• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36892
+
-

چگونه هزینه‌های زندگی مجردی را کمتر کنیم؟

ضیافت‌های عالم تنهایی

شیوه‌های برنامه‌ریزی برای بودجه محدود

سارا فروزنده

زندگی در پایتخت ایران به جایی رسیده که در آن پس‌انداز کردن هم رؤیایی به‌نظر می‌رسد. اغلب آدم‌ها اینطور تصور می‌کنند که درآمدشان تنها کفاف هزینه‌های ماهانه را می‌دهد و دیگر مبلغی برای پس‌انداز نمی‌ماند. بااین حال شیوه‌هایی وجود دارند که به‌کارگیری آنها اگر منجر به پس‌انداز قابل توجهی نشود،حداقل اضطراب ناشی از کم آمدن پول برای رفع نیازها را به حداقل می‌رساند. در ادامه، روش‌هایی برای مدیریت هزینه‌های نظافت منزل، خریدهای شخصی و حتی برگزاری مهمانی‌های کم‌هزینه پیشنهاد شده است.

چگونه هزینه‌های نظافت منزل را کاهش دهیم؟

از شوینده‌های گالنی استفاده کنید. یک حساب سرانگشتی شما را بهتر قانع می‌کند. هر شوینده گالنی حداقل مساوی 3شوینده با بسته‌بندی مجزاست. حالا اگر حساب بسته‌بندی پلاستیکی و چاپ روی آن را کم کنید، رقم صرفه‌جویی برایتان مشخص‌تر خواهد بود.

 مایع ظرفشویی‌تان را با اندکی آب و سرکه رقیق کنید. این نکته، علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف شوینده، برای سلامتی‌تان هم خوب است؛ چون سرکه باعث می‌شود که اثرات مایع ظرفشویی از ظروف بهتر پاک شود.

خانه را هر روز تمیز کنید. شاید مدعی هستید که وقت کافی ندارید اما باید بگوییم که پاک‌کردن یک اجاق‌گاز کمی چرب و کثیف، بهتر و آسان‌تر از اجاق‌گاز جرم‌گرفته و کثیفی است که برای شستنش نیاز به شوینده‌های قوی با قیمت بالا دارید.

 قرار نیست حتما از شوینده‌های تبلیغ شده و برندهای معروف خریداری کنید. می‌توانید یک برند غیرمعروف، ولی امتحان پس‌داده را بیازمایید! از وجود نشانه استاندارد روی آن کالا هم غافل نشوید.

 بیش از نیازتان خرید نکنید. ممکن است در نگهداری دچار مشکل شوید. البته خرید از حراجی‌ها خوب است ولی نه به هر قیمتی!

از شوینده‌های همه‌کاره غافل نشوید. دستمال‌های جادویی چندبار مصرف را امتحان کنید.

پاک‌کننده‌های خانگی عالی هستند. شما به‌جای اسپری پاک‌کننده شیرآلات خانگی، می‌توانید از سرکه و آب استفاده کنید.

خرید از فروشگاه‌های بزرگ به شما این امکان را می‌دهد که در هزینه رفت‌وآمد صرفه‌جویی کنید و می‌توانید در صورت امکان تخفیف هم بگیرید.

چگونه مهمانی کم‌هزینه برگزار کنیم؟ 

 قرارهای دوستانه را به جای رستوران در خانه برگزار کنید.

 لازم نیست مهمانی به صرف ناهار یا شام باشد، آنها را برای عصرانه دعوت کنید.

 تهیه خوراک‌ها و میان‌وعده‌های سبک را امتحان کنید.

 عصرانه‌های قدیمی مادربزرگ‌ها را با شمایل نوین و جذاب اجرا کنید.

 به جای خرید حجم زیادی میوه، با تعداد کمی میوه حجم زیادی کوکتل میوه تهیه کنید.

 میوه‌های باقی‌مانده را در خشک‌کن میوه یا روی رادیاتور خشک کرده و به‌عنوان تنقلات پاییزی استفاده کنید.

 به جای خرید کیک و شیرینی‌های گران‌قیمت، پخت شیرینی در خانه را به‌عنوان تفریح دورهمی‌های خانوادگی امتحان کنید و لذت ببرید.

 به‌جای خرید چیپس و پفک برای بچه‌ها، ساندویچ‌های سبک یا غذاهایی شبیه سالاد الویه و ماکارونی تهیه کنید.

 برای مهمانان‌تان سرگرمی‌های مختلف درنظر بگیرید تا مجبور نباشید برای پر کردن زمان، از انواع خوراکی‌ و نوشیدنی‌ بهره بگیرید.

چه زمانی نباید به خرید برویم؟

 وقتی حال خوبی ندارید: مطمئن باشید خرید در این زمان مساوی است با یک ولخرجی بزرگ و وقتی حالتان خوب شد، امکان پشیمانی‌تان بالا خواهد رفت.

 وقتی چیزی مد روز است: این را همه می‌دانند که لباس، گوشی، اتومبیل و... وقتی روی مد باشند، گران‌تر می‌شوند. پس خرید آنها را به وقت دیگری موکول کنید.

 وقتی وسوسه خرید دارید: بعضی فکرها مثل خوره در مغز می‌افتند! یکی‌شان همین هوس خرید است. اگر امکان دارد، در زمان عود این هوس به خرید نروید تا تصمیم بهتری بگیرید.

 به خرید فصل نروید: مثال ساده برای این موضوع، همین روزهاست! پوتین، پالتو، بارانی و لباس‌های گرم دیگر در این روزها گران‌تر از همیشه هستند. بهترین زمان برای خرید ملزومات این فصل، حراجی‌های پایان فصل سال قبل  است!

 وقتی ارثیه یا پول زیادی به‌دست شما رسیده است: در این وضعیت، خریدهای شما از کنترل خارج شده، پس دست نگه‌دارید و به فکر سرمایه‌گذاری باشید.

 تحت‌تأثیر دیگران خرید نکنید: همکار شما از یک فروشگاه معروف صحبت کرده و شما تحت‌تأثیر سخنان او، راهی خرید شده‌اید؟ با تغییری مثل ازدواج به طبقه دیگری از ثروت راه یافته‌اید؟ مراقب باشید خریدهایتان رنگ و بوی خودنمایی نگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید