• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36674
+
-

استارتاپ ایرانی- فرانسوی برای ارکسترسمفونیک آماتورها

این استارتاپ با یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی تمام اجزای یک کنسرت سمفونیک بزرگ را با یکدیگر هماهنگ می‌کند

استارتاپ ایرانی- فرانسوی برای ارکسترسمفونیک آماتورها


اشکان خسروپور/ خبرنگار
هماهنگ‌ساز زدن در یک کنسرت شاید بزرگ‌ترین چالش برای نوازندگان حرفه‌ای باشد، آماتورها که جای خود را دارند. با وجود این دشواری، همیشه حسی از درون نوازنده‌های تازه‌کار را قلقلک می‌دهد که با ارکسترهای بزرگ دنیا هماهنگ شده و سازشان را بنوازند. زمانی که پای تمرین حرفه‌ای گروه نوازندگان در میان باشد، ‌تمرین کردن با سازهای مختلف و هماهنگ‌شدن تمام نوازنده‌ها با هم ازاین هم سخت‌تر می‌شود. حالا اما یک استارتاپ ایرانی- فرانسوی با کمک هوش مصنوعی نرم‌افزاری را طراحی کرده که می‌تواند نوازنده‌ها را در هر سطحی از توانایی که باشند، با قطعات موسیقی هماهنگ کند؛ نتیجه در دنیای آماتورها، ساده‌تر و سریع‌ترشدن توانایی نواختن ساز است و راحت‌تر شدن روند هماهنگی بین اعضای کنسرت. این استارتاپ که چندجایزه مختلف مربوط به نوآوری را در فرانسه دریافت کرده، یکی از معروف‌ترین استارتاپ‌ها در «استیشن‌اف»، بزرگ‌ترین مجتمع استارتاپی دنیاست. ارشیا کنت، بنیانگذار استارتاپ «مترونات»‌ داستان این استارتاپ را برای همشهری روایت کرده است.


برنامه‌ای برای گوش دادن به موسیقی
ارشیا کنت از کودکی عاشق موسیقی بود. وقتی در رشته برق دانشگاه شریف پذیرفته شد هم ته‌دلش دنبال موسیقی می‌گشت. او بعد از لیسانس، وقتی قرار شد در آمریکا فوق‌لیسانس بخواند سراغ گرایشی از مهندسی برق رفت که با هوش مصنوعی در ارتباط بود. بعد از گرفتن دکتری در رشته برق به فرانسه رفت و 8 سال در یک مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی در این کشور مشغول کار بود. خودش دراین‌باره می‌گوید: «یکی از کارهای اصلی‌مان ساخت برنامه‌ای بود که بتواند با کمک هوش مصنوعی صداهای مختلف را با همدیگر هماهنگ کند». طرحی که رویش کار می‌کردند، در نهایت به ساخت یک برنامه کامپیوتری انجامید که صدای ساز کاربر را می‌شنود و سرعت نواختن یک ارکستر بزرگ موسیقی  را با ساز هماهنگ می‌کند.


تولد مترونات در فرانسه
ایده استارتاپی که از دل این پروژه تحقیقاتی بیرون آمد، ‌به‌طور مشخص صدای ساز نوازنده را با صدای ضبط‌شده یک ارکستر سمفونی هماهنگ می‌کند. ارشیا درباره‌ اینکه چطور چنین ایده‌ای به ذهنش رسید، ‌می‌گوید: «در سال2007 که سال آخر دکترایم بود با یک آهنگساز معروف کار می‌کردم. او گفت، همه بلدند با کامپیوتر آهنگ بسازند. تو باید کاری کنی که جدید باشد و صداها را با یکدیگر هماهنگ کند.» وقتی برنامه حسابی سر و صدا کرد و چندجایزه، ازجمله جایزه‌ای از وزیر اقتصاد فرانسه را دریافت کرد، ‌ارشیا کنت تصمیم گرفت از کار قبلی‌اش استعفا کرده و به‌صورت تمام‌وقت روی پروژه مترونات کار کند.


اتاق فرمان الکترونیک
این سامانه هوش مصنوعی کاربردهای متفاوتی دارد و در یک جمله هرچیزی که به سن، ‌نمایش و موسیقی مربوط می‌شود را با هم هماهنگ می‌کند؛ «هوش مصنوعی می‌تواند سرعت تغییر نور و شیوه اجرای رقص نور را با توجه به موسیقی‌ای که نواخته می‌شود، تنظیم کند. »‌ یکی دیگر از موانعی که این برنامه رفع کرده، شبیه‌سازی اجراهای گروهی است؛ «معمولا نوازنده‌ها برای اینکه بتوانند یک قطعه را تمرین کنند، باید زمان زیادی صرف کنند. هماهنگ نواختن آنها با یکدیگر نیز کار دشواری است و طول می‌کشد تا همه با هم هماهنگ شوند. با این روش، هرکدام از اعضای گروه می‌توانند به‌صورت جداگانه روی یک قطعه تمرین کنند و به‌مرور با بقیه گروه هماهنگ شوند.»


شیوه کسب درآمد
بخشی از سرمایه اولیه این استارتاپ به‌خاطر اینکه در حوزه فناوری‌های پیشرفته بوده، توسط دولت فرانسه تأمین شده است. مدتی بعد یک کارآفرین به سراغ‌شان آمد و گفت، حاضر است روی کار سرمایه‌گذاری کرده و درباره دست و پنجه نرم کردن با بازار هم به آنها اطلاعات بدهد. استارتاپ مترونات برنامه ویژه‌ای نیز برای درآمدزایی دارد. خودش دراین‌باره می‌گوید: «برنامه ‌ما این است که به‌مرور پیشرفت کرده و خدمات رایگان به مشتری ارائه کنیم. وقتی تعداد مشتری‌هایمان به حد قابل‌قبولی رسید، یک نسخه پیشرفته  ارائه می‌کنیم و به‌ازای دریافت خدمات مقدار کمی هزینه اشتراک می‌گیریم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید