• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36882
+
-

زندگی مجردی در تهران چقدر هزینه دارد؟

گران‌تر از زندگی جمعی

مریم محبی
کارشناس اقتصاد


زندگی مجردی فارغ از درست یا غلط بودنش روزبه‌روز در حال افزایش است و در کلانشهری چون تهران بیش از ۳۰درصد جمعیت را در برگرفته. آنچه در این میان بیش از گذشته مورد توجه قرار دارد تغییر شیوه زندگی مجردی است که نشأت‌گرفته از فرهنگ امروزی حاکم بر جامعه است که در آن مجردها استقلال را بیش از هر زمانی در ابعاد گسترده‌تر تجربه می‌کنند و جیب فرزندان به‌طور کامل از خانواده جداست. هزینه زندگی مجردی گاه از یک خانواده چندنفره نیز بالاتر می‌رود و دیگر نمی‌توان مجردها را در دسته ‌کم‌خرج‌ها جای داد؛ چراکه این قشر از جامعه علاوه بر گزینه‌های تحصیل، خوراک و حمل‌ونقل باید متحمل هزینه‌هایی چون اجاره‌بها، شارژ ماهانه، آب، برق، گاز و تلفن نیز شوند. پرداخت‌هایی که گاه از دید یک جوان مجرد، سر به فلک کشیده و آخر‌ ماه پولی برای پس‌انداز باقی نمی‌گذارد. این هزینه‌ها در شهر گرانی چون تهران در قواعد و اندازه‌های بزرگ‌تر خودنمایی می‌کند تا فشارروانی تنهایی به‌دوش کشیدن زندگی را برای فرد چندبرابر کند. هزینه حمل‌ونقل ماهانه در تهران با تاکسی در یک سفر رفت و برگشتی به‌طور متوسط با سقف حداقلی و حداکثری بین ۱۲۰ تا ۶۰۰هزارتومان، با تاکسی‌های موبایلی (اسنپ، تبسی و...) فقط در محدوده شهر تهران بسته به ساعات درخواست بین ۲۴۰ تا یک‌میلیون و ۸۰۰هزارتومان، با اتوبوس‌های عمومی مانند بی‌آرتی بین ۳۰ تا ۶۰هزارتومان و از طریق مترو بین ۱۸ تا ۵۴ هزارتومان برای یک فرد تمام می‌شود. هزینه خوراک نیز بین ۳۰۰هزار تا ۲میلیون‌تومان در نوسان است که با توجه به میزان درآمد یک فرد مجرد و منطقه‌ای که در تهران سکونت دارد، متغیر است. اغلب مجردان تهرانی در واحدهای استیجاری و در مرکز شهر یا نواحی جنوبی و شرقی به‌دلیل ارزان‌تر بودن اجاره‌بها مستقرند که رنج حداقلی و حداکثری رهن این واحدهای با متراژ ۷۰متری بین ۱۰ تا ۳۰۰میلیون‌تومان است. شارژ ماهانه این افراد نیز با توجه به میزان مصرف بین ۱۵۰ تا یک‌میلیون‌تومان متغیر است. که بر این موارد باید هزینه‌های بیمه، درمان، بهداشت، تفریح، خرید پوشاک، تحصیل، تعمیرات و خرید لوازم منزل، کلاس‌های آموزشی و مهمانی‌های ماهانه با سور و ساتش را نیز افزود. در مجموع می‌توان گفت هزینه ماهانه زندگی مجردی با حداقل‌ترین امکانات رفاهی بین یک تا 5/1میلیون‌تومان، با درآمد متوسط بین تا ۲ تا 5/2میلیون تومان و با رفاه اقتصادی کامل 5/3میلیون‌تومان به بالاست.

گرانی‌ها و وضعیت نابسامان اقتصادی عامل اصلی گرانی این نوع زندگی‌هاست و گویی افرادی را که با تصور فشار کم روحی و روانی و راحتی بیشتر زندگی مجردی را برگزیده‌اند در مضیقه و سختی قرار می‌دهد تا این نوع زندگی را نیز به چالش بکشاند.

البته با وجود سختی‌های بی‌شمار و گرانی‌ها بازهم روزبه‌روز بر شمار کسانی که می‌خواهند یک‌تنه مسئولیت زندگی را بر دوش کشند، افزوده می‌شود تا تهران همچنان یکی از کلانشهرهای در صدر آمار جمعیت مجردها قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید