است. در برخی از بیمارستان‌های کوچک ضریب نیروی انسانی دو است اما اشغال تخت پایین است؛ به همین دلیل مجبوریم در این مراکز هزینه بیشتری پرداخت کنیم.(همشهری)   

این خبر را به اشتراک بگذارید