• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190945
+
-

بازی آماتورها

فهرستی از همه حواشی غیرحرفه‌ای بازی پیکان و پرسپولیس

بازی آماتورها

بهروز رسایلی

پیش‌بینی می‌شد که با نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی و سرنوشت‌ساز لیگ برتر، شاهد افزایش حواشی این مسابقات باشیم، اما حقیقتا باید اعتراف کرد که حجم این مسائل بیش از حد انتظار بوده است. به‌طور مشخص غائله‌ای که در مورد بازی شنبه پیکان و پرسپولیس در هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر رخ داد، از هر جهت عجیب و غریب به‌نظر می‌رسید. ابتدا قرار بود این بازی به میزبانی پیکان در ورزشگاه دستگردی برگزار شود، اما بعد از انتشار اخبار ضد‌ونقیض فراوان، سرانجام بازی به استادیوم آزادی منتقل شد که همین مسئله هم حاشیه‌های زیادی ساخت. در این فقره، شاهد انبوهی از اتفاقات آماتور و غیرحرفه‌ای بودیم که بخشی از آنها را در این مطلب مرور می‌کنیم.

   تصمیم دردسرساز؛ چرا؟
طبیعتا نخستین حاشیه غیرحرفه‌ای این بازی، تغییر محل برگزاری آن بود. در شرایطی که گفته شده بود مسابقه در ورزشگاه دستگردی انجام می‌شود، 48ساعت قبل از بازی شاهد انتقال آن به استادیوم آزادی بودیم؛ تصمیمی که گویا در مراجع غیرورزشی اتخاذ شده است. وقتی شما در چنین بزنگاه مهم و سرنوشت‌سازی اقدام به تغییر دادن ناگهانی محل انجام مسابقه می‌کنید، طبیعی است که شائبه‌هایی به‌وجود بیاید. روشن نیست که برگزاری مسابقه در شهرک اکباتان چه مشکلی می‌توانست داشته باشد، همانطور که نمی‌دانیم تغییرات مکرر و بی‌پایان در زمان برگزاری مسابقات که طی چند‌ماه گذشته رخ داده چه منطقی داشته است. هر چه هست، این تصمیم آن هم در این موقعیت حساس باعث ایجاد شبهات و شایعات زیادی شد؛ تصمیمی که اگر با ظرافت بیشتری اتخاذ می‌شد، این همه دردسر درست نمی‌کرد.

   اعتراض استقلال و یک فراموشی
روی کاغذ، انتقال بازی پیکان و پرسپولیس به ورزشگاه آزادی به سود سرخپوشان بود و طبیعتا استقلال به‌عنوان نخستین شاکی، بلافاصله به این موضوع اعتراض کرد. عصبانیت و گلایه آنها تا حدی قابل فهم بود، اما موضوع از جایی بغرنج شد که استقلالی‌ها وانمود کردند این اتفاق برای نخستین‌بار در فوتبال ایران رخ داده است. بیژن طاهری، سرپرست استقلال از این اتفاق به‌عنوان لکه ننگی یاد کرده که تا ابد بر پیشانی سازمان لیگ باقی خواهد ماند. بهزاد غلامپور، مربی دروازه‌بان‌های آبی‌ها هم پرسیده: «کجای دنیا یک تیم در هر دو بازی رفت و برگشت میزبان می‌شود؟» این در حالی است که در لیگ نوزدهم و دقیقا در بازی استقلال با همین تیم پیکان، آبی‌ها در هر دو بازی رفت و برگشت میزبان شدند. بنا بود بازی رفت در زمین پیکان برگزار شود که غائله جدایی آندره‌آ استراماچونی و اعتراض هواداران استقلال باعث تغییر محل انجام بازی آن هم در فاصله چند ساعت تا شروع مسابقه شد.

   مورد عجیب «هوادار»
استقلال و حتی سپاهان به‌عنوان رقبای مستقیم پرسپولیس در کورس قهرمانی حق داشتند نسبت به این موضوع گلایه داشته باشند، اما کسی متوجه نشد اعتراض باشگاه هوادار به‌خاطر چه بود؟ این تیم با این منطق که ممکن است مسابقه حذفی‌اش با پرسپولیس هم به ورزشگاه آزادی منتقل شود، از 20روز جلوتر بیانیه داده و با اعتراض به تغییر محل بازی پیکان، گفته با پرسپولیس فقط در دستگردی بازی می‌کند! بی‌گمان این رفتار غیرحرفه‌ای، به حواشی این هفته‌های هوادار دامن می‌زند. آنها در درخواستی دیگر خواهان برگزاری همزمان 2بازی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی هم شدند که این یکی هم نوبر بود. کجای دنیا مسابقات جام‌حذفی را همزمان برگزار می‌کنند و این اصلا چه سودی برای هوادار دارد؟

شوت‌های شرزود گل‌های گئورگی
پرسپولیس امروز مقابل پیکان می‌ایستد؛ تیمی که توپ‌جمع‌کن‌ها را بیشتر از دروازه‌بان‌ها به دردسر می‌اندازد

پرسپولیس که طبق برنامه یک روز دیرتر از رقبایش بازی می‌کند، از ساعت18 امروز برای بازپس‌گیری صدر جدول به مصاف پیکان خواهد رفت. تصمیمات عجیب‌وغریب سازمان لیگ و جابه‌جایی چندباره ورزشگاه میزبان، این بازی را به یکی از پرحاشیه‌ترین دیدارهای این فصل تبدیل کرده است. پیکان در 10بازی اخیرش فقط یک پیروزی داشته و همان تیمی را برده که پرسپولیس را شکست داده است. هوادار تهران تنها برد پیکان در هفته‌های اخیر و یکی از شکست‌های پرسپولیس در دور برگشت را رقم زده است. به لحاظ آیتم‌های فنی، مقایسه 2تیم یک نکته جالب دارد. پرسپولیس تقریبا در تمامی آیتم‌ها از پیکان برتر است به استثنای یک آیتم؛ شوت به دروازه! تیم پیکان به‌طور میانگین در هر بازی 10.9شوت زده و از این لحاظ پنجمین تیم لیگ است. میانگین شوت‌های پرسپولیس اما 10.1در هر بازی است که رتبه هفتم را در این آیتم به سرخپوشان می‌بخشد. با وجود این میانگین شوت‌های داخل چهارچوب پرسپولیس بیشتر از پیکانی‌ها‌ست (3.6 به 2.8) که نشان از دقت بالاتر قرمزها دارد. امید گل پرسپولیس هم طبیعتا بیشتر از پیکان بوده و در گلزنی هم پرسپولیس با 37گل زده چهارمین خط حمله برتر لیگ را دارد و پیکان فقط با 11گل صاحب ضعیف‌ترین خط حمله این فصل است. در واقع پیکان فقط در تعداد شوت، جایگاه بالایی دارد که احتمالا این آمار به‌خاطر حضور شرزود تمیروف و شوت‌های عجیب‌وغریب او از فواصل دور است. بهترین گلزن پرسپولیس در حال حاضر گولسیانی است که با اتکا به پنالتی‌هایش 6گل (مساوی با لوکادیا) برای پرسپولیس زده است. اما تأثیرگذارترین بازیکن پرسپولیس روی گل‌ها مهدی ترابی است که با 3گل و 8پاس گل روی 11گل سرخپوشان نقش‌آفرینی کرده. در تیم پیکان غلامرضا ثابت‌ایمانی با یک گل و 3پاس گل مؤثرترین بازیکن است. پیکان آنقدر کم گل زده که بهترین گلزن‌هایش 2گله هستند! یکی از مصاف‌های جذاب این مسابقه رویارویی مهاجمان پرسپولیس با رشید مظاهری خواهد بود. مظاهری با پیراهن ذوب‌آهن، استقلال و تراکتور دوئل‌های جذابی با پرسپولیس داشته و تعداد بردهایش مقابل سرخپوشان 5 بر 4 بیشتر از باخت‌ها‌ست.
امروز همزمان با بازی پرسپولیس و پیکان 2مسابقه دیگر هم در شهرهای سیرجان و قائمشهر انجام می‌شود. در قائمشهر تیم هوادار میهمان نساجی است و در سیرجان تیم گل‌گهر میزبان آلومینیوم اراک خواهد بود. تیم مهدی رحمتی، تیم گل‌نخور و نبازی است که قطعا اعصاب گل‌گهر را به هم خواهد ریخت. آلومینیوم در 13بازی اخیر فقط یک‌بار باخته اما تعداد بردهایش در این مدت هم فقط 2برد بوده و در 8بازی اخیر اصلا نبرده است! برای گل‌گهر این مسابقه یک استراحت فعال بین 2بازی با پرسپولیس در لیگ و حذفی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :